Turvallisuus- ja kemikaaliviraston mukaan joidenkin verkkokauppojen markkinointi on ollut osittain harhaanjohtavaa: tuotteita ja palveluja on markkinoitu tavoilla, jotka saattavat ohjata kuluttajat käyttämään tuotteita tai palveluja vaarallisesti tai vaarallisissa olosuhteissa.
Kuluttajaa on johdettu harhaan esimerkiksi antamalla markkinointiviestinnässä ymmärtää, että ulkokäyttöön soveltuvia kaasulaitteita voisi käyttää sisällä tai kynttilöitä voisi polttaa tavalla, joka ei oikeasti ole turvallista.
– Kuvilla ja videoilla on ollut harhaanjohtavia käyttöohjeita. Esimerkiksi kynttilöitä on markkinoitu sillä tavalla, että ne ovat olleet vaarallisissa asetelmissa markkinointikuvissa. Kuluttaja voi saada mainonnan perusteella sellaisen käsityksen, että hän voi kotonakin polttaa kynttilöitä sellaisissa asetelmissa, mikä ei ole tosiasiassa turvallista, kertoo Tukesin ylitarkastaja Minna Kumpulainen MTV:n Digi-toimitukselle.
Eniten Kumpulaisen mukaan harhaanjohtavaa mainontaa oli juuri kynttilöiden osalta. Kuvissa esimerkiksi tuikkuja oli aseteltu kasoihin päällekkäin ilman turvaväliä ja kynttilöitä on poltettu palavan materiaalin lähellä.
– Itse tuotteet saattavat olla täysin turvallisia, mutta markkinoinnissa ei olla välttämättä otettu täysin huomioon näitä turvallisuusnäkökohtia, Kumpulainen lisää.
Ongelmat korjattiin nopeasti
Kumpulaisen mukaan Tukesille ei ole tullut tietoa, että harhaanjohtava markkinointi olisi tuonut mitään vaaraa kuluttajille. Verkkokaupoille on lähetetty ohjauskirje muistutuksena turvallisuusvaatimuksista.
Kumpulaisen mukaan verkkokaupat ovat reagoineet hyvin ohjauskirjeeseen. Harhaanjohtavat tiedot on poistettu tai korjattu verkkokauppojen sivuilta tai luvattu poistaa lyhyen ajan sisällä.
