Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Verkkokauppojen markkinointi kannustanut kuluttajia vaaralliseen toimintaan – Tukes muistuttaa turvallisuusvaatimuksista

Tukes muistuttaa verkkokauppoja siitä, että turvallisuusvaatimukset koskevat myös verkkomainontaa. Kuvituskuva.
Tukes muistuttaa verkkokauppoja siitä, että turvallisuusvaatimukset koskevat myös verkkomainontaa. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 10.01.2018 16:01

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston mukaan joidenkin verkkokauppojen markkinointi on ollut osittain harhaanjohtavaa: tuotteita ja palveluja on markkinoitu tavoilla, jotka saattavat ohjata kuluttajat käyttämään tuotteita tai palveluja vaarallisesti tai vaarallisissa olosuhteissa.

Kuluttajaa on johdettu harhaan esimerkiksi antamalla markkinointiviestinnässä ymmärtää, että ulkokäyttöön soveltuvia kaasulaitteita voisi käyttää sisällä tai kynttilöitä voisi polttaa tavalla, joka ei oikeasti ole turvallista.

– Kuvilla ja videoilla on ollut harhaanjohtavia käyttöohjeita. Esimerkiksi kynttilöitä on markkinoitu sillä tavalla, että ne ovat olleet vaarallisissa asetelmissa markkinointikuvissa. Kuluttaja voi saada mainonnan perusteella sellaisen käsityksen, että hän voi kotonakin polttaa kynttilöitä sellaisissa asetelmissa, mikä ei ole tosiasiassa turvallista, kertoo Tukesin ylitarkastaja Minna Kumpulainen MTV:n Digi-toimitukselle.

Eniten Kumpulaisen mukaan harhaanjohtavaa mainontaa oli juuri kynttilöiden osalta. Kuvissa esimerkiksi tuikkuja oli aseteltu kasoihin päällekkäin ilman turvaväliä ja kynttilöitä on poltettu palavan materiaalin lähellä.

– Itse tuotteet saattavat olla täysin turvallisia, mutta markkinoinnissa ei olla välttämättä otettu täysin huomioon näitä turvallisuusnäkökohtia, Kumpulainen lisää.

Ongelmat korjattiin nopeasti

Kumpulaisen mukaan Tukesille ei ole tullut tietoa, että harhaanjohtava markkinointi olisi tuonut mitään vaaraa kuluttajille. Verkkokaupoille on lähetetty ohjauskirje muistutuksena turvallisuusvaatimuksista.

Kumpulaisen mukaan verkkokaupat ovat reagoineet hyvin ohjauskirjeeseen. Harhaanjohtavat tiedot on poistettu tai korjattu verkkokauppojen sivuilta tai luvattu poistaa lyhyen ajan sisällä.

Tukes tarkasti viime syksyllä satunnaisesti valittujen verkkokauppojen markkinointia, jolloin harhaanjohtava markkinointi huomattiin. Mukana oli yhteensä 15 eri verkkokauppaa, jotka myyvät esimerkiksi tulikoreja, terassinlämmittimiä, kynttilöitä, heijastavia tuotteita ja moottorikelkkapalveluja.

Kumpulainen korostaa, että toiminnanharjoittajan vastuulla on huolehtia, ettei tuote aiheuta vaaraa harhaanjohtavan markkinoinnin perusteella ja että markkinointi täyttää kuluttajaturvallisuuslainsäädännön vaatimukset.

Lain mukaan vaaralliseksi katsotaan muun muassa sellainen kulutustavara tai kuluttajapalvelu, joka siitä annettujen totuudenvastaisten, harhaanjohtavien tai puutteellisten tietojen vuoksi voi aiheuttaa vamman, myrkytyksen, sairauden tai muun vaaran terveydelle tai omaisuudelle.

***

11:34Kenen on oltava huolissaan, kun puhelimen salaus murretaan?

Lisää aiheesta:

"Temutatko" joululahjat? Vakuutusyhtiö varoittaa vakavista vaaratilanteistaViranomaiset varoittavat markkinoilla liikkuvista vaatimusten vastaisista maskeista – osaan jopa väärennetty merkintöjä suojaavuudestaTämän vuoden aikana yli 30 tuotetta on kerätty pois myynnistä – tarkista, oletko ostanut näitä vaarallisia tuotteita: "Tuotetta käyttävä lapsi saattaa pudota istuimelta ja loukkaantua" Tukesin lelutestin vaarallinen tulos: "Löysimme tutin, jonka imuosa saattaa irrota"Vanhemmat, huomio! Lasten naamiaisasujen turvallisuudessa puutteita – nämä asiat kannattaa huomioida vappuriennoissaTasapainolautojen paloriski sai Tukesin liikkeelle – ongelmia havaittu kansainvälisesti
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 06:31
    Nettiporno

    Miten kumppanin pornon katseluun tulisi suhtautua? "Voitaisiin nähdä enemmän mahdollisuutena"

  • Eilen20:28
    Ukrainan sota

    Drooni leijaili ruotsalaistoimittajan pään ylle Ukrainassa kesken suoran lähetyksen

  • Eilen18:58
    iPhone

    Tuoreesta iPhonesta saa pulittaa jopa 2 500 euroa – asiantuntijalta tyrmäys

  • Eilen17:52
    Puola

    Puola karkottaa droonia Varsovassa lennättäneen ukrainalaismiehen kotimaahansa

  • Eilen14:32
    Verkkohuijaukset

    Varoitus sähköyhtiöltä: Älä maksa tätä "laskua"!