Venetsiaan kaikkien aikojen mittavin suomalaisnäyttely

Suomi osallistuu tänä vuonna Venetsian kansainväliseen taidebiennaaliin ennätysmäisen suurella näyttelykokonaisuudella.

Suomella on ensimmäistä kertaa kaksi paviljonkia näyttelylleen, kun Suomi saa oman Alvar Aalto -paviljongin lisäksi Pohjoismaisen paviljongin käyttöönsä kokonaan.

Suomi vuorottelee paviljongista Norjan ja Ruotsin kanssa, kun yhteisnäyttelyperinteestä luovuttiin pari vuotta sitten.

Falling Trees -näyttely yhdistää Terike Haapojan ja Antti Laitisen näyttelyt puutarhamaiseksi kokonaisuudeksi. Taustatoimijina on ollut Mika Elon, Marko Karon ja Harri Laakson Gruppo 111-kollektiivi.

Antti Laitinen muovaa luontoa käsillään

Antti Laitinen on äärimmäisyyksien taiteilija ja muovaa luontoa käsityöläisen kärsivällisyydellä.

Forest Square -teos on vuoropuhelua uusien ja aikaisempien teosten välillä. Kuvat kertovat, kuinka metsäalueelta on kaadettu ensin puut, irrotettu juuret ja maa-ainesta. Ainekset on lajiteltu osasiin ja koostettu huolella sommitelluksi alueeksi. Useiden kuukausien prosessissa syntyi myös elämää, kun heräilevät hämähäkit ja perhoset karkasivat aarin alueelle tehdashallissa.

Laitinen on kotoisin maaseudulta, muttei tunnusta sen vaikuttaneen teostensa aiheisiin.

– En tiedä, miksi minun työni aina sijoittuvat jollain tavalla luontoon. Ideat vain jotenkin tulevat sieltä. Luonto on iso työhuone, jossa voi leikkiä, sanoo Laitinen.

Lisäksi Laitinen vie Venetsiaan 5000 kiloa itseklapitettuja koivuhalkoja, joista taiteilija suunnittelee performanssia Aalto-paviljongin edustalle. Klapeista syntyy metsikkö.

– Aikomus on rakentaa naulalla ja vasaralla palapeliä, runnoa palasia paikoilleen, jos ei löydä oikeita paloja. Ehkä tässä on vähän frankensteinilaista meininkiä, uskoo Laitinen.

Terike Haapoja tekee teknologian ja tieteen avulla taidetta

Koskaan aikaisemmin suomalainen taiteilija ei ole pitänyt yksityisnäyttelyään Pohjoismaisessa paviljongissa.

Nyt Terike Haapoja muuttaa paviljongin tutkimuslaboratorioksi, jossa teknologia ja tiede asemoituvat elämän ja taiteen peruskysymysten - muistin, luontosuhteen ja kuolevaisuuden - tutkimisen välineiksi. Community-teokseen Haapojan lämpökamera on kuvannut juuri kuollutta hevosta, kissaa, vasikkaa, koiraa ja lintua.

– Lämpökameratekniikka tuntuu tarjoavan välineen käsitellä muutosta elävästä olennosta joksikin muuksi. Ja toisaalta tämä teos sitten ehkä käsittelee sitä, miten meidän ihmisyhteisömme aika pitkälle kuitenkin rakentuu toisten lajien katoamisen tai kuoleman perustalle. Sillä tavalla se on poliittinen kysymys, että minkälaista yhteiskuntaa me ylläpidetään, kertoo Haapoja.

Falling Trees -näyttelyn lähtökohtana on ollut vuoden 2011 taidebiennaalissa tapahtunut onnettomuus.

Silloin vanha puu kaatui Alvar Aalto -paviljongin päälle, jonka jälkeen tuhoutunut klassikkorakennus jouduttiin rakentamaan uudelleen.

Suomi-osastolle odotetaan kävijäennätystä

Suomen osallistumisesta vastaavan Visuaalisen taiteen keskuksen Frame-säätiön johtaja Raija Koli uskoo Suomen osaston keräävän valtavasti kävijöitä.

– Suomella ei ole milloinkaan Venetsian Biennaalessa ollut kahta paviljonkia, mikä on ihan äärimmäisen harvinaista minkään muunkaan maan kohdalla. Molemmat paviljongit ovat lähellä toisiaan ja ne sijaitsevat keskeisellä paikalla, joten näkyvyys on ihan hyvä. Lisäksi nämä kaksi taiteilijaa ovat erikoisia ja erinomaisia, joten uskon, että kiinnostus Suomea kohtaan tulee olemaan suuri, ennakoi Koli.

Falling Trees -näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Aalto-yliopisto, Ateneumin taidemuseo, Bukowskis, DB Schenker, Emma, Helsingin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma, ulkoasiainministeriö, Serra dei Giardini, Suomen Rooman-suurlähetystö ja Helsingin yliopisto.

Venetsian 55. taidebiennaali on avoinna kesäkuun alusta marraskuun loppupuolelle.

Lue myös:

    Uusimmat