Venäjältä takaisin hankitun höyrylaiva Turson kunnostustyö vei yli 10 vuotta – "Ei mikään helppo harrastus"
Helsingissä yleisö pääsi tänään tutustumaan höyrylaiva Tursoon, jolla on ikää pian 80 vuotta. Turso jouduttiin luovuttamaan sotakorvauksena Neuvostoliittoon, mutta se saatiin ostettua takaisin vuonna 2004. Aluksen entisöintiin kului yli 10 vuotta. Nyt aluksen ylläpidosta vastaa yhdistys, jonka jäsenet eivät laske talkootunteja.
Helsingin satama tilasi vuonna 1943 satamajäänsärkijän ja se valmistui Hietalahden telakalla. Turso-alus jouduttiin kuitenkin pian luovuttamaan sotakorvauksena Neuvostoliittoon.
– Sotakorvauksena Neuvostoliittoon luovutettiin kaikkiaan 104 laivaa ja tämä on ainoa, mikä on jäljellä, kertoo Pekka Snellman, Satamajäänsärkijä S/S TURSO yhdistyksen puheenjohtaja.
Alus saatiin ostettua takaisin Suomeen vuonna 2004 ja sen entisöintityöt kestivät yli 10 vuotta.
– Kattilat ja pääkone olivat hyvässä kunnossa, mutta kaikki muu on jouduttu korjaamaan, sanoo Snellman.
"Vanhan aluksen ylläpito on haasteellista"
Höyrylaivan entisöinti vaatii erikoistaitoja.
– Laivoja voi entisöidä kuka tahansa, mutta tässä pitää hallita höyrytekniikka ja se porukka on harvemmassa, toteaa Snellman.
Tursolla ei järjestetä yleisöristeilyjä, mutta jäsenristeilyjä on 10-12 vuodessa. Aluksen ylläpidosta vastaa yhdistys, jossa on noin 200 yksityistä kannatusjäsentä ja 25 yritysjäsentä.
– Toivotaan tietenkin, että saadaan jäsenkuntaa kasvatettua. Vanhan aluksen ylläpito on haasteellista ja työtä riittää vaikka kuinka paljon. Joudutaan talvellakin valvomaan alusta ja tekemään erilaisia kunnostustoimenpiteitä, ei mikään helppo harrastus, tunnustaa Snellman.
"Pitää olla vähän höyrähtänyt"
Höyrylaivaharrastajia on kuitenkin Suomessa aika paljon.
– Me aina leikillisesti sanotaan, että on oltava vähän höyrähtänyt, että on tämmöisessä hommassa mukana. Meillähän on Suomessa liki 90 höyrylaivaa, joista yli 80 on liikenteessä. Ne laivat ovat hienossa kunnossa ja liikkuvat ympäri kesää eri vesistöissä. Se kuvaa sitä, että kyllä meitä harrastajia on aika paljon, arvioi Snellman.
Höyrylaivat ovat poikkeuksellisen kestäviä.
- Meillä on vanhin höyrylaiva 1872-luvulta, että kyllä ne ovat ikuisia laivoja niinkuin me sanotaan, että höyrylaivat liikkuvat ikuisesti, naurahtaa Snellman.
Uusimmat
-
07:27
Ruotsinkieliset yöpäivystykset uhattiin lopettaa – hallitus rokotti vain suomenkielisiä alueita
-
07:10
Kyllästynyt Venetsia alkoi kerätä turisteilta maksun – tästä on kyse
-
06:58
USA kasaa hurjaa MM-joukkuetta – ensimmäiset tähtinimet julki
-
06:57
Vallankumous muutti Portugalia pysyvästi 50 vuotta sitten – itsevaltainen hallinto kaatui vuorokaudessa
-
06:50
Theo, 24, piti aluksi itsensä kuvaamista tyhmänä Mun maailma -sarjaa varten – sitten hän tajusi yhden asian
-
06:38
Kallisarvoinen romahdus: Liverpool hävisi taas
-
06:33
Trumpin liittolaisia vastaan nostettu syytteitä vaalijuonittelusta
-
06:31
Nettideittailija, tämä ominaisuus kannattaa poistaa käytöstä iPhonessa
-
06:28
Vauva löysi äidin mielialalääkkeet ja joutui viikoksi hengityskoneeseen – valehtelu pahensi hengenvaaraa
-
06:24
Raju tulipalo Kokemäellä – koira kuoli, asukkaat sairaalaan
-
06:20
NHL-luotsi sai potkut
-
06:15
Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia: "Tämä ei meille käy"
-
06:06
MTV seuraa tulospäivää: Metan tulos yli kaksinkertaistui
-
06:00
Lasten ja nuorten väkivaltarikoksissa hurja kasvu – uhreissa uusi huolestuttava piirre
-
05:55
Juhamatti Aaltonen jakoi kritiikkiä joukkuekaverin tökeröstä teosta – "Riski, en pääse pään sisään"
-
05:50
Pitäisikö rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa laskea? Näin suomalaiset vastasivat USU-gallupissa
-
05:41
Boeing-kone jälleen pelottavassa vaaratilanteessa: Rengas irtosi kiitoradalla
-
05:25
Uutta tietoa Tukholman hyökkäyksestä – naamioituneet epäillyt karussa
-
05:14
Trumpin kuuleminen alkaa korkeimmassa oikeudessa – tästä on kyse
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
Lataa lisää