Vartijat 45 minuuttia -ohjelmassa: Alan kilpailu vie laadun

Osa yksityisten vartiointiliikkeiden työntekijöistä kokee, että heidän työnantajansa ottavat liikaa asiakkaita.

45 minuuttia -ohjelman haastattelemat piirivartijat kertovat, että asiakaskohteita jää hälytys- ja lisätöiden vuoksi jatkuvasti kiertämättä.

Työmääränsä väsyttämät piirivartijat kertovat, että ilmaa piirin kiertämiseen ei ole ja siksi asiakkaan saaman palvelun laatu on heikentynyt. Piirivartija kiertää eri asiakaskohteita autolla tai jalan ja hoitaa työssään myös hälytyksiä.

– Me kollegat ympäri Suomen yritämme pitää tätä laatua yllä, mutta kyllä se on meidänkin aika mahdotonta tässä tilanteessa. Tämä ala on niin kilpailutettu. Katteet ovat niin pienet, eli tarvitaan paljon kohteita ja tehdään ne halvalla ja lopputulos on tämä, toteaa pitkään turva-alalla työskennellyt Juha Savolainen Vaasasta.

Vartiointiyritysten asiakkaiden kanssa tekemissä sopimuksissa on kohta, jonka mukaan tehtäviä voidaan jättää tekemättä tiettyyn määrään asti, kun vartijalle tulee poikkeustehtäviä.

Vartioiden mielestä tilannetta ei voida enää perustella force majeure –tilanteella eli ylimääräisellä esteellä, johon sopimuksissa viitataan. Vartioiden mukaan piirit ovat niin tiukkoja, että kohteita jää jatkuvasti tekemättä.

– Kun täytyy ehtiä paikasta toiseen nopeasti, niin eihän siinä turvallisuuden tunnetta paikkoihin jää, kertoo entinen vartija Niko Räsänen.

Yritysjohto kiistää kireät aikataulut

Työntekijöidensä kritiikin kohteeksi ovat joutuneet erityisesti Securitas ja ISS Palvelut. Molemmat yritykset kiistävät ylimitoitukset kohteiden suhteen.

ISS Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Kari Virran mukaan ainoastaan poikkeus- ja hälytystilanteissa kohteita voi jäädä kiertämättä, jolloin se on perusteltua.

– Vuorot suunnitellaan aina niin, että ajoajat saadaan optimoitua ja mitoitukset tehdään sitä kautta. Ne eivät ole summittaisia vaan tarkkaan suunniteltuja. Kun tulee poikkeustilanteita, niin silloin tulee poikkeustilanteita, mutta ei missään nimissä niin, että se olisi päivittäistä tai jatkuvaa.

Securitaksen varatoimitusjohtaja Esa Oksasen mukaan virheitä voi tapahtua yksittäistapauksissa esimerkiksi ajosuunnittelussa, mutta hänen mielestä ongelmaa ei ole laajemmassa mitassa.

– Se on ihan selvä, että asiakkaat vastaisivat siihen, jos tätä olisi laajemmassa mitassa olemassa, Oksanen sanoo.

Ohjelman tietojen mukaan useat kauppiaat ovat irtisanoneet sopimuksia, koska piirivartioinnin laatu on jäänyt heikoksi.

"Kilpailukeinot muualla"

Piirivartijoiden mukaan alan kilpailu vie laadun.

– Kilpailu on ilman muuta kovaa, mutta tämä ei ole se keino millä kilpaillaan missään nimessä. Kilpailukeinot löytyvät muualta, toteaa ISS Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Kari Virta.

– En tästä kilpailua syyttäisi, kyllä kilpailu ratkaistaan ihan toisin tavoin, Securitaksen varatoimitusjohtaja Esa Oksanen toistaa.

Vartiointipalvelut ovat keskittyneet vahvasti Suomessa ja isot yritykset ovat kansainvälisiä. Alan kannattavuus on viime vuosina tasaisesti heikentynyt.

Kymmenet vartijat yhtyivät huutoon

45 minuuttia -ohjelma pyysi kolmen eri vartiointiliikkeen vartijaa pitämään kiinni piireistään. Myös piiri- tai aluevartiointipalvelua ostaneet kauppiaat kertoivat tilanteesta.

Päivällä työskentelevä vartija kiersi kauppapaikoissa, mutta ei jäänyt aina vartioimaan, vaikka siitä oli sovittu kauppiaan kanssa.

Vartioiden kirjanpidon mukaan yksikään yöpiirikierros ei sujunut ilman lisätehtäviä. Pahimmillaan jopa puolet kohteista jäi tämän vuoksi käymättä. Ohjelman kymmenet haastattelemat vartijat yhtyivät huutoon.

45 minuuttia -ohjelma esitetään kanavalla klo 20.05.

(MTV3)

Katso Johanna Tuurin juttu (45 minuuttia 19.9.2012)

Lue myös:

    Uusimmat