Euroopan kuluttajakeskus on saanut viime viikkoina kymmenittäin valituksia Facebookissa mainituista tuotenäytteistä. Kuluttajien ilmaiseksi tilattu näytepakkaus onkin tuonut mukanaan tiedon, että kuluttaja on sitoutunut kolmen maksullisen jatkolähetyksen vastaanottamiseen.
Euroopan kuluttajakeskus on saanut viime viikkoina käsiteltäväkseen kymmenittäin valituksia Total-detox-, SmileAway-, WinnerSmoke-, WaistWinner- ja Reducil-tuotenimillä Facebookissa mainostetuista tuotenäytteistä.
Tyypillisesti kuluttaja kertoo tilanneensa nettimainoksen houkuttelemana ilmaisen näytepakkauksen edellä mainittuja laihdutus- tai hampaidenvalkaisutuotteita tai sähkötupakkaa. Näytepaketin mukana kuluttajat ovat saaneet laskun toimitusmaksusta ja tiedon, että he ovat sitoutuneet näytepakkauksen tilaamalla kolmen maksullisen jatkolähetyksen vastaanottamiseen.
Aiheetonta laskua ei tarvitse maksaa, vaikka laskuttaja uhkailisi ulosotolla, mutta reklamaatio pitää tehdä.
Ole tarkkana jo tilaushetkellä
Näytepaketin mukana tulevien ehtojen mukaan kuluttaja voi peruuttaa ainoastaan näytepakkauksen tilauksen, ja tämäkin edellyttäen, ettei näytepakkausta ole avattu. Jatkolähetyksiä ei voi ehtojen mukaan peruuttaa lainkaan.
Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan lähtökohtana tulisi olla, että kuluttaja voi testata tutustumispakkausta ilman seuraamuksia. Testaamisen jälkeen kuluttaja voi harkita, haluaako hän vastaanottaa lisää samaa tuotetta. Nyt kuluttaja kuitenkin sidotaan saman tien kolmen jatkolähetyksen vastaanottamiseen.
Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa, että ilmaisnäytteiden nettimainosten kohdalla kannattaa olla tarkkana siitä, mitä tilaa: onko kyseessä todellakin vain ilmainen tuotenäyte vai pidempikestoinen asiakassuhde? Jos sopimusehdot löytyvät tarjoussivustolta, ne on syytä lukea tarkkaan. Kyseiset mainokset on sittemmin poistettu Facebookista.
