Varo huijausta – tilasitko ilmaisen näytepakkauksen Facebookista?

Euroopan kuluttajakeskus on saanut viime viikkoina kymmenittäin valituksia Facebookissa mainituista tuotenäytteistä. Kuluttajien ilmaiseksi tilattu näytepakkaus onkin tuonut mukanaan tiedon, että kuluttaja on sitoutunut kolmen maksullisen jatkolähetyksen vastaanottamiseen.

Euroopan kuluttajakeskus on saanut viime viikkoina käsiteltäväkseen kymmenittäin valituksia Total-detox-, SmileAway-, WinnerSmoke-, WaistWinner- ja Reducil-tuotenimillä Facebookissa mainostetuista tuotenäytteistä.

Tyypillisesti kuluttaja kertoo tilanneensa nettimainoksen houkuttelemana ilmaisen näytepakkauksen edellä mainittuja laihdutus- tai hampaidenvalkaisutuotteita tai sähkötupakkaa. Näytepaketin mukana kuluttajat ovat saaneet laskun toimitusmaksusta ja tiedon, että he ovat sitoutuneet näytepakkauksen tilaamalla kolmen maksullisen jatkolähetyksen vastaanottamiseen.

Aiheetonta laskua ei tarvitse maksaa, vaikka laskuttaja uhkailisi ulosotolla, mutta reklamaatio pitää tehdä.

Ole tarkkana jo tilaushetkellä

Näytepaketin mukana tulevien ehtojen mukaan kuluttaja voi peruuttaa ainoastaan näytepakkauksen tilauksen, ja tämäkin edellyttäen, ettei näytepakkausta ole avattu. Jatkolähetyksiä ei voi ehtojen mukaan peruuttaa lainkaan.

Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan lähtökohtana tulisi olla, että kuluttaja voi testata tutustumispakkausta ilman seuraamuksia. Testaamisen jälkeen kuluttaja voi harkita, haluaako hän vastaanottaa lisää samaa tuotetta. Nyt kuluttaja kuitenkin sidotaan saman tien kolmen jatkolähetyksen vastaanottamiseen.

Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa, että ilmaisnäytteiden nettimainosten kohdalla kannattaa olla tarkkana siitä, mitä tilaa: onko kyseessä todellakin vain ilmainen tuotenäyte vai pidempikestoinen asiakassuhde? Jos sopimusehdot löytyvät tarjoussivustolta, ne on syytä lukea tarkkaan. Kyseiset mainokset on sittemmin poistettu Facebookista.

Tee kirjallinen valitus laskuttajalle

Jos kuluttaja on saanut aiheettoman laskun tai sitoutunut tahtomattaan tilaukseen, hänen tulee tehdä mahdollisimman ripeästi kirjallinen reklamaatio eli valitus laskuttajalle esimerkiksi sähköpostitse. Kuluttajan kannattaa säilyttää itsellään kopio tekemästään reklamaatiosta vastaisuuden varalle.

Valitukseen pitää kirjoittaa valituksen syy. Kuluttaja voi esimerkiksi mainita, että markkinointi oli harhaanjohtavaa, minkä vuoksi tuli tahtomattaan suostuneeksi sopimukseen. Valituksessa tulee kertoa, ettei halua jatkolähetyksiä. Jo saapuneet lähetykset voi palauttaa.

Kyseisissä tapauksissa yhteydensaanti laskuttajaan on ollut hankalaa, koska asiakaspalvelua on vain ruotsiksi, vaikka mainokset olivat suomenkielisiä. Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan tällöin riittää, että kuluttaja tekee valituksen laskuttajalle kirjallisesti suomeksi. Laskuttajan vastuulla on tässä tapauksessa selvittää suomalaiskuluttajan viestin sisältö. Jos vastausta valitukseen ei kuulu kohtuullisessa ajassa tai saatu vastaus ei ole tyydyttävä, kuluttajan kannattaa olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen.

Kuluttajilla on ollut ongelmia myös laskujen maksamisessa. Laskujen viitenumero on ollut monen kohdalla virheellinen.

Jos kuluttaja saa reklamaation teon jälkeen aiheettomasta laskusta muistutuslaskuja, joissa häntä uhataan ulosotolla, laskua ei tarvitse maksaa. Laskuttajalla on näyttövelvollisuus siitä, että lasku on perusteltu. Maksuhäiriömerkinnän voi saada vain, jos laskuttaja vie asian tuomioistuimen käsiteltäväksi ja tuomioistuin katsoo laskun aiheelliseksi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat