Varastettujen rekkojen ajoon voidaan puuttua jopa etänä

Euroopassa tapahtuneiden rekkaiskujen vuoksi kuljetusyritysten olisi hyvä antaa sisäisiä ohjeistuksia anastamistapausten varalle, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n johtaja Petri Murto.

– Raskaan ajoneuvon anastamisesta voi ja tulee ilmoittaa hätäkeskukseen, jolloin tieto anastuksesta saadaan leviämään nopeasti viranomaisille, Murto sanoo.

Uusi tekniikka on tuonut raskaisiin ajoneuvoihin muun muassa ajonestolaitteita, joiden vuoksi autoa on erittäin vaikea saada käyntiin ilman avaimia. Lisäksi Murto kertoo, että hätäjarrutusjärjestelmillä voidaan estää törmäys, jos kuljettaja ei reagoi vastaan tuleviin esteisiin.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on Murron mukaan ollut pakollinen EU:ssa kaksi- ja kolmiakselisissa kuorma-autoissa ja niiden vetämissä ajoneuvoyhdistelmissä loppuvuodesta 2015 alkaen.

– Lähtökohta on, jos kuljettaja ei reagoi edessä olevaan esteeseen, niin ajoneuvo puuttuu tilanteeseen itse. Mutta se on hankala tilanne, jos kuljettaja ohjailee ajoneuvoa ja ajaa tahallaan johonkin.

Murto kertoo myös, että kuljetusyritykset seuraavat usein ajoneuvojensa liikkumista reaaliaikaisesti kartalla. Silloin käy ilmi nopeasti, jos ajoneuvo poistuu suunnitellulta reitiltä.

– Joissain tapauksissa ajoneuvon liikkumiseen voidaan puuttua myös etänä, hän lisää.

Murto muistuttaa, että yllättäviä kaappaustilanteita on kuitenkin vaikea estää.

– Berliinin ja Tukholman iskuista voimme päätellä, että kuorma-auton kuljettaja on yrittänyt ne oman henkensä uhalla estää, mutta se ei ole valitettavasti riittänyt. 

Lue myös:

    Uusimmat