Rekan hätäjarrutusjärjestelmä pelasti ihmishenkiä joulutorilla – "Estää törmäyksen ruuhkassa tai sairaskohtauksessa"

Berliinissä joulutorille syöksyneen rekan pysäytti ajoneuvon hätäjarrutusjärjestelmä, kertoivat useat saksalaismediat keskiviikkona.

Joulutorille syöksynyt rekka oli Scania-merkkinen. Suomen kuljestus-ja logistiikka ry:n mukaan kaksi-ja kolmiakselisiin kuorma-autoihin ja niiden vetämiin ajoneuvoyhdistelmiin tuli pakollinen hätäjarrutusjärjestelmä EU:ssa marraskuussa 2015.

SKAL:n asiantuntija Jari Harju kertoo olleensa kyydissä, kun vastaavanlaista hätäjarrutusjarrutusjärjestelmää testattiin.

– Hätäjarrutusjärjestelmän varoitusäänet ja merkkivalot olivat niin voimakkaat, että vastaavanlaisia en ole koskaan kuullut. Niitä ei voi olla huomaamatta. Järjestelmä estää törmäyksen esimerkiksi ruuhka-ajossa tai jos kuljettajalle tulee sairaskohtaus. Lopulta järjestelmä löi lukkojarrut pohjaan testitilanteessa, kun emme reagoineet mihinkään järjestelmän antamiin varoituksiin, kertoo Harju.


Hätäjarrutus,  jos kuljettaja ei reagoi

Scania Suomesta kerrotaan, että kyseessä on kolmivaiheinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka lopulta pysäyttää auton. Järjestelmä reagoi ihmiseen, vaikka hän seisoisi paikalla tai esimerkiksi pyöräilijään, mopoilijaan tai hirveen. Järjestelmä ei reagoi pienen eläimeen, josta ei ole onnettomuusvaara.

– Kun auto havaitsee kameralla tai tutkalla edessä olevan esteen, niin näyttöön syttyy iso punainen varoitusteksti, jonka kielen voi valita. Näytössä on teksti "törmäys ennakkovaroitus",  ja samalla kuuluu voimakas äänimerkki, johon kuljettajan tulee reagoida jotenkin esimerkiksi kääntämällä autoa tai jarruttamalla. Tämä päättää hätäjarrutuksen, kertoo tilauskonttorin esimies Jouni Lestelin.

Seuraavassa toisessa vaiheessa auto tekee lyhyen varoitusjarrutuksen, ja jos kuljettaja ei havahdu tai reagoi tähänkään, niin lopulta hätäjarrutusjärjestelmä pysäyttää auton.


– Järjestelmä laskee, milloin on viimeinen hetki pysäyttää auto, jotta törmäykseltä vältytään. Lopulta auto tekee täysjarrutuksen ja riippuu olosuhteista, kuten vauhdista ja tienpinnasta, kuinka nopeasti auto pysähtyy lopulta. Mutta joka tapauksessa törmäysnopeus on huomattavasti alhaisempi kuin ilman jarrutusta, kuvailee turvajärjestelmää Lestelin.

Lestelinin mukaan vastaavanlainen hätäjarrutusjärjestelmä on tullut myös uusiin henkilöautoihin. Järjestelmä ei ole pakollinen henkilöautoissa, mutta joissain autoissa on olemassa vastaavanlaisia järjestelmiä. 

– Järjestelmissä voi olla valmistajakohtaisia eroja. Me olemme uskaltaneet Suomessa testata sitä henkilöautolla, lisää Lestelin.


Lue myös:

    Uusimmat