Mainos

F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Valtteri Bottas menetti päätukijansa – panostukset yli kymmenissä miljoonissa euroissa!

2:30
Videolla Antti Aarnio-Wihuri kertoo Bottaksen ja F1-tallin sponsoroinnista.

Mercedes-kuljettaja Valtteri Bottaksen pitkäaikainen päätukija Wihuri on lopettanut yhteistyön suomalaiskuskin kanssa. Yhtiön pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri vahvistaa asian MTV Urheilulle.

Yhteistyön loppumisesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Aarnio-Wihurin mukaan päätös oli pitkälti taloudellinen.

– Olemme tehneet Valtterin kanssa yhteistyötä 20 vuotta. Siitä F1:ssä on mennyt seitsemän vuotta. Totesimme, että aikansa kutakin. Emme saa enää sitä hyötyä, mitä pitäisi saada. Ja tuo kaikki maksaa paljon, Aarnio-Wihuri sanoo MTV Urheilulle.

Wihurin logot ovat näkyneet Bottaksen kypärässä ja hänen ajamissa autoissa koko suomalaiskuskin F1-uran ajan.

Osapuolten välinen yhteistyö alkoi jo, kun Bottas ajoi kartingia. Tämän jälkeen Wihuri on ollut Bottaksen pääyhteistyökumppani.

Aarnio-Wihuri vihjaili Ilta-Sanomille, että Bottaksen viime kauden menestys olisi ollut yksi tekijä yhteistyön lopettamisessa.

Onko näin?

– Ei se ollut ratkaiseva asia, mutta olihan se vähän huono homma se loppuvuosi, Aarnio-Wihuri myöntää.

– Kyllä se varmaan osa tässä oli, mutta ei ratkaiseva. Olimme miettineet tätä jo aikaisemmin.

Bottas keikkui MM-sarjan kärkitaistossa mukana vielä alkukaudella. Kesällä tulleet takaiskut olivat kuitenkin liikaa. Lopulta suomalaiskuski toimi Mercedeksen brittikuljettajan Lewis Hamiltonin apuna loppukauden ajan.

Aarnio-Wihurin mukaan yhteistyötä ei päätetty lopettaa Bottaksen heikon loppukauden myötä.

– Se oli joskus syyskuussa, kun päätimme, että lopetamme tämän homman, Aarnio-Wihuri paljastaa.

– Siinä mielessä tällä loppukaudella ei ollut merkitystä.

Kymmeniä miljoonia

Yhtiönä Wihuri oli tärkeässä roolissa, kun Bottas vaihtoi saksalaiskuljettajan Nico Rosbergin lopettamispäätöksen myötä Williamsilta Mercedekselle.

Aarnio-Wihurin mukaan tukipotin kohdalla puhutaan ”useista miljoonista”.

– Kustannukset ovat kasvaneet vähintään sellaiset kymmenen prosenttia joka vuosi.

– Jos ajatellaan, mitä olemme laittaneet Valtteriin rahaa, niin kymmenen miljoonaa ei ole mitään, Aarnio-Wihuri paljastaa.

– Tuollainen yhteistyö on hirvittävän kallista. Sillä pystyy vetämään 5-6 kuskia nuorten puolelta ”ylös”. Emme kuitenkaan saaneet enää tuosta sellaista hyötyä, mitä aikanaan saimme. Tuolle ei ollut enää sen tyyppistä tarvetta, minkä myötä katsoimme, että tämä on järkevä päätös.

Aarnio-Wihuri itse on pitkän linjan autourheilumies. Hän ajoi autokilpailuja paljon jo 1960- ja 70-luvulla.

Formuloita hän aikoo seurata tarkasti myös jatkossa.

– Ei seuraaminen tähän lopu. Se on erilaista jatkossa.

– Enkä mä ole niin hirveän paljoa siellä varikolla käynyt. Pari kertaa vuodessa. Fakta on se, että telkkarista näkee niin paljon paremmin ne kilpailut, Aarnio-Wihuri naurahtaa. 

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja