Mainos

Valtteri Bottas menetti päätukijansa – panostukset yli kymmenissä miljoonissa euroissa!

2:30
Videolla Antti Aarnio-Wihuri kertoo Bottaksen ja F1-tallin sponsoroinnista.

Mercedes-kuljettaja Valtteri Bottaksen pitkäaikainen päätukija Wihuri on lopettanut yhteistyön suomalaiskuskin kanssa. Yhtiön pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri vahvistaa asian MTV Urheilulle.

Yhteistyön loppumisesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Aarnio-Wihurin mukaan päätös oli pitkälti taloudellinen.

– Olemme tehneet Valtterin kanssa yhteistyötä 20 vuotta. Siitä F1:ssä on mennyt seitsemän vuotta. Totesimme, että aikansa kutakin. Emme saa enää sitä hyötyä, mitä pitäisi saada. Ja tuo kaikki maksaa paljon, Aarnio-Wihuri sanoo MTV Urheilulle.

Wihurin logot ovat näkyneet Bottaksen kypärässä ja hänen ajamissa autoissa koko suomalaiskuskin F1-uran ajan.

Osapuolten välinen yhteistyö alkoi jo, kun Bottas ajoi kartingia. Tämän jälkeen Wihuri on ollut Bottaksen pääyhteistyökumppani.

Aarnio-Wihuri vihjaili Ilta-Sanomille, että Bottaksen viime kauden menestys olisi ollut yksi tekijä yhteistyön lopettamisessa.

Onko näin?

– Ei se ollut ratkaiseva asia, mutta olihan se vähän huono homma se loppuvuosi, Aarnio-Wihuri myöntää.

– Kyllä se varmaan osa tässä oli, mutta ei ratkaiseva. Olimme miettineet tätä jo aikaisemmin.

Bottas keikkui MM-sarjan kärkitaistossa mukana vielä alkukaudella. Kesällä tulleet takaiskut olivat kuitenkin liikaa. Lopulta suomalaiskuski toimi Mercedeksen brittikuljettajan Lewis Hamiltonin apuna loppukauden ajan.

Aarnio-Wihurin mukaan yhteistyötä ei päätetty lopettaa Bottaksen heikon loppukauden myötä.

– Se oli joskus syyskuussa, kun päätimme, että lopetamme tämän homman, Aarnio-Wihuri paljastaa.

– Siinä mielessä tällä loppukaudella ei ollut merkitystä.

Kymmeniä miljoonia

Yhtiönä Wihuri oli tärkeässä roolissa, kun Bottas vaihtoi saksalaiskuljettajan Nico Rosbergin lopettamispäätöksen myötä Williamsilta Mercedekselle.

Aarnio-Wihurin mukaan tukipotin kohdalla puhutaan ”useista miljoonista”.

– Kustannukset ovat kasvaneet vähintään sellaiset kymmenen prosenttia joka vuosi.

– Jos ajatellaan, mitä olemme laittaneet Valtteriin rahaa, niin kymmenen miljoonaa ei ole mitään, Aarnio-Wihuri paljastaa.

– Tuollainen yhteistyö on hirvittävän kallista. Sillä pystyy vetämään 5-6 kuskia nuorten puolelta ”ylös”. Emme kuitenkaan saaneet enää tuosta sellaista hyötyä, mitä aikanaan saimme. Tuolle ei ollut enää sen tyyppistä tarvetta, minkä myötä katsoimme, että tämä on järkevä päätös.

Aarnio-Wihuri itse on pitkän linjan autourheilumies. Hän ajoi autokilpailuja paljon jo 1960- ja 70-luvulla.

Formuloita hän aikoo seurata tarkasti myös jatkossa.

– Ei seuraaminen tähän lopu. Se on erilaista jatkossa.

– Enkä mä ole niin hirveän paljoa siellä varikolla käynyt. Pari kertaa vuodessa. Fakta on se, että telkkarista näkee niin paljon paremmin ne kilpailut, Aarnio-Wihuri naurahtaa. 

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.