Valtiovarainministeriön mukaan yksi keino päästötavoitteisiin pääsemiseksi on nostaa yksityisautoilun kustannuksia.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin työryhmä selvittää, miten Suomessa päästään vuoden 2030 ilmasto- ja päästötavoitteisiin. Selvitystään varten työryhmä on pyytänyt lukuisia lausuntoja niin ministeriöiltä, virastoilta kuin yrityksiltäkin.
Nyt oman näkemyksensä asiaan on antanut myös valtiovarainministeriö. Valtiosihteeri Martti Hetemäen sekä osasto- ja budjettipäällikkö Hannu Mäkisen allekirjoittamassa lausunnossa mainitaan muun muassa yksityisautoilun kustannusten kasvattaminen ja pysäköinnin saatavuuden vähentäminen.
– Liikenteen päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttänee yksityisautoilun kustannusten nousua ja samalla vaihtoehtoisten liikkumistapojen edistämistä.
Uusien autojen hankintaan liittyvät kannustimet eivät ole lausunnon mukaan kustannustehokkaimpia keinoja päästöjen vähentämiseen, vaan saattavat VM:n mukaan kasvattaa ajoneuvokantaa ja jopa lisätä päästöjä.
– Autokohtaisten päästöjen vähentäminen ei välttämättä vähennä liikenteen kokonaispäästöjä, mikäli autokanta ja ajosuorite kasvavat. Myös autojen valmistaminen aiheuttaa ympäristövaikutuksia.
Vähemmän autoja, vähemmän melua
VM toteaa 10-sivuisessa lausunnossaan, että polttoaineverolla voidaan lisätä erityisesti suuripäästöisten autojen käyttökustannuksia.
