Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen ilmastopaneeli arvostelee Orpon hallitusta liikenteen ilmastotoimien hidastamisesta

2:06Suomen ilmastopaneeli arvostelee Petteri Orpon hallitusta: "Liikenteen sähköistymistä nopeutettava"VIDEO: Suomen ilmastopaneeli arvostelee Petteri Orpon hallituksen liikenteen päästötoimia.
Julkaistu 22.08.2024 04:00
Toimittajan kuva

Anu Korhonen

anu.korhonen@mtv.fi

@anukoooo

Suomen ilmastopaneeli arvostelee Petteri Orpon (kok.) hallitusta liikenteen ilmastotoimien hidastamisesta. Hallituksen lakimuutokset lisäävät päästöjä nykylakiin verrattuna. 

Paneelin mukaan jakeluvelvoitetta tulisi kasvattaa ja liikenteen sähköistymistä nopeuttaa, jotta Suomi saisi puolitettua liikenteen päästönsä vuoteen 2030 mennessä. 

– Näyttää siltä, että lakimuutokset heikentää jo aiemmin ajateltua liikenteen päästövähennyskehitystä. Ja että olemme aika suurissa vaikeuksissa, kun mennään vuoteen 2030, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Jyri Seppälä sanoo. 

Jakeluvelvoitetta kasvatettava

Keskeisin heikennys ilmastopaneelin mukaan on hallituksen aikomus laskea biopolttoaineita koskevaa jakeluvelvoitetta. 

Jakeluvelvoite tarkoittaa, että polttoaineen jakelijoiden pitää toimittaa tietty osuus uusiutuvia biopolttoaineita kulutukseen. 

Tämä lisäisi fossiilisten polttoaineiden käyttöä. 

– Halutaan pitää fossiilisten polttoaineiden hintaa vähän alempana, ja niihin fossiilisiin polttoaineisiin ei haluta laittaa kalliita biopolttoaineita. 

Työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Harri Haavisto muistuttaa päätöksen taustoista. 

– Keskeinen ajatus on ollut, että jakeluvelvoitteen alennuksilla halutaan hillitä viime vuosina kohonneita polttoaineiden hintoja. Tämä on varmasti ollut se keskeinen asia, mistä on sovittu hallitusneuvotteluissa.

Liikennettä sähköistettävä

Toinen keskeinen keino päästötavoitteiden saavuttamiseksi ilmastopaneelin mukaan on autokannan nopea sähköistyminen. 

Ilmastopaneeli lisäisi tukea julkisen latausinfran rakentamiseen sekä sähkökuorma-autojen hankintaan. Nykyinen hankintatuki päättyy vuoden lopussa.

– Ollaan murrosvaiheessa ja saataisiin siitä kokemuksia, että useammat kuorma-autoilijat valitsisivat sähkökuorma-autot, Seppälä perustelee. 

Ilmastopaneelin mukaan vaihtoehtoisia päästövähennyksiä voidaan etsiä esimerkiksi maataloudesta ja lämmityksestä, mutta niitä ei löydy yhtä helposti ja kustannustehokkaasti kuin liikenteestä.  

Lue myös: Mikä on jakeluvelvoite ja miksi se hiertää hallitusneuvotteluissa? Tästä on kyse

Heinäkuu oli mittaushistorian toiseksi lämpimin kuukausi

Lisää aiheesta:

Mikä on jakeluvelvoite ja miksi se hiertää hallitusneuvotteluissa? Tästä on kyseIlmastopaneeli ehdottaa tieliikenteen päästökauppaa – polttoaineen litrahinta voisi nousta jopa 88 senttiä, mutta päästöt saataisiin kuriinJuha Sipilältä yllätysresepti: Öljy-yhtiöt maksamaan korvausta turvepeltojen viljelijöilleAsiantuntija: SDP, RKP ja keskusta eivät ole antaneet selvää vastausta, mihin ilmastotoimiin he olisivat valmiita – näin kansa hyväksyisi bensaveron nostamisenIlman latauspisteitä tai tankkauspisteitä ihmiset eivät hanki vähäpäästöisiä autoja – ilmastoministeri Krista Mikkonen puolustaa kiisteltyä ehdotustaan: ”Tämä on munakana -ongelma"Aalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivat
PäästötLiikenneSähköautotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • pe05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 17.10.18:47
    Yhdysvallat

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 15.10.00:01
    Ilmastonmuutos

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • 13.9.06:34
    Ilmastonmuutos

    Trumpin suunnitelma: Päästöjen raportoinnista luovutaan

  • 4.9.18:24
    Perussuomalaiset

    Perussuomalaisten mieli muuttui: Hallitus tukee EU:n päästövähennysehdotusta