Valmetin jättirekrytointi tekee Uudestakaupungista autonrakentajien keitaan – asuntopula kova haaste kaupungille

Valmet Automotive palkkaa yli tuhat työntekijää 1:57

Harmaaseen päivään tuli Uudessakaupungissa hurja annos kirkkautta, kun Valmet Automotive ilmoitti yli tuhannen autonrakentajan ja toimihenkilön palkkaamisesta.

Syynä yhtiön historian suurimpaan kertarekrytointiin on viime vuonna tehty päätös alkaa valmistaa Mercedes Benzin GLC-katumaastureita. Tuotanto alkaa jo ensi vuoden alussa. Yhtiön henkilöstöjohtaja Tomi Salo kertoi uutisesta syystäkin mielissään MTV Uutisille.

– Samanaikaisesti jatkamme Mercedes Benzin A-sarjan valmistamista, tuotantomäärien noustessa henkilömäärää tullaan merkittävästi lisäämään, ja siirrymme kolmivuoroon, Salo kertoo.

Suuri rekrytointi aloitetaan tänään 250 avoimella työpaikalla. Uudenkaupungin autotehtaalle haetaan parhaillaan autonrakentajia hitsaamon, maalaamon, kokoonpanon ja logistiikan tehtäviin. Rekrytointi jatkuu pitkälle kesään yhdeksän kuukauden ajan niin, että ensi vuoden lopulla tehtaalle työskentelee noin 3000 henkilöä.

Tällä hetkellä henkilöstömäärä on 1500, jonka lisäksi tehtaalla toimii noin 500 alihankkijaa. Jo aiemmin tänä vuonna Uudenkaupungin tehtaalle on palkattu 200 uutta työntekijää.

Valtava haaste kaupungille

Kyseessä on valtava positiivinen haaste niin tehtaalle mutta myös Uudellekaupungille.

– Olemme pieni alue. Lounais-Suomessa on kohtuullisen hyvä työtilanne, Uudessakaupungissakin, ja asuntotilanne on taas kohtuullisen heikko. Kaupunginjohdon kanssa olemme käyneet tiivistä yhteistyötä ja positiivisella mielellä sielläkin ollaan, Salo vakuuttaa.

Salo ei usko, että asuntotuotantoa saadaan kiihdytettyä vuoden aikana niin hurjaksi, että kaikille työntekijöille on heti pysyvä asunto valmiina.

– Suomessa on hyviä esimerkkejä isoista työmaista ensiasunnoista, siitä ymmärtääkseni kaupunki on käynyt keskusteluja eri toimijoiden kanssa. Se auttaisi ainakin hetkellisesti tilanteeseen, Salo jatkaa.

Kun tehtaalla alettiin valmistaa Mercedes Benzin A-sarjaa, yhtiö rekrytoi 350 henkilöä kerralla. Tuolloinkin päästiin yhteensä lähelle tuhatta uutta työntekijää, mutta aikajänne oli nykyistä puolet pidempi, puolitoista vuotta.

Lue myös:

    Uusimmat