Kreikkalaisen jogurtin myynti on moninkertaistunut muutamassa vuodessa Yhdysvalloissa.
Rasvattomien ja makeutusaineilla maustettujen dieettivälipalojen aika alkaa olla ohi, ainakin Yhdysvalloissa. Koostumukseltaan paksun ja luontaisesti vähärasvaisen kreikkalaisen jogurtin myynti on nimittäin kasvanut Yhdysvalloissa jopa 2500 prosenttia viimeisen seitsemän vuoden aikana.
Kreikkalaisesta jogurtista on tullut trendiruokaa erityisesti nuorison keskuudessa. Amerikkalaisnuoret syövät Huffington Postin mukaan välipalaksi mielellään hedelmillä, kuten granaattiomenalla ja passionilla maustettuja kreikkalaisia jogurtteja. Proteiinipitoista kreikkalaista jogurttia suitsutetaan laihdutuspiireissä rasvanpolton ihmeruoaksi ja useat terveyslehdet ovat tituuleeranneet välipalaa jopa superruoaksi.
Tällä viikolla Yhdysvaltain maatalousministeriö ilmoitti, että myös koulujen ruokaloissa aletaan tarjota kreikkalaista jogurttia lounasvaihtoehtona.
"Luonnollisuus on nyt megatrendi"
Kreikkalaista jogurttia on myyty jo pidemmän aikaa suomalaiskaupoissa , mutta varsinaiseksi välipalatrendiksi ei tuote ole vielä ehtinyt nousta. Valion viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helinin mukaan kreikkalainen jogurtti on kuitenkin kasvattanut viime vuosina suosiotaan erityisesti ruoanlaitossa.
– Meillä on tähän asti ollut myynnissä kreikkalaista jogurttia puolen kilon rasioissa ja se on soveltunut hyvin erityisesti ruoanlaittoon. Monet korvaavat kreikkalaisella jogurtilla esimerkiksi kermaviilin.
Lampela-Helinin mukaan Valiolla ollaan kuitenkin seurattu taustamarkkinoita jo pidemmän aikaa ja huomattu kuluttajien kasvava kiinnostus nimenomaan paksumpiin ja täyteläisempiin tuotteisiin.
