Mainos

Valentina heräsi vuoden ajan joka päivä kello 7 aamulla – tapa pilasi terveyden: "Enemmän sairaspäiviä kuin koko uralla tätä ennen"

5:03

Valentina Resetarits joutui muuttamaan rutiiniaan ja heräämään vuoden ajan joka aamu seitsemältä. Resetarits uskoo, että se pilasi hänen terveytensä. 

Videolla oiva aamutreeni: Kehon avaus venytellen!

Jos heräät joka aamu joka tapauksessa aikaisin, on aivan sama, vaikka joutuisit heräämään varttia aiemmin – eikö totta?

Ei aivan niinkään.

Business Insider Australian päätoimittaja Valentina Resetarits joutui muuttamaan rutiiniaan ja heräämään vuoden ajan kello seitsemältä joka ikinen aamu. Muutoksen tulos ei ollut ilahduttava.

Heräsi aiemmin joka aamu kello kahdeksalta

Resetarits kertoo olevansa tarkka uniaikataulujensa suunnittelemisen suhteen. Hän nukkuu ainakin kahdeksan tuntia eikä harrasta päiväunia eikä nuku pitkään viikonloppuaamuisin.

– Olen siis tapojeni orja. Herään joka aamu samaan aikaan. Ja se aika on kello kahdeksan, Resetarits kertoo vuoden 2017 artikkelissaan.

Hän ei koskaan torkuta, ja aamutkin käynnistyvät vauhdilla. Itse asiassa elämä sujui niin hyvin, että Resetarits alkoi pitää kaikkea itsestäänselvyytenä.

– En tiennyt, miten onnekas olen. Sitten, kolmen vuoden jälkeen, päätin vaihtaa työtä. Uusi työnantajani kertoi minulle haastattelun aikana, että heillä oli normaalia, että kaikki saapuvat toimistolle kahdeksalta, Resetarits sanoo.

–  Ajattelin, että kaikki oli mennyt kaikkien näiden vuosien ajan niin hyvin, kun töissä piti olla yhdeksältä, että se varmaankin sujuisi yhtä hyvin kello kahdeksalta.

"Torkkunappi oli uusi paras ystäväni"

Karu totuus kuitenkin paljastui pian. Aamut eivät sujuneet mukavasti, kun kello soi tuntia aiemmin.

– Kun herätyskello soi seitsemältä aamulla, tuntui, kuin olisin koko yön ollut mukana painimatsissa. Torkkunappi oli uusi paras ystäväni. Vaikka yritin parhaani mennä sänkyyn ennen kello yhtätoista joka ilta, olin joka päivä koko päivän väsynyt, Resetarits sanoo.

Resetarits alkoi nukkua viikonloppuisin keskipäivään asti. Työpäivät kuluivat sumussa. Resetarits koki kärsivänsä aikaerorasituksesta.

– Oletin, että muutaman kuukauden kuluttua se helpottaisi, mutta niin ei käynyt. Maaliskuussa, alle kolmen kuukauden jälkeen, minun piti pitää kolme sairaspäivää. Olin flunssassa. Se itsessään ei ole mitään epätavallista, mutta nukuin nuo kolme päivää melkein kokonaan. Huhtikuussa olin sairas viikon, toukokuussa toisen, kesäkuussa ja heinäkuussa taas, ja niin edelleen, Resetarits sanoo.

Vuoden aikana suuri määrä sairaspäiviä

Hän kärsi jatkuvista nuhista ja päänsäryistä.

– Olin vuoden aikana pitänyt enemmän sairaspäiviä kuin koko urallani tätä ennen.

Resetarits rajusi, että myös kouluaikana hänen oli pitänyt herätä seitsemältä, ja silloinkin hän oli tuntenut olonsa kammottavaksi.

– On fakta, ettei minua ole tarkoitettu heräämään kello seitsemän. Kyse on vain yhden tunnin erosta seitsemän ja kahdeksan välillä, mutta minulle se on terveyden ja sairastelun ero. Kukaan ei voi syyttää minua siitä, etten olisi yrittänyt.

Vaivaako sinuakin sosiaalinen jetlag?

Yhden hengen "ihmiskoe" loppui jo 2016. Resetarits vaihtoi työrooliin, jossa sai taas herätä kahdeksalta. 

Aihetta on jopa tutkittu: jos työn vaatimukset eivät ole yhteneväisiä ihmisen sisäisen kellon kanssa, hän voi alkaa kärsiä "sosiaalisesta jetlagista". Resetaritsin mukaan monilla aloilla ratkaisu on yksinkertainen: ei ole mitään syytä, miksi kaikkien pitäisi olla toimistolla kello kahdeksalta vain siksi, että "niin se on aiemminkin ollut".

– En voi tieteellisesti todistaa, että olen voinut paremmin, kun minun ei tarvitse olla töissä kahdeksalta, mutta yksi luku kertoo paljon. Viime vuonna käytin vain yhden sairaspäivän, Resetarits sanoo.

Jetlagin vaikutuksia voisi korjata nukkumalla ulkona! Kokeessa luonnossa nukkuneiden unirytmi muuttui: he menivät aiemmin nukkumaan ja heräsivät kaksi tuntia aiemmin kuin ennen.

Mainos

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.