Väitös: Huono mainonta syö yrityksen rahoja

Tutkijan mukaan kuluttajan käsitys mainoksesta voi olla aivan erilainen kuin yrityksen.

Jopa neljäsosa mainoskampanjoista ajautuu kuuroille korville ja on sen vuoksi hukkaan heitettyä rahaa yrityksille. Helsingin ruotsalaisessa kauppakorkeakoulussa tänään väitellyt Åke Finne sanookin, että monilla yrityksillä on varsin rajoittunut näkemys mainosten vaikutuksista kuluttajiin.

Finne on kehittänyt uuden menetelmän, jonka avulla voidaan tutkia, kuinka kuluttajat käsittävät yrityksen viestinnän. Menetelmässä kuluttajia haastatellaan ja heidän annetaan lajitella mainoksia yksinkertaisen esimerkin mukaan. Näin tutkija voi selvittää, kuinka kuluttajat ymmärtävät yrityksen viestinnän. Kuluttajan käsitys mainoksesta voi olla aivan erilainen kuin yrityksen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat