"Vain taksikuski joutuu painimaan saadakseen palkkansa"

Taksikuskit joutuvat taksitarkastajan mukaan sietämään työssään yhä enemmän. Väkivalta on turvakameroiden myötä vähentynyt, mutta muuten meno on muuttunut entistä aggressiivisemmaksi.

Kärsimättömyys on päivän sana taksimaailmassa.

Helsingin Taksidata oy:n taksitarkastaja Jukka Korvola kertoo, että pientäkään viivästystä taksin tulossa ei tahdota enää sietää.

– Ehkä se on tämä ajan hektisyys, mikä painaa päälle. Ihmiset ovat hyvin kärsimättömiä. Henki on se, että mulle kaikki heti nyt. Asenne heijastuu myös kuljetuksen suorittajaan.

Taksikuski saa Korvolan mukaan syyt niskoilleen silloinkin, kun vika ei ole hänessä.

– Jos junat seisovat, bussi ei tule, laivat eivät liikennöi eivätkä lentokoneet lennä, taksin pitää kuitenkin tulla heti. Jos asiakas myöhästyy tilaisuudesta, se on heti taksin vika eikä sen, että asiakas läksi liian myöhään.

Korvolan mukaan taksiasiakkaat ovat muuttuneet myös aiempaa aggressiivisemmiksi. Varsinaista väkivaltaa ovat tosin hillinneet valvontakamerat.

– Fyysinen väkivalta on onneksi rauhoittunut taksien turvajärjestelmien ja kameroiden ansiosta. Ollaan kuitenkin aiempaa kärkkäämpiä sanomaan eikä ehkä aina niin rakentavasti.

Asiakkaiden käytös vaikuttaa taksialan työvoimapulaan

Korvola uskoo, että asiakkaiden käytös on vaikuttanut myös kuljettajien työssä viihtymiseen ja alalla pysymiseen.

– Taksialalla on ollut krooninen kuljettajapula 4–5 vuotta. Kuljettavat eivät jää vakituisiksi samalla tavalla kuin takavuosina.

Korvola kuvaa taksin kuljettajan työtä "rankaksi duuniksi".

– Meidän työssämme voi joutua vielä työsuorituksen jälkeen painimaan asiakkaan kanssa siitä, että saa maksun työstään. Esimerkiksi poliisin ei tarvitse pelätä palkkansa puolesta.

"Suomessa ei tarvetta turhaan ajeluttamiseen"

Suomeen on ajautunut Korvolan mukaan sellainenkin uusi ilmiö, että yhä useampi asiakas on alkanut pelätä kuskin yrittävän "kaikin keinoin" huijata asiakkaalta korkeampaa hintaa kuin olisi aiheellista. Korvola tyrmää tällaisen toiminnan tyystin.

– Oikeasti meillä ei ole tämänsorttista toimintaa. Meillä ei ole mitään tarvetta asiakkaan turhaan ajeluttamiseen.

Korvola muistuttaa, että jos asiakkaalla on laskun suhteen jotain epäselvää, kaikki on selvitettävissä jälkeenpäin.

– Me pystymme tietoteknisesti seuraamaan, miten auto on konkreettisesti liikkunut ja missä se on milläkin kellonlyömällä ollut.

Kuitti kannattaa pyytää aina.

– Koskaan ei ole turhaa pyytää kuittia. Jos jotain ongelmia tulee, kuistista näkee auton, kuljettajan, kellonajan, ajetun matkan, taksat ja hinnan.

Älä haksahda pimeään taksiin

Korvola uskoo, että niin sanotut pimeät taksit ovat lisänneet epäilyjä virallisiakin takseja kohtaan. Toisaalta moni luottaa siihen, että nekin kuuluvat taksikeskuksen valvonnan piiriin.

– On surkuhupaisaa, että asiakas on joutunut huijatuksi pimeässä taksissa ja hän soittaa meille ja kysyy, mitä me aiomme tehdä asian eteen. Sehän ei tietenkään ole meidän ongelmamme vähimmässäkään määrin. Jos tuollaiseen kuoppaan putoaa, sieltä pitää sitten nousta ylös ihan itse.

Lue myös:

    Uusimmat