Kallistuvien hintojen aikana sähkölaskun kanssa kipuilevien pitää ensimmäiseksi ottaa yhteyttä laskun lähettäjään ja pyytää maksuaikaan pidennystä tai maksujärjestelyä, neuvoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
Sähköyhtiöiden mukaan heihin päin kannattaa olla yhteydessä ennen laskun erääntymistä.
– Jos tilanne on jo kriisiytynyt eli ei ole varaa ruokaan, lämpöön ja lääkkeisiin, silloin on heti otettava yhteyttä sosiaalipäivystykseen eikä ruvettava ottamaan esimerkiksi pikavippejä, hän sanoo.
Jos taas kyse on isommasta ylivelkaantumisesta, Juha Beurling-Pomoell kehottaa kääntymään valtion talous- ja velkaneuvontaan.
– Siellä on mahdollista päästä velkajärjestelyyn, hän sanoo.
Lue myös: "Kun puuta ei ole, sitä ei ole" – polttopuut loppuivat myyjiltä jo kesällä, nyt hinta on kaksinkertaistunut
Ennen eräpäivää yhteys yhtiöön
Vattenfallilta korostetaan sitä, että asiakkaan on hyvä olla yhtiöön yhteydessä ennen laskun erääntymistä, koska silloin on helpompi sopia jatkotoimista.
– Voimme antaa lisämaksuaikaa laskulle eli tehdä niin sanotun eräpäivänsiirron. Silloin se on maksimissaan 21 päivää, liiketoimintajohtaja Taija Sjöblom kertoo.
Sähkölaskun voi maksaa myös kolmessa erässä.