Uusi sähkö-Nissan ottaa virtansa jopa lantratusta viinasta

Nissan julkisti Brasiliassa maailman ensimmäisen Solid Oxide Fuel-Cell (SOFC) -käyttöisen prototyyppiauton, jonka voimanlähteenä on bioetanolilla tuotettu sähkö.

Tekniset tiedot

Auton alusta e-NV200
Akkukapasiteetti 24 kWh
Energialähde Sähkö, etanoli
Säiliön koko litroina 30 l
SOFC-tuotto 5 kW
Toimintamatka Yli 600 km

(Auto on prototyyppi, joten tekniset tiedot saattavat muuttua.)

E-Bio Fuel Cell -polttokennossa ja SOFC-voimantuotossa hyödynnetään useiden polttoaineiden, kuten etanolin ja luonnonkaasun, reaktioita hapen kanssa tehokkaaseen sähköntuotantoon. Etanoli tunnetaan kansanomaisemmin termillä viina.

E-Bio Fuel-Cell -prototyyppi on SOFC-voimantuottoa hyödyntävä täysin sähkökäyttöinen kevyt hyötyajoneuvo. Se toimii 100-prosenttisella etanolilla, jonka avulla ladataan auton 24 kW:n akkua. Auton toimintamatka on yli 600 km. Nissan suorittaa prototyypillä kenttätestejä Brasiliassa julkisilla teillä.

Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn kommentoi autoa seuraavasti.

– E-Bio Fuel-Cell -järjestelmä tarjoaa ympäristöystävällisen liikkumismuodon, luo mahdollisuuksia paikalliseen energiantuotantoon ja tukee olemassa olevaa infrastruktuuria. Tulevaisuudessa e-Bio Fuel-Cell -järjestelmä on entistäkin helppokäyttöisempi. Etanolin ja veden seoksen käsitteleminen on monien muiden polttoaineiden käsittelyä helpompaa ja turvallisempaa. Koska uutta infrastruktuuria ei tarvita, järjestelmä tarjoaa merkittävän potentiaalin markkinoiden kasvulle.

Nissan julkaisi e-Bio Fuel-Cell -järjestelmän tutkimus- ja kehitystyön kesäkuussa Japanin Jokohamassa. Auton voimalinja toimii 100-prosenttisella etanolilla tai etanolin ja veden seoksella. Sen hiilivapaat päästöt ovat Nissanin mukaan yhtä puhtaita kuin ilmakehämme, osana luonnollista hiilikiertoa.

Järjestelmä tarjoaa ripeää kiihtyvyyttä ja lähes äänetöntä ajoa sekä alhaiset käyttökustannukset ja toimintamatkan, joka vastaa polttoainemoottorilla varustetun auton toimintamatkaa. 

Bioetanolin raaka-aineina käytetään pääasiassa sokeriruokoa ja maissia. Bioetanolipolttoaineita on laajalti saatavana Pohjois- ja Etelä-Amerikan maissa, joissa infrastruktuuri polttoainetuotannolle on jo olemassa

Etanolin helpon saatavuuden sekä etanolin ja veden seoksen alhaisen tulenarkuuden vuoksi järjestelmää voidaan käyttää ilman olemassa olevaa latausinfrastruktuuria. Tulevaisuudessa kuluttaja voi mahdollisesti ostaa polttoainetta suoraan vähittäiskaupan hyllystä.

E-Bio Fuel-Cell -järjestelmä on osa Nissan Intelligent Power -konseptia, sillä se tukee autojen suurempaa tehokkuutta ja sähköistämistä sekä ajonautintoa akkukäyttöisten sähköautojen rinnalla, joita ovat Nissan Leaf, Nissan e-NV200 ja e-Power, jossa on erittäin suurikapasiteettinen moottori ja voimantuotto.

Nissanin tavoite on mahdollistaa sähkövoiman tuottaminen useista polttoaineista kiinnittämällä huomiota myös energiantuotantoon liittyviin, infrastruktuuria koskeviin kysymyksiin kaikkialla maailmassa.

Lähde: Nissan


---

Näin helposti sujuu ajaminen"sokkona" 1:11

Lue myös:

    Uusimmat