Lämpimämmät talvet ovat saaneet suomalaiset varovaisemmiksi talviurheiluvälineiden hankkimisessa. Moni haluaa ennen ostopäätöstä varmistua siitä, että niille on todella tarvetta, mistä syystä ulkoliikuntavälineitä ostetaan vasta, kun saadaan kunnolla lunta.
Tämän takia monissa urheilukaupoissa on viime aikoina koettu ryntäys ja myyty ei-oota, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.
– Tämä kulutuskäyttäytymisen muutos on siirtänyt talviurheiluvälineiden sesonkia: suurimmat piikit myyntitilastoissa osuvat tammi- ja helmikuulle. Samalla myös näiden tuotteiden alennusmyynnit ovat siirtyneet eteenpäin. Lapissahan sesonki alkaa jo lokakuussa, Kankaanpää sanoo.
Urheilukaupan talvimyyntitilastot ovat Kankaanpään mukaan suoraan yhteydessä talven keleihin, sillä Etelä-Suomen tilanne ohjaa pitkälti kokonaismyyntiä.
Jos ei Etelä-Suomessa ole lunta tai talvi jää vähälumiseksi, se näkyy koko Suomen myynnissä, vaikka lumisilla alueilla välineitä ostettaisiin normaaliin tapaan. Viimeaikaisten lumikelien seurauksena talviurheiluvälineitä myydään nyt moninkertaisesti enemmän kuin viime talvena.
Koronatilanne voi Kankaanpään mukaan kiihdyttää tilannetta entisestään, sillä tällä hetkellä liikutaan eniten nimenomaan ulkona. Asialla on myös kääntöpuolensa: samaan aikaan sisäliikuntavälineiden myynti on laskenut.
Kankaanpää kertoo, että myös talviurheilumuodin myynti kulkee käsi kädessä kelien kanssa. Lämpimimmät vaatteet ja kengät menevät Suomen eteläosissa kaupaksi vasta, kun sää menee pysyvästi pakkaselle.
Helsingin luistelupaikoilla on ollut erityisen vilkasta
Helsingin ulkoilupalvelun henkilöstö jännittää joka vuosi, tuleeko lunta. Vielä tammikuun ensimmäisinä päivinä tilanne näytti pahalta. Yksittäisinä pakkasöinä oli aloitettu tykkilumiladun tekeminen. Sitten tuli taas lämpimämpää, ja latu suli pois.Tällaista oli Helsingissä koko viime talven ajan. Tekojääradat ja hiihtohalli olivat erityisen kovassa käytössä.