Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Unohtakaa maatuskat: Tulevat Hyundait ja Kiat ottavat mallia shakkinappuloista – tätä se tarkoittaa

0:45Hyundain odotetut sähköautot saapuivat Suomeen rahtilaivallaHyundain Kona-sähköautot saapuivat Hangon satamaan.
Julkaistu 28.05.2019 14:07

Ville Järveläinen

Korealaiskonsernin autot tulevat ottamaan muotoilun kautta eroa sekä toisiinsa että kilpailijoihinsa. Nykyistä maatuska-mallistoa halutaan elävöittää hakemalla inspiraatiota shakkinappuloista.

Hyundai, Kia ja Genesis ovat samaan konserniin kuuluvia korealaisvalmistajia. Kaikkien kolmen brändin suunnittelujohtajana työskentelevä belgialainen Luc Donckerwolke kertoi brittiläisen Autocarin haastattelussa korealaismerkkien tulevista designeista.

Donckerwolken mukaan konsernin brändien on tulevaisuudessa erotuttava toisistaan nykyistä selvemmin. Donckerwolken mukaan autoissa on tällä hetkellä liikaa samanlaisia piirteitä.

Tulossa onkin maailmanlaajuinen uudistus. Kolmen brändin autot tulevat olemaan erilaisia paitsi eri markkina-alueilla niin myös eri segmenteissä.

Donckerwolke myöntää, että mallien designin eriyttäminen toisistaan tulee aiheuttamaan paljon työtä, mutta lopputulos antaa valmistajille enemmän liikkumavaraa.

Jos Hyundain, Kian ja Genesiksen mallit ovat tällä hetkellä kuin maatuskoja, haluaisi Donckerwolke ammentaa tulevaisuuden design-ajattelua shakkinappuloista. Jokaisella autolla on tulevaisuudessa toisistaan riippumattomia ominaispiirteitä.

Kia aloittaa uudistumisensa seuraavan sukupolven Optiman myötä. Tavoitteena on aiempaa nuorekkaampi, innovatiivisempi ja coolimpi ilme. Kyse ei ole radikaaleista muutoksista, mutta hillityistä ja brändin identiteettiä vahvistavista muotoilupäätöksistä.

– Tuleva Sportage-katumaasturi on jopa rohkeampi kuin Hyundain Tucson, Donckerwolke lupailee.

Hyundain uudistukset alkavat tulevasta Sonatasta, josta on määrä tulla ainakin muotojen puolesta korealaisvalmistajan lippulaiva. Hyundai tavoittelee autoilleen "seksikästä, viettelevää, urheilullista ja tyylikästä" imagoa.

Genesis on Donckerwolken mukaan konsernin "haute couture" -tuote. Tällä Donckerwolke viittaa muita kalliimpaan, ylellisempään ja korkeatasoisempaan, jopa taideteokseksi luonnehdittavaan autoon.

Lue myös: Kunnia uusien Volvojen ilmeestä kuuluu Thomas Ingenlathille – nyt hän kipparoi nuorta ruotsalaisvalmistajaa, jonka maailmanvalloitus on alkamassa Kiinasta ja Norjasta

Genesis pyrkii myös Euroopan-markkinoille vuonna 2020.

– Eurooppa on ollut meillä mielessä ihan alusta lähtien. Tarvitsemme kuitenkin jälleenmyyjäverkoston, ja siihen puolestaan vaaditaan kokonainen mallisto, ei vain paria autoa, Donckerwolke sanoo.

Lähde: Autocar

Lisää aiheesta:

Jaguar myy reilun kolmen vuoden päästä pelkkiä sähköautoja – paljastaa nyt, mitä kaikkein halvin maksaaOnko Volkkari kateellinen ”halpismerkkinsä” menestyksestä?Kansa tahtoo katumaastureita: Valmistaja heittämässä hyvästit usealle vanhalle suosikilleKunnia uusien Volvojen ilmeestä kuuluu Thomas Ingenlathille – nyt hän kipparoi nuorta ruotsalaisvalmistajaa, jonka maailmanvalloitus on alkamassa Kiinasta ja NorjastaMaailman nopeimmin kasvava autovalmistaja avasi viime vuonna 221 liikettä – ei ollut edes olemassa 3 vuotta sittenVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavasti
AutotHyundaiKiaGenesisLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?

  • 16.10.11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 16.10.11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi