Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuulilasiin tuli reikä – mitäs nyt sitten?

Tätä tuulilasia ei enää tarralla pelasteta.
Tätä tuulilasia ei enää tarralla pelasteta.Handout
Julkaistu 02.03.2016 10:45

MTV LIFESTYLE

Mitä tehdä, kun nasta pamahtaa lasiin ja jää jälki? Asiantuntija antaa vinkit.

Autojen tuulilaseihin paukkuu kevätkelien edetessä nastoja ja kiviä. Ne rikkovat tuulilaseja, ja lasivakuutuksetta ajavalle tästä voi koitua suuri lasku.

– Voi olla vaikea sanoa, mikä lasiin on osunut. Henkilökohtaisesti uskon, että enemmän lasiin lentää kiviä kuin nastoja. Käytännössä autoilijan on mahdotonta nähdä, mikä iskemän aiheuttaa, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Vesalaisesta tuntuu, että kiviä lentää tuulilasiin enemmän kuin ennen. Syitä tähän on hänen mukaansa useita:

  • Rengaskoot ovat leventyneet
  • Talvirenkaissa on kiviä kerääviä lamelleja entistä enemmän
  • Autoissa ei ole enää roiskeläppiä niin paljon kuin aiemmin
  • Maamme teiden huono kunto
  • Tuulilasit ovat suurempia kuin aiemmin

Iskemäkohta kannattaa suojata välittömästi tarkoitukseen suunnitellulla tarralla, joita myydään tuulilasiliikkeissä. Tällainen tarra tulisi olla aina mukana hansikaslokerossa, jotta sen voi liimata iskemäkohdan päälle heti. Näin estetään kosteuden, kuran ja epäpuhtauksien pääsy halkeamaan eli käytännössä lasin sisään.

Tarra tai teippi kiveniskemän päälle on siis vain ensiapu. Auto on vietävä mahdollisimman pian tuulilasiliikkeeseen tai merkkikorjaamoon, jossa arvioidaan lasin korjaustarve ja -mahdollisuudet.

---

VW_n tiedotustilaisuus keskeytyi hauskalla tavalla Geneven autonäyttelyssä

0:47Mielenosoittaja keskeytti VW:n esittelytilaisuuden

Lisää aiheesta:

Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeastiJoka kolmas autoilija tekee mokan, joka voi käydä kalliiksi – älä ole yksi heistäJos yhtään haluat varjella autoasi, pidät tällaisissa tilanteissa tavallistakin reilumman turvavälinKun autoista hävisi 1990-luvulla yksi tietty varuste, lähti hintavien vaurioiden määrä nousuunJoka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"Sinkoilevat kivet rikkovat tuulilaseja - jopa puolet pitäisi korjata tai vaihtaa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa