Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkintakomission jäsenien kannanotto: Kommentoivat, miten Estonian kyljessä ammottava reikä on syntynyt

3:39Kari Lumikero oli ensimmäisten joukossa raportoimassa Estonian tragediasta – nyt hän kommentoi tuoreita spekulaatioitaKari Lumikero oli ensimmäisten joukossa raportoimassa Estonian tragediasta – nyt hän kommentoi tuoreita spekulaatioita
Julkaistu 29.09.2020 18:11

MTV UUTISET – STT

Estonian kyljessä oleva reikä on syntynyt aluksen upotessa kylki edellä meren pohjaan, kirjoittavat Estonia-onnettomuuden tutkintakomission entiset jäsenet Tuomo Karppinen ja Heimo Iivonen STT:lle lähettämässään kannanotossa.

He olivat onnettomuuden jälkeen mukana Viron, Ruotsin ja Suomen hallitusten perustamassa kansainvälisessä tutkintakomissiossa. Jokaisesta maasta mukana oli kolme jäsentä.

Lue myös: Ensimmäisten ihmisten joukossa Estonian turmasta raportoinut toimittaja Kari Lumikero tiesi jo laivan kyljessä olevasta reiästä – "Vähän niin kuin vanha uutinen uudelleen lämmitettynä"

– Suomesta meitä oli puheenjohtajana (Kari) Lehtola, sitten oli Iivonen ja minä, Karppinen kertoo STT:lle puhelimitse.

"Reikä syntyi laivan iskeytyessä pohjaan"

Laivan kyljessä oleva reikä on Karppisen ja Iivosen mukaan tullut näkyviin, kun hylky on hitaasti liikkunut meren pohjalla. Heidän mukaansa hylyn rungossa on todennäköisesti lisää reikiä, joita voi tulla näkyviin ajan kuluessa ja laivanhylyn liikkuessa.

– Estonia upposi niin, että perä upposi ensin ja perä koski pohjaan. Laiva jäi pystyssä 45 asteen kulmassa kellumaan keula merenpinnan yläpuolella. Sitten kun se täyttyi, se keulakin lähti kaatumaan alaspäin.

Koko runko löi meren pohjaan, Karppinen sanoo ja jatkaa, että painavan matkustajalaivan kaatuessa ja iskeytyessä meren pohjaan "totta kai siinä syntyy vaurioita".

Lue lisää: Viron entinen valtakunnansyyttäjä: "Sukellusvene saattoi upottaa Estonian" – pitää mahdollisena, että Ruotsin viranomaiset valehtelivat Virolle

Iskeytyessään pohjaan laivan runko on heidän mukaansa notkahtanut, minkä seurauksena kyljen teräksinen laidoituslevy on repeytynyt.

Kannanotollaan Iivonen ja Karppinen haluavat tyrmätä tv-yhtiö Discoveryn viisiosaisessa dokumenttisarjassa esitettyä spekulointia reiän synnystä. Sarja esitetään Discoveryn suoratoistopalvelu Dplayssä.

Teräksen repeytymisestä kuuluu kova ääni

Estonialta pelastuneista ihmisistä kukaan ei ole kertonut kuulleensa laivan kyljen reiän syntymisestä aiheutuneita ääniä. Kannanoton mukaan ihmisiä pelastui laivan konehuoneen lisäksi myös sellaisista hyteistä, jotka ovat aivan reiän lähellä.

– Laitalevytys oli 8–10 millimetriä paksua terästä. Jos sellaista lähdetään repimään, lähteehän siitä ihan kauhea ääni, Karppinen toteaa.

Neljä metriä korkea reikä ulottuu Iivosen ja Karppisen mukaan autokannelta ainakin sen alla olleeseen hyttiosastoon. Heidän mukaansa Estonian järjestelmäkonemestari sekä muut konevalvomossa työskennelleet ja sieltä pelastuneet eivät ole kertoneet havainneensa laivan sisällä vettä muualla kuin autokannella.

Tutkintakomissio julkaisi Estonian onnettomuudesta loppuraportin vuonna 1997. Tietoja onnettomuudesta ja pelastuneista on julkaistu myös The Naval Architect -lehdessä vuosina 1998 ja 1999.

Estonian uppoamisessa vuonna 1994 kuoli 852 ihmistä ja pelastui 137.

Lue myös: MTV:n erikoishaastattelu: Kohutun Estonia-dokumentin ohjaaja puhuu nyt

Lisää aiheesta:

Estonian mysteerireiän syystä tarkentunutta suomalaistietoa: Repi kyljen kuin säilykepurkin – "Näin sen reiän ja tiedän mikä se on"Estoniasta löydetty uusia halkeamia – Tutkintakomission jäsen MTV:lle: Laiva ei uponnut sievästi pohjaanAftonbladet ja SVT: Viro haluaa Ruotsin suostuvan uusiin sukelluksiin hautarauhalla suojatun Estonian hylylleSuomalainen tutkija kritisoi Estonia-dokumentin tietoja reiästä – "Sehän tuntuu aika mahdottomalta – laiva uppoaisi eri tavalla"MTV:n erikoishaastattelu: Kohutun Estonia-dokumentin ohjaaja kertoo rikossyytteeseen johtaneesta selvityksestä: "Voin vain todeta, että Estonian hylyssä on suuri reikä"Viro haluaa uuden Estonia-tutkinnan, suomalaistutkija tyrmää uutuusdokumentin väitteet: "Vesilinjan alapuolinen reikä uppoamissyynä on mahdoton"
Estonian onnettomuusLaivaonnettomuudetUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Estonian onnettomuus
  • 10.10.06:42
    Pelastusoperaatiot

    Lohjalta löytyy ainutlaatuinen allas, jossa harjoitellaan myrskystä pelastautumista – katso video

  • 28.09.202409:44
    Laivaonnettomuudet

    Suomalaisten rakastamaa risteilijää piinasi kahdeksan vuoden kirous – verisiä murhia ja joukkohauta Itämeren pohjassa

  • 28.09.202407:43
    Laivaonnettomuudet

    Autolautta Estonian uppoamisesta tulee kuluneeksi 30 vuotta

  • 27.09.202410:04
    Suomenlahti

    Kun Estonia upposi, MTV:n kirjeenvaihtajan puhelin soi: "Sinuakin saattaa kiinnostaa"

  • 21.09.202418:15
    Laivaonnettomuudet

    Uponneesta Estoniasta tehty merkittävä löytö: Vuosien ajan kateissa