Estonian mysteerireiän syystä tarkentunutta suomalaistietoa: Repi kyljen kuin säilykepurkin – "Näin sen reiän ja tiedän mikä se on"

Tässäkö syy Estonian uppoamiseen? Peter pelastui laivalta ja aloitti omat tutkimukset: ”Näin sen reiän ja tiedän, mikä se on” 3:54
Mikä tämän reiän tarina on? Katso videolta Ehrnstenin näkemys reiän syntymisestä.

Estonialta pelastautunut matkustaja ja tekniikan tohtori kertovat omat näkemyksensä siitä, miten Estonia upposi ja mistä reikä laivan kylkeen syntyi. Molemmat ovat sitä mieltä, että reiän repi aluksesta irronnut keulavisiiri.

Laivalta pelastautunut Petter Ehrnsten avasi tulkintansa laivan kyljestä hiljattain löytyneistä rei'istä Missä olit, kun? -ohjelmassa.

Hän on vakuuttunut siitä, että keulavisiiri aiheutti reiän. Se kumoaa hänen mukaansa monia salaliittoteorioita.

– Visiirin vääntyminen, iskeytyminen ja pyöriminen vedessä on tehnyt sen reiän, Ehrnsten sanoo.

– Näin sen reiän ja tiedän, mikä se on.

Katso Ehrnstenin teoria tapahtuneesta yläpuolelta löytyvältä videolta.

Klaus Rahka: "Laiva kallistui ja siitä tuli epävakaa"

MTV Uutiset jututti myös Estonian onnettomuussyitä tutkineen tekniikan tohtori Klaus Rahkan, joka niin ikään pitää MS Estonialla irronnutta visiiriä syyllisenä. Visiirin iskeytyminen laivan runkoon on hänen mukaansa hyvin perusteltu ajatus ja hypoteesi viime vuonna raportoitujen vaurioiden päätekijäksi.

– Onnettomuuden pääsyy on kansainvälisen tutkintakomission 1997 raportoima visiirin irtoaminen ja siitä seurannut keularampin aukeaminen, minkä kautta vesimassat velloivat kolme metriä tyvenen vesipinnan yläpuolella olevalle autokannelle.

– Laiva kallistui. Siitä tuli epävakaa, minkä seurauksena laiva lopulta kaatui ja upposi uusien aukkojen muodostuttua ylärakenteisiin, Rahka kertoo MTV Uutisille.

Visiirillä kelluntaominaisuus

Rahka kertoo, että visiirillä on olemassa "pinnallapysymisominaisuus", joka johtuu sen sisärakenteista. Ne niin sanotusti osastoivat visiirin, jolloin siihen muodostuu ilmastaskuja.

– Sen aiheuttama neljän metrin reikä on keskiosaltaan autokannen tasolla, mikä on noin kolmen metrin tyvenen vesirajan yläpuolella. Reikä on alkanut vaikuttaa vasta sitten, kun laivan kallistuma on ollut luokkaa 14-15 astetta, Rahka kertoo MTV Uutisille.

Mutta miten visiiri on onnistunut tuon reiän ylipäätään tekemään vesirajan yläpuolelle? Rahka kuvailee tilannetta seuraavanlaisesti.

– Visiiri on saattanut kellua sen verran vedenpinnan yläpuolella, että partaan takakärki on painanut laivan kylkeen reiän. Tarvittava voima on ollut saatavilla, koska laiva on aurannut kellunutta visiiriä sivuun, ja meri on vastustanut tällaista visiirin liikettä.

Takakärki kuin säilykepurkin avaaja

Kaikki tämä on tapahtunut kuin säilykepurkin avaaminen.

– Tarkoittaa sitä, että takakärki on kuin säilykepurkin avaajan kärki. Se on painunut läpi kylkipellistä. Tämä ei tarvitse edes kovin isoa voimaa, sillä laiva pakottaa visiirin myös pyörähtelemään, ja siihen liittyy sysäysvoimia.

Rahka avasi vuosi sitten teoriaansa Helsingin Sanomien haastattelussa. Hän on myöhemmin täydentänyt teoriaansa muun muassa teknisillä laskelmilla.

Rahka korostaa, että aiheen tiimoilta on äärimmäisen tärkeää, että kaikki yksityiskohdat tulevat tutkituksi.

– Kaikki yksityiskohdat ovat tärkeitä, suorastaan pirullisia, Rahka tiivistää.

MTV Uutiset juhlii tänä vuonna 40-vuotista taivaltaan. Missä olit kun? -ohjelmasarja kerää yhteen isoimmat uutistapahtumat näiden vuosien varrelta. Jaksot ovat katsottavissa mtv-palvelussa 25. huhtikuuta lähtien sekä mtv3-kanavalla maanantaisin kello 21.00 alkaen.

Lue myös:

    Uusimmat