Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus: Nokian brändiarvo lähes kaksinkertaistui vuodessa – "Suomi on kohta banaanivaltio"

Lehtikuva
Julkaistu 04.10.2016 00:01

MTV UUTISET – STT

Nokian brändin arvo on lähes kaksinkertaistunut vuoden aikana, selviää konsulttiyhtiö BrandWorxxin bränditutkimuksesta, jossa selvitetään vuosittain Helsingin pörssin suomalaisyritysten brändien rahallista arvoa. 

Nokian nousi brändiarvoltaan suurimmaksi suomalaisyritykseksi, kun sen brändiarvo kasvoi vuodessa yli 4 miljardia lähes 9 miljardiin euroon.

Kärkikolmikossa ovat samat yritykset kuin vuosi sitten, mutta järjestys vaihtui. Nokia kiilasi ykköseksi ohi viime vuoden voittajan Telia Companyn, jonka brändiarvo putosi 5,7 miljardiin. Viime vuoden kakkonen Nordea jäi nyt kolmanneksi 4,8 miljardilla.

BrandWorxxin seniorikonsultti Perttu Pöyhönen arvioi, että Nokian brändin vahvistumisen tärkein tekijä oli Alcatel-Lucentin osto, minkä ansiosta Nokian liikevaihto lähes kaksinkertaistui ja tulevaisuuden liikevaihtonäkymät kasvoivat merkittävästi. Lisäksi Nokian brändi on edelleen maailmanlaajuisesti vahva. 

Tutkimuksen kärkikymmeniköstä löytyivät lisäksi Kone, Nokian Renkaat, Elisa, Wärtsilä, Orion, Fortum ja Amer Sports.

Bränditutkimuksen pitkän ajan merkittävimpiä nousijoita on uusiutuviin polttonesteisiin satsannut Neste, joka on noussut sijalle 17. Pahin putoaja on puolestaan sijalle 31 vajonnut Stockmann. 

"Suomi on kohta banaanivaltio"

Tutkimus maalaa masentavan kuvan suomalaisyritysten brändeistä, kun tulosten mukaan yli kolme neljäsosaa pörssilistatuista yhtiöistä on keskinkertaisia tai heikkoja brändejä. Vahvoja brändejä on runsas viidesosa. 

BrandWorxxin toimitusjohtajan Jari Taipaleen mielestä Suomessa ei ymmärretä brändin arvon suoraa yhteyttä yrityksen menestykseen. Hän pitää brändiymmärryksen puutetta kansallisena ongelmana. Taipale sanoo, että suomalaisia brändejä on hävinnyt globaalissa kilpailussa ja jos suunta ei muutu, häviää jatkossakin. 

– Jos ei muutosta tule, Suomi on kohta banaanivaltio, jossa ei kasva edes banaaneja, Taipale toteaa. 

Avainasemassa ongelman ratkaisemiseksi on Taipaleen mielestä tuotantolähtöisyyden kääntäminen asiakaskokemuslähtöisyydeksi.

Huhtikuussa Nokian kerrottiin vähentävän 1300 työpaikkaa Suomesta:

2:16Nokia vähentämässä 1300 työpaikkaa Suomessa

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Teslan maine suomalaisten silmissä romahti – Shein ja Temu huonomaineisimmat yhtiötSuomalaisten uusi suosikkiosake jyrkässä laskussa – pääomistaja kevensi salkkuaan 100 miljoonalla eurollaJorma Ollila paljastaa, mitä ajattelee nykyisestä Nokiasta – oli pahimmillaan yksi USA:n vihatuimmista brändeistäHissiyhtiö Kone hyvämaineisin pörssiyhtiö – Nokian Renkaiden maine laski enitenKommentti: Ensin hiipui Nokia, sitten HIM ja Angry Birds, metsäteollisuuskin alkaa olla henkitoreissaan – mikä on Suomen juttu vai onko sitä enää?Nämä firmat paukauttivat huipputuloksen – katso lista sadasta nopeimmin kasvaneesta yrityksestä
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen17:16
    Polttoaine

    Polttoaineiden verotus kevenemässä

  • Eilen14:49
    Työttömyys

    Suomen työttömyysluvut saavat monen mielen synkäksi – "Ihan järkyttävää"

  • Eilen14:32
    Tampere

    Tampereen kaupunki irtisanoo 122

  • Eilen14:10
    Metsä Group

    Metsä Group aloittaa muutosneuvottelut, Suomessa uhan alla noin 540 työtehtävää

  • Eilen12:21
    Wolt

    Miki Kuusi jättää Woltin toimitusjohtajuuden