Tutkimus: Hybrideistä tulossa Suomen suosituin autotyyppi

Hybriditeknologiaan vahvasti panostavien Toyotan ja Lexuksen tilaamassa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten asenteita autoiluun, polttoaineisiin ja auton hankintaan liittyen.

Tulosten perusteella hybridiautot kasvattavat tulevaisuudessa suosiotaan voimakkaasti ja nousevat Suomen suosituimmaksi autotyypiksi. Lisäksi suomalaiset aikovat olla autonomistajia myös tulevaisuudessa, eikä yksityisautoilulle haluta asettaa rajoituksia. Yksityisautoilu nähdään erityisesti arjen sujuvoittajana. Samalla kuitenkin autoilun ympäristövaikutuksista ollaan huolissaan.

Suomalaiset ovat autoilevaa kansaa: tutkimuksessa 91 prosenttia kertoo taloutensa omistavan vähintään yhden auton tai ajavansa työsuhdeautoa. Omistusautoilu onkin selkeästi Suomen suosituin autoilun muoto, sillä vain 10 prosenttia kertoo edes harkinneensa auton yhteiskäyttöä tai lyhytaikaista vuokra-autoa. Tulevaisuudessa asiaan ei näyttäisi tulevan muutosta: 93 prosenttia auton ostamista harkitsevista kertoo aikovansa hankkia omistusauton. Auton koetaan helpottavan arkea, ja valtaosa (73 %) suomalaisista kertookin, ettei olisi valmis luopumaan yksityisautoilusta.

Tulevaisuudessa Suomessa ajetaan hybridiautoilla

Suomessa vuositasolla myydyistä autoista noin 9 prosenttia on tällä hetkellä hybridiautoja. Tutkimuksen mukaan kuitenkin kolmasosa (33 %) suomalaisista uskoo ajavansa kymmenen vuoden kuluttua hybridiautoa. Dieselkäyttöisellä autolla uskoo ajavansa enää 6 prosenttia vastaajista. 

Kysyttäessä, minkälaista autoa suomalaiset voisivat harkita seuraavan autonsa kohdalla, 61 prosenttia harkitsisi melko varmasti tai aivan varmasti bensiinikäyttöistä, 23 prosenttia dieselkäyttöistä ja 12 prosenttia sähkökäyttöistä autoa. Hybridiautojen asema näyttäisi vahvistuvan jo lähitulevaisuudessa voimakkaasti, sillä 33 prosenttia kertoo voivansa harkita melko varmasti tai varmasti hybridiautoa jo nyt.

Hybridiauton tärkeimmiksi ostomotiiveiksi kerrotaan sen kokonaisedullisuus eli käytännössä verotus ja polttoainekulut, mutta myös alhaisemmat päästöt. Noin puolet (51 %) suomalaisista myös kokee hybridiautojen edustavan nykyaikaa ja uusinta teknologiaa.

Hybriditekniikkaa yli 20 vuotta kehittäneet Toyota ja Lexus myyvät Suomessa tällä hetkellä noin 7 500 hybridiautoa vuodessa. Hybridiautojen myyntiluvut ovat olleet vahvassa nousussa viimeisen viiden vuoden ajan ennustaen tutkimuksen tulosten kaltaista suurta muutosta suomalaisessa autokannassa.

Suomalaiset mieltävät hybridiauton hankintahinnan korkeaksi verrattuna bensiini- tai dieselautoihin. Myös latauspisteiden puuttuminen kotoa ja työpaikalta sekä hybridiautojen tekniikka ja akun kestävyys mietityttävät suomalaisia, ilmenee tutkimuksesta. Kyselyyn vastanneista lähes puolet (42 %) kokee olevansa hyvin perehtynyt hybridiautoihin, mutta esimerkiksi itselataavien ja ladattavien hybridien eroista tarvitaan lisää tietoa.

Yksityisautoilusta ei haluta luopua

Lähes puolet (43 %) suomalaisista kertoo tutkimuksessa olevansa huolissaan autoilun ympäristövaikutuksista ja reilu kolmasosa (38 %) kokee autovalinnallaan olevan tärkeä vaikutus ympäristöön. Vastaavasti noin kolmasosa kokee vaihtoehtoisten polttoaineiden olevan tärkeässä roolissa autovalintaa tehdessä. Autoilun tuoma mukavuus ajaa usein kuitenkin ympäristöarvojen edelle; vain noin kolmasosa suomalaisista on valmis tinkimään autoilun tuomasta mukavuudesta ympäristöarvojen vuoksi.

Suomalaisista tunnistettiin vastausten perusteella ympäristötietoisten autoilijoiden joukko; heitä oli 24 prosenttia vastaajista. Tämä ryhmä suomalaisia haluaa yksilöinä kantaa vastuuta ilmaston muutoksen torjumisesta ja ympäristön suojelemisesta. He ovat niin ikään huolestuneita autoilun ympäristö- ja terveysvaikutuksista ja päästöistä, ja vaihtoehtoiset energiamuodot ovat heille tärkeitä autonvalintakriteereitä. He myös suosivat keskimääräistä useammin joukkoliikennettä.

Ympäristötietoisten autoilijoiden joukko ei kuitenkaan ole valmis luopumaan yksityisautoilusta. Tulokset antavat osviittaa siitä, että suomalaiset etsivät tasapainoa ympäristöarvojensa ja muiden realiteettien, kuten arjen sujuvuuden, välillä. Tiedolle ympäristöystävällisemmistä tavoista autoilla olisi selkeästi kysyntää Suomessa. Kolmasosa (32 %) vastaajista kertoo seuraavansa aktiivisesti autoteknologiaa ja sen kehitystä. Tietoa autoista suomalaiset kertovat hakevansa etenkin internetin hakukoneista, automerkkien kotisivuilta sekä ystäviltä ja tuttavilta.

Tutkimuksen toteutti IRO Research lokakuussa 2017 Lexuksen ja Toyotan toimeksiannosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten 18 vuotta täyttäneiden ajokortin omistavien kuluttajien autoiluun liittyviä asioita sekä hybridi- ja ladattavien hybridiautojen sekä sähköautojen kiinnostavuutta ja tunnettuutta.

Lähde: Toyota, Lexus

***

Lexus haki tiettyä värisävyä 15 vuoden ajan 1:55

Lue myös:

    Uusimmat