Tutkijat pistivät tanssiksi: Kuolan niemimaalta löytyi harvinainen meteoriitti

19. huhtikuuta Pohjois-Suomessa, Venäjällä ja Norjassa havaittiin Kuolan niemimaan yllä lentänyt suuri tulipallo.

Kohde näytti sadan kilometrin etäisyydeltä nähtynä huomattavasti kirkkaammalta kuin täysikuu.

Suomen Tähtitieteellisen yhdistyksen Ursan tulipallotyöryhmä laski kamerahavaintojen ja videomateriaalin perusteella meteoriitin tarkan putoamispaikan, joka oli kapea alue Venäjän ja Norjan rajan tuntumassa lähellä Petsamoa.

Helsingin yliopiston tutkijat Tomas Kohout  ja Maria Gritsevich järjestivät toukokuun lopussa alueelle viisipäiväisen tutkimusmatkan Venäjän Uralin federaatioyliopiston tutkijoiden kanssa.

– Teimme etsintöjä kymmenen tuntia päivässä, Kohout muistelee.

Isoja tunteita

Tutkimusryhmä palkittiin lopulta, kun venäläinen tähtiharrastaja Nikolai Kruglikov havaitsi ensimmäisen, 120 grammaa painaneen avaruuskiven metsätiellä.

Kyseessä on ensimmäinen meteoriitti, joka on löytynyt Kuolan niemimaalta.

– Yhtäkkiä hän alkoi tanssia ja huutaa. En ollut ensin uskoa löytöä todeksi, mutta sitten tarkistin kiven koostumuksen mittalaitteistolla, Kohout kertoo.

Tutkijat löysivät myös toisen, 48 grammaa painaneen kiven. Meteoriitin kappaleita on pudonnut alueelle todennäköisesti vielä lisää, mutta pusikkoinen metsämaasto on vaikeuttanut niiden etsintää.

– Kuolan tulipallo on harvinaisuus: se on yksi vain 22 tapauksesta, joissa on ollut mahdollista määrittää pudonneen avaruuskiven rata aurinkokunnassa ennen sen törmäystä Maan ilmakehään. Tieto siitä, mistä meteoriitti on peräisin, auttaa ymmärtämään paremmin aurinkokunnan muodostumista ja kehitystä, Gritsevich toteaa.

500 kilon tälli

Tutkijoiden mukaan maapalloon osui Kuolan niemimaan yllä peräti 500 kilon eli puolen tonnin meteoroidi.

– Suuri osa siitä tuhoutui ilmakehässä ja kappale hajosi lentoradan varrella. Oli selvää, että muutaman pääkappaleen lisäksi maanpinnalle oli päätynyt paljon pikkupalasia, matemaatikko Esko Lyytinen kertoo.

Suomen alueelta on löytynyt meteoriitteja viimeksi vuonna 1974, kun Orimattilasta löytyi alle kaksikiloinen kivimeteoriitti kaivon kaivamisen yhteydessä.

Tulipallot ovat poikkeuksellisen kirkkaita tähdenlentoja, jotka aiheutuvat meteoroidin eli avaruudesta peräisin olevan, asteroidia pienemmän kappaleen syöksyessä Maan ilmakehään.

Toisinaan kappaleesta saattaa selvitä materiaalia myös Maan pinnalle. Pudonneita kappaleita kutsutaan meteoriiteiksi. Ne ovat yleensä kiveä, mutta pieni osa meteoriiteista on raudan ja nikkelin sekoitusta.