Tutkijat löysivät tukuttain uusia eksoplaneettoja – neljä samankaltaisia Maan kanssa

Kansainvälinen tutkijatiimi kertoo löytäneensä 104 uutta planeettaa aurinkokuntamme ulkopuolelta. Neljä näistä planeetoista on kivisiä kuten Maa. Asiasta tiedottaa Yhdysvaltain Avaruushallinto NASA.

Tutkijat löysivät eksoplaneetat avaruuteen sijoitetulla Kepler-avaruusteleskoopilla ja maassa olevilla teleskoopeilla.

Keplerin aikana tutkijat ovat löytäneet jo yli 4 600 planeetta, joista 2 326 on pystytty vahvistamaan. 600 miljoonaa dollaria maksanut Kepler-projekti alkoi vuonna 2009.

– Nyt löydettyjen planeettojen monimuotoisuus oli hämmästyttävää. Monet planeetat olivat kaksi kertaa omaa maapalloamme isompia ja ne kiersivät niin lähellä tähteä, että ne olivat yli tuhat asteisia, kertoo löydöistä Havaijin yliopiston astronomi Evan Sinukoff.

Planeettalöydöissä on myös planeettoja, jotka kiertävät sopivan matkan päässä tähdestä, jotta teoriassa planeetoilla voisi olla vettä ja täten ne voisivat olla elinkelpoisia. Nyt löydetyt neljä maan kaltaiset eksoplaneetat ovat kaikki noin 20-50 prosenttia suurempia kuin Maa. Kaikki ovat noin 400 valovuoden päässä Maasta.