Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuotemerkkien logot vaikuttavat tunteisiisi – lue värien merkitykset

Maailman arvokkaimmat brändit
Maailman arvokkaimmat bränditShutterstock
Julkaistu 19.03.2014 16:11

Tunnistamme logoja jo lapsina, mutta mitä niiden värit viestivät?

Länsimainen lapsi ymmärtää brändejä ja tuotemerkkejä jo nuorella iällä. Tutkijoiden mukaan jo kaksivuotiaat lapset voivat tunnistaa logoja, ja kahdeksanvuotiaista jokainen osaa yhdistä tunnetut logot tuotteisiin!

Logot vaikuttavat ostoskäyttäytymiseemme paitsi muotoilullaan, myös väreillään. Ei ole sattumaa, että Fordin logo on sininen ja Red Bullin punainen. Värit on sidottu tunteisiimme.

Mitä värit merkitsevät?

Financesonline.com listasi logojen värien merkitykset.

Punainen: Aktiivinen, tunteikas, intohimoinen, aggressiivinen, rakkaus

Sininen: Konservatiivinen ymmärtävä, itsevarma, rauhallinen, usko

Keltainen: Ilo, energia, tuoreus, elossa oleminen

Vihreä: Rauhallinen, rento, luotettava, rauhanomainen, toiveikas

Violetti: Glamour, valta, nostalgia, romantiikka

Oranssi: Innokas, luova, päättäväinen, stimuloi mieltä

Musta: Rohkea, vakava, luksus

Pinkki: Rakkaus, suloisuus, lämpö, seksuaalisuus, hoiva

Ruskea: Luotettava, tuki, käyttövarmuus

Maailman arvokkaimmat brändit

Osa arvokkaimmista logoista ei kaipaa sanoja tuekseen. Esimerkiksi McDonald'sin tai Applen logon tunnistaa ilman sanoja.

Erikoista kyllä osa arvokkaimmista logoista ei ole maksanut paljoa: Twitter-mikroblogipalvelun käyttämä lintu ostettiin 15 dollarilla, noin 11 eurolla, kuvapankista. Niken logon suunnitteli opiskelija vain 35 dollarilla, eli noin 26 eurolla.

Kaikki eivät kuitenkaan nuukaile: BBC tuhlasi logoonsa huikeat kaksi miljoonaa dollaria, siis noin 1,5 miljoonaa euroa!

Logoja ja niiden värien merkityksiäLogoja ja niiden värien merkityksiä


Lue myös:

Tämä helppo tapa estää heräteostokset ruokakaupassa

(MTV LIFESTYLE)

Lisää aiheesta:

Tässä on vuoden väri 2022Oletko huomannut tätä yksityiskohtaa suomalaisista pikaruokaravintoloista? Yksi yhdistävä tekijä, joka vaikuttaa sinuunkinHuomasitko jo, että Ikea muutti logoaan? Ei huomannut kukaan muukaan – tässä uusi logoPikkutytöille suunnatussa lounasrasiassa oli ilmaus, joka sai äidin raivoihinsa: "Tämä etoo minua"Tätä et ole tullut ajatelleeksi! Tästä syystä McDonald’sin logo on väriltään punakeltainen Valvot, kiroilet ja kotisi on kaaoksessa? Nämä tavat kertovat älykkyydestä
AivopähkinätLifestyle
Maailman arvokkaimmat brändit

Tuoreimmat aiheesta

Aivopähkinät
  • 9.4.20:01
    Mitä ihmettä?

    "Yksijalkainen henkilö" matkusti liukuportaissa Kiinassa – tajuatko, mistä videossa on kyse?

  • 31.12.202406:29
    Optiset illuusiot

    "Aivoni kieltäytyvät uskomasta, että tässä kuvassa on neljä ihmistä" – nämä optiset illuusiot hämmentävät katsojaa

  • 29.11.202420:20
    Optiset illuusiot

    Lentokoneessa napattu kuva hämmentää somessa: "Mikä hitto tuo on?"

  • 21.11.202406:29
    Optiset illuusiot

    Heidi kohtasi aamulenkillä hiekkaan hautautuneen "hevosen" – tätä kuvaa pitää katsoa kahdesti

  • 02.08.202407:40
    Optiset illuusiot

    Olympiauimarin uima-asu hämmensi katsojia: "Luulin, että olin ainoa, joka huomasi"