Tuotemerkkien logot vaikuttavat tunteisiisi – lue värien merkitykset

Tunnistamme logoja jo lapsina, mutta mitä niiden värit viestivät?

Länsimainen lapsi ymmärtää brändejä ja tuotemerkkejä jo nuorella iällä. Tutkijoiden mukaan jo kaksivuotiaat lapset voivat tunnistaa logoja, ja kahdeksanvuotiaista jokainen osaa yhdistä tunnetut logot tuotteisiin!

Logot vaikuttavat ostoskäyttäytymiseemme paitsi muotoilullaan, myös väreillään. Ei ole sattumaa, että Fordin logo on sininen ja Red Bullin punainen. Värit on sidottu tunteisiimme.

Mitä värit merkitsevät?

Financesonline.com listasi logojen värien merkitykset.

Punainen: Aktiivinen, tunteikas, intohimoinen, aggressiivinen, rakkaus

Sininen: Konservatiivinen ymmärtävä, itsevarma, rauhallinen, usko

Keltainen: Ilo, energia, tuoreus, elossa oleminen

Vihreä: Rauhallinen, rento, luotettava, rauhanomainen, toiveikas

Violetti: Glamour, valta, nostalgia, romantiikka

Oranssi: Innokas, luova, päättäväinen, stimuloi mieltä

Musta: Rohkea, vakava, luksus

Pinkki: Rakkaus, suloisuus, lämpö, seksuaalisuus, hoiva

Ruskea: Luotettava, tuki, käyttövarmuus

Osa arvokkaimmista logoista ei kaipaa sanoja tuekseen. Esimerkiksi McDonald'sin tai Applen logon tunnistaa ilman sanoja.

Erikoista kyllä osa arvokkaimmista logoista ei ole maksanut paljoa: Twitter-mikroblogipalvelun käyttämä lintu ostettiin 15 dollarilla, noin 11 eurolla, kuvapankista. Niken logon suunnitteli opiskelija vain 35 dollarilla, eli noin 26 eurolla.

Kaikki eivät kuitenkaan nuukaile: BBC tuhlasi logoonsa huikeat kaksi miljoonaa dollaria, siis noin 1,5 miljoonaa euroa!


Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat