Tunnettu kauneustubettaja joutui kiusalliseen tilanteeseen lipuntarkastuksessa – HSL lupaa muuttavansa käytäntöjään

HSL harkitsee vakavasti lipuntarkastajien koulutuksen kehittämistä tapauksen johdosta.

Sosiaalisessa mediassa on herättänyt paljon keskustelua eilen sunnuntaina tapahtunut lipuntarkastustilanne, jossa tarkastaja vaati miesmatkustajalta nähtäväksi henkilöllisyystodistusta.

Sosiaalisessa mediassa keskustelu alkoi kunnolla sen jälkeen, kun kauneustubettaja Henry Harjusola julkaisi tapahtumasta videon sosiaalisen median Snapchat-palvelussa, jossa Harjusalo kehotti seuraajiaan ottamaan yhteyttä HSL:ään. Harjusolalla on eri sosiaalisen median kanavilla kymmeniä tuhansia seuraajia.

Helsingin Seudun Liikenteen viestintä- ja markkinointipäällikkö Sari Kotikangas kertoo MTV Uutisille, että edellä kuvatussa tilanteessa tarkastaja oli tehnyt sen johtopäätöksen, että matkustaja vaikuttaa ulkonäkönsä perusteella enemmän naiselta. Tästä syystä tarkastaja on pyytänyt nähtäväksi henkilöllisyystodistusta, sillä matkalippujen tarkastuslaite luokittelee sosiaaliturvatunnuksen loppuosan perusteella matkustajan mieheksi tai naiseksi.

– Totuus on se, että kuka tahansa Pete tai Pena vaihtaa kortteja miten päin lystää, mutta niihin ei kiinnitetä huomiota, Harjusola ihmettelee Ilta-Sanomissa.

Lisäkoulutusta odotettavissa

Kotikangas kertoo, että tapauksen tiimoilta ollaan ryhtymässä konkreettisiin toimiin.

– Tässä on selvästi epäkohta. Voisi olla hyvä, että pyydämme esimerkiksi Setasta asiantuntemusta ja meidän koulutusta vielä jämäköitetään ja keskustellaan tästä asiasta. Se tuli ensimmäisenä mieleen.

Seta on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia edistävä järjestö. 

Tällä hetkellä lipuntarkastajien koulutukseen kuuluu jo Kotikankaan mukaan keskustelua transsukupuolisten ihmisten kohtaamisesta.

HSL on pahoitellut Facebookissa tapauksesta Harjusolalle aiheutunutta mielipahaa.

HSL muun muassa kirjoittaa, että ”kaikkien on voitava tuntea itsensä tervetulleiksi julkisiin liikennevälineisiin. Pahoittelemme tapahtunutta, ja päivitämme niin tietojamme kuin tarkastajille tarkoitettuja koulutuksia”.

Kotikangas kiittelee tilanteesta syntynyttä keskustelua, ja toivoo tulevaisuuden korjausliikkeiden onnistuvan.

– Käymme myös täällä HSL:ssa eteenpäin, miten koulutamme omaa henkilöstöämme, ettei tule tällaisia ikäviä tapauksia.

Yhtenä vaihtoehtona HSL:n viestintä- ja markkinointipäälikkö pitää sukupuoleen viittaavaan loppuosan poistamisen matkakorteista.

Kotikangas kertoo yhdeksi syyksi henkilötunnuksen loppuosan käytölle sen, että mahdollisesti vahingossa tai tahallisesti toisen matkakortilla matkustavat saataisiin kiinni.

Esimerkiksi kirjastokorteissa on tehty linjaus, että sukupuolta ei tarvitse ilmoittaa.

Viestintä- ja markkinointipäällikkö Kotikangas ei uskalla kuitenkaan arvioida, milloin mahdollinen muutos voitaisiin ottaa käyttöön. Hän kuitenkin lisää, että HSL on vastannut Harjusolalle, ja uudet koulutussuunnitelmat käynnistetään parin päivän sisällä.

Lue myös:

    Uusimmat