Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tulevia ratikka- ja metrokuskeja koulutetaan simulaattorein – tällaista on ajaa raiteilla virtuaalisesti

6:37Tulevia ratikka- ja metrokuskeja koulutetaan simulaattorein – tällaista on ajaa raiteilla virtuaalisestiKATSO VIDEO: Tällaista on ajaa ratikka- ja metrosimulaattoria.
Julkaistu 23.06.2024 19:12
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Oletko koskaan miettinyt, millaista olisi ajaa raitiovaunua tai metroa?

Ratikka- ja metrokoulutukseen päässeet tekevät alkuharjoittelunsa simulaattoreiden avulla. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne kouluttaa simulaattoreilla vuosittain noin 250 oppilasta.

– Sillä saadaan se alkuoppi, että voidaan lähteä turvallisesti ajo-opettajan kanssa oikeaan liikenteeseen, liikennemestari Marko Huupponen kertoo.

Simulaattoreiden hyvin autenttinen ajoympäristö voidaan valita neljästä vuodenajasta, ja oppilaille on tarjolla myös erilaisia liikenteen erikoistilanteita.

Huupposen mukaan ratikan ja metron ajaminen on teknisesti "hyvinkin helppoa".

– Sitten kun mukaan tulee se kaikki muu, niin se muuttuu yllättävänkin haastavaksi, Huupponen huomauttaa.

Tarve ratikka- ja metrokuskeille on tulevaisuudessa suuri, sillä seuraavien vuosien aikana raitioliikenne kolminkertaistuu Helsingin seudulla.

Katso yllä olevalta videolta, millaista on ajaa ratikka- ja metrosimulaattoria!

Lue myös: Tällaista on metronkuljettajan työ: Paula on ajanut metroa vuodesta 2019

Jounilla, 81, on autenttinen lentokonesimulaattori autotallissaan – toimittaja pääsi testaamaan siipiään virtuaalitaivaalla

Katso hurja takaa-ajo Helsingissä: Kortitta ajanut epäilty rattijuoppo pinkoi lopulta metsään

Liikuntarajoitteisen asiakkaan Teslasta puuttui jotain oleellista – myyjän mukaan 3 800 euron hutiostos olisi pitänyt tajuta ohjekirjasta

Lue kaikki uusimmat liikenteeseen liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Ajopelkoinen Fanni uskaltautui auton rattiin vuosien tauon jälkeen – näin käviTärkeä vinkki mönkijästä haaveilevan nuoren vanhemmalle: "Mene itse kyytiin ja..."Tällaista on metronkuljettajan työ: Paula on ajanut metroa vuodesta 2019Autokoulu saattaa lyhentyä tulevaisuudessa – hinta tuskin laskeeOlisiko oikean auton ja virtuaalilasien yhdistelmästä ideaa autokouluopetukseen?Autokoulu lupaa reilusti halvempia hintoja –  simulaattorin avulla
LiikenneRaitiovaunutMetroJulkinen liikenneKoulutusPääkaupunkiseutuAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"