Tulevaisuuden taksikuski ei ole verta eikä lihaa

Tulevaisuuden taksikuskit ovat robotteja.

Taksikuskin ammattia ei enää ole 20 vuoden kuluttua, kertoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan raportti.

Tietotekniikka kehittyy niin voimakkaasti, että taksi- ja muut logistiikka-alan kuskit katoavat ja tilalle tulevat robotit, sanoo Etlan tutkimusjohtaja Petri Rouvinen.

Uhatuimmat ammatit:

Puhelinmyyjät, tietopalvelutyöntekijät, ompelijat, tietojenkäsittelijät, kellonkorjaajat, huolitsijat, tulli- ja laivanselvittäjät, valokuvatuotteiden valmistusprosessin työntekijät, kassatyöntekijät, erotuomarit, kaivertajat, pakkaus- ja täyttökoneiden käyttäjät, kirjanpitäjät ja tilintarkastajat, mallit, palkanlaskijat, projektorinkäyttäjät, hammasteknikot, ravintolakokit, korusepät, kirjastotyöntekijät, pyöränkorjaajat, taksi- ja rekkakuskit.

Vähiten uhatut ammatit:

Toimintaterapeutit, mielenterveys- ja päihdetyöntekijät, kuulontutkijat, ortopedit, sosiaalityöntekijät, suukirurgit, ravintoterapeutit, koreografit, lääkärit, psykiatrit, psykologit, hammaslääkärit, poliisijohtajat.

- Robottiautoja kehitellään ympäri maailmaa. Erilaiset ajorobotit korvaavat 10-20 vuoden kuluessa logistiikan parissa työskentelevät kuskit kuten taksinkuljettajat. Robottien ohjaamia autoja on kokeiltu onnistuneesti muun muassa Yhdysvalloissa Googlen kartta-autoissa. Myös Mercedes Benzin 100-vuotisjuhlissa Saksassa ajeltiin robotin kyydissä ja navigointiin Nokian laitteella.

Teknisesti robottitaksit ovat jo valmiina ajoon, mutta nyt kysytäänkin niiden laillisuutta, sanoo Rouvinen.

- Hyväksymmekö me ihmiset, että taksiautoa ajaa robotti eikä ihminen? Asiaan liittyy vaikeita eettisiä ongelmia, jotka pitää ratkaista. On mietittävä tarkkaan, laillistetaanko robottitaksit vai ei.

Tulevaisuudessa voisi olla kaksi erilaista taksijärjestelmää, ehdottaa Rouvinen.

- Taksinkäyttäjä voisi valita itselleen joko ihmisen ajaman tai robotin kuljettaman taksin riippuen siitä, millaista matkaa on suunnitellut. Vanhusten, vammaisten ja lasten kuljetukseen sopivat ihmisen kuljettamat palvelutaksit parhaiten.

Taksimiehetkin uskovat robotteihin

Robottitakseja ei tule Suomeen vielä 20 vuoden aikana, mutta kylläkin tulevan 50 vuoden kuluessa, arvelee Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynätjoki.

- En usko niin nopeaan aikatauluun kuin Etla esittää. Taksin ammattikuva muuttuu koko ajan. Jos ajotehtävät häviävät, niin huolto- ja ohjelmointitehtävät lisääntyvät. Kuskihan voisi myös hypätä takapenkille seuraksi ja auttajaksi. Kaikki uusi vaatii myös lisäkoulutusta. Perspektiiviä autojen automatisointiin saa, kun miettii mitä on tapahtunut viimeisen 50 vuoden aikana.

Ajatus kahdentyyppisestä ihmis- ja robottitakseista miellyttää Säynätjokea.

- Juuri tällä tavoin voisi hoitaa taksiliikennettä tulevaisuudessa. Taksipalvelu on muutakin kuin vain autonajamista. Moni tarvitsee palveluita ja juttukaveria, uskoo Säynätjoki.

Synkin uratulevaisuus uhkaa myyntiassistentteja, sihteerejä ja pankkivirkailijoita. Sitävastoin sairaanhoitajat, sosiaalityöntekijät ja neuvonnan ammattilaiset voivat tuntea helposta, sillä heitä ei tutkimuksen mukaan voi ihan helposti korvata roboteilla tai tietokoneilla.

Etlan raportti pohjaa Oxfordin yliopiston Yhdysvalloissa tehtyyn tutkimukseen. Siinä ennustetaan, että tietokonevallankumous koskee enemmän matalasti kuin korkeasti palkattuja aloja. Asiantuntemusta, sosiaalisia taitoja ja taiteellista osaamista vaativia ammatteja pidettiin kaikkein turvatuimpina.

Tutkimuksessa listattiin myös erilaisia ammatteja. Ne oli laitettu järjestykseen sen mukaan, kuinka todennäköistä niiden korvaaminen tietotekniikalla on.




Lue myös:

    Uusimmat