Suuria muutoksia ei Suomen kansallisoopperaan ja -balettiin ole tulossa, vaikka pääjohtaja ensi vuoden alussa vaihtuu. Ison talon uusi luotsi Gita Kadambi aikoo jatkaa edeltäjänsä Päivi Kärkkäisen linjoilla. Hän saakin Kärkkäisen jäljiltä varsin levollisen talon hoitoonsa.
- Talon rakenteet ja talous ovat kunnossa. Ne on myös pystyttävä pitämään kunnossa ilman, että laatu kärsii. Ykkösasia on jatkaa sitä, että esitykset ovat taiteellisesti korkeatasoisia myös kansainvälisesti, Kadambi sanoo.
Suurimmaksi haasteekseen hän nimeää laadun ja monipuolisuuden säilyttämisen niin, että budjetti pitää.
- Vaikka rahoitus pysyisi samanakin, kustannustaso nousee koko ajan, hän harmittelee.
Kadambi ei kaihda vierailuja ministereiden ja muiden päättäjien puheilla, vaikka sitten hattu kourassakin. Sitä hän on saanut tehdä nykyisessäkin työssään Helsingin kaupunginorkesterin intendenttinä.
- Se on ihan hyvä asia tällaiselle instituutiollekin, että pysytään koko ajan hereillä, että ei pidetä mitään itsestäänselvyytenä. Kun joutuu perustelemaan olemassaoloaan ja oikeuttamaan sitä, pysytään vireinä ja hereillä yhteiskunnallisesti ja yhteiskuntaan päin.
Kadambin iso haave on, että jokainen suomalainen olisi jollakin tavalla kosketuksissa hänen vetämänsä taidelaitoksen kanssa.
Kiertueita maakuntiin tehdään jo, mutta se on kallista. Kadambi uskoo, että yleisötyötä tehden voidaan madaltaa kynnystä tulla paikan päälle osaksi taide-elämystä. Televisio ja nettilähetykset taas ovat tapa olla saavutettavissa kaikkialla.