Pahenevaan kriisiin ajautuvan Itä-Ukrainan ilmatila oli suljettu jo aiemmin, tosin 32 000 jalkaan (9,75 kilometriin) saakka. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ylijohtaja Pekka Henttu kertoo alas ammutun matkustajakoneen lentäneen tuon rajan yläpuolella.
– Ilmailuyhteisöä ihmetytti, miksi kone lensi kyseisellä reitillä. Ukraina on määritellyt, että tuolla lentoväylällä ei saa lentää 32 000 jalan korkeudessa tai sen alapuolella. Malesialaiskone lensi 1 000 jalkaa (noin 300 metriä) rajan yläpuolella ja toimi sikäli loogisesti.
Varmistus lentorajoituksesta ja koneen korkeudesta tuli 40 valtion (mm. Ukrainan) lennonjohtotoimintaa koordinoivalta Eurocontrolilta.
Onnettomuuden jälkeen alueen ilmatila on ollut kokonaan suljettu.
Henttu kertoo, että ilmailurajoitukset määrittelee maa, jonka ilmatilassa lennetään.
– Kansainvälisten toimijoiden tehtävä on asettaa suosituksia, missä on milloinkin turvallista lentää.
Trafi varoitti huhtikuussa lentämisestä Ukrainan alueella.
– Siinä vaiheessa Ukrainaan ja erityisesti Krimin alueelle liittyi riskitekijöitä mitä tulee lennonvarmistusjärjestelmän toimimiseen. Välitimme ne tiedot lentoyhtiöille ja Finavialle.
Raha vai turvallisuus?
Nykyisin myös sotilaallinen uhka alueella on kasvanut.
Minkä vuoksi lentoyhtiöt lentävät suosituksista huolimatta alueilla, jotka ovat lähes sotatilassa?
– Halutaan käyttää ajallisesti lyhintä lentoreittiä. Jokaisella minuutilla on hintansa. Tässä korostuu lentoyhtiöiden oma vastuu: usein vaakakupissa ovat talous- ja turvallisuusasiat, joiden kesken pitäisi löytää tasapaino.
Lentoyhtiöiden tapa arvioida reitteihin liittyviä riskejä vaihtelee paljon. Eroja on myös arvomaailmassa.
– Varmasti siinä on suuriakin eroja, kuinka paljon talous on turvallisuutta tärkeämpää, Henttu sanoo, muttei halua arvioida yksittäisten lentoyhtiöiden toimintaa.
Reittejä uusiksi
Itä-Ukrainan ilmatilan ollessa suljettu Eurocontrol on perustanut kriisienhallintaorganisaation, joka ohjaa riskialueen kiertävää liikennettä.
Reittien muuttaminen on kaikkea muuta kuin yksinkertaista.
– Lentoreitit ja -korkeudet vaihtelevat valtavasti. Lisäksi pitää miettiä, miten koneiden etäisyydet järjestellään turvallisesti ruuhkatilanteissa. Tilanne on monimutkainen, mutta toisaalta Eurocontrolilla on kapasitettia hoitaa tällaiset asiat, Henttu toteaa.