Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Tommi Mäkinen järjesti henkeäsalpaavan näytöksen, pian seurasi tyly stoppi – "Siihen ei moni ihminen pysty"

1:46Asiantuntija Jari Ketomaalta huima tarina Tommi Mäkisen Monten-valloituksesta: "Siihen ei moni ihminen pysty"Asiantuntija Jari Ketomaa muisteli Monte Carlo -rallin tiimellyksessä Tommi Mäkisen huimaa temppua huippuvuosinaan
Julkaistu 28.01.2024 10:58
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Monte Carlo -ralli on vuodesta toiseen äärimmäisen tarkkaa taiteilua paitsi vallitsevien olosuhteiden myös rengasvalintojen kanssa. MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa nosti tämänvuotisen kisan tiimellyksessä esiin yhden parhaista esimerkeistä, mitä rohkealla ja oikeaan osuvalla rengasvalinnalla voi parhaimmillaan saavuttaa.

Tarina juontaa juurensa vuoteen 1998, Tommi Mäkisen toisen mestaruuskauden ensi metreille. Neljännen kerran Montessa kilpaillut suomalainen oli saavuttanut vuotta aikaisemmin uransa ensimmäisen palkintokorokesijoituksen ruhtinaskunnassa.

Perjantaina kaikki näytti suomalaisittain hyvältä, kun Mäkinen teki kolme peräkkäistä pohja-aikaa ja johti kisaa viiden erikoiskokeen jälkeen 22,5 sekunnilla Toyotan Carlos Sainziin.

Päivä päättyi pimeässä ja erittäin vaihtelevissa olosuhteissa ajettuun kuudenteen erikoiskokeeseen. Pätkällä oli paljon kuivaa asfalttia, mutta myös erittäin liukas mäkiosuus.

– Etunuottiautolta oli tullut tietoa, että he eivät oikein pääse mäkeä ylös, vaikka alla on nastarenkaat. Tommi kyseli, että olisiko siellä ihan penkan laidassa edes vähän hiekanjyviä olemassa. Etunuottiauto sanoi Tommille, että sitä mäkeä ei ole mitään mahdollisuutta päästä slickseillä ylös, Ketomaa muistelee.

Vastaus ei Mäkistä tyydyttänyt, vaan hän esitti saman kysymyksen toistamiseen, nyt jo huomattavasti tiukemmin.

– Tommi sanoi: ”Älkää miettikö sitä! Onko siellä niitä hiekanjyviä siellä tien laidassa?”

Ja olihan niitä.

Mäkinen otti ison riskin ja ampaisi pätkälle sileillä asfalttirenkailla, kun muilla kärkimiehillä oli alla nastat.

– Siihen ei moni ihminen pysty. Tiedän, kuka oli etunuottiautossa, ja on sitä ajotaitoa sielläkin; pääsee vähän huonommastakin paikasta auton kanssa läpi eikä välttämättä ihan ensimmäiseen liukkaaseen paikkaan hyydy se homma. Etunuottiauto sanoi, että ei hän ymmärrä, miten sen mäen pääsee ylös slickseillä, Ketomaa kertaa.

– Muu pätkä oli melkein puhdasta asfalttia. Tommi kruisaili ne asfalttiosuudet läpi, ja kun hän vain pääsi sen yhden mäen slickseillä ylös, se oli se avain. Hän luotti itseensä ja siihen, että se homma onnistuu. Sieltä ne hiekanjyvät löytyivät, jotka repivät auton mäelle.

Mäkinen teki 27,56 kilometrin mittaiselle pätkälle 44,8 sekunnin pohjat Subarulla ajaneeseen Piero Liattiin nähden. Sainzille tappiota kertyi 1,2 sekuntia enemmän, ja espanjalainen putosi kokonaistilanteessa jo yli minuutin päähän Mäkisestä.

Ilo loppui kuitenkin suomalaisittain lyhyeen, sillä Mäkinen ajoi lauantaina ulos heti ensimmäisellä erikoiskokeella ja joutui keskeyttämään kärkipaikalta.

– Se oli vasen–oikea-yhdistelmä, joka oli liukas ja kapea paikka. Liu'uimme ulos tieltä, menimme keula edellä seinään ja putosimme 10 metriä alaspäin, Mäkinen kertasi tapahtunutta pian keskeytyksensä jälkeen.

Seuraavana vuonna Mäkinen aloitti Monte Carlossa siihen asti ennennäkemättömän neljän voiton putken, josta on sittemmin pannut paremmaksi vain Sébastien Ogier. Ranskalaistähti voitti kotikisansa kuudesti putkeen 2014–2019.

Lisää aiheesta:

Esapekka Lapilta hätkähdyttävä arvio kirpaisevasta takaiskustaan: "Veikkaan, että se on yli sata kertaa”Tämä mahdollisti Esapekka Lapin komean nousun kärkeen – riskitaktiikan taustalla yksi iso onnistuminen: "Ei ole Grönholm siellä"Toyota-tähti menetti tuskallisen paljon aikaa – Jari-Matti Latvala selvitti, miksi homma ei hoitunut kuin SuomessaTommi Mäkisen hurjassa ulosajossa oli ainekset sysimustaan tragediaan: mestarikartturin ura päättyi ennenaikaisesti, kaksi viikkoa myöhemmin tapahtui jotain uskomatonta – "Lääkärit meinasivat, että ei siinä ole vaaraa" Juha Kankkunen ilmestyi lohduttamaan Tommi Mäkistä – Toyotan rallipomo oppi kantapään kautta, miten haluaa nyt johtaa talliaan: "Se on erittäin epämiellyttävä tilanne"Monte Carlossa herättiin 20 vuotta sitten uskomattomaan aamuun: Tommi Mäkisellä kävi niin makea munkki, ettei se maistunut edes hänelle itselleen – "Ei ollut hauskaa"
MM-ralliTommi MäkinenRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:57
    Kalle Rovanperä

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • Eilen11:53
    Ott Tänak

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    Ott Tänak

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • 14.9.22:21
    Toyota

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa