Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tommi Mäkinen ei toteuttanut ukaasiaan – naureskeli järjestäjien väitteelle: "Toyota ei ole riittävän vahva"

3:50Suosikit ja haastajat –katsaus alkaneeseen MM-rallikauteenSuosikit ja haastajat – katsaus alkaneeseen MM-rallikauteenToyota Gazoo Racing WRC
Julkaistu 25.01.2019 20:32
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ajautui pieneen sanaharkkaan Monte Carlon MM-rallin järjestäjien kanssa perjantaina.

Mäkinen oli pettynyt siihen, että perjantain ensimmäinen erikoiskoe peruttiin turvallisuussyiden vuoksi. Toyota oli perustanut koko kolmen erikoiskokeen lenkin rengastaktiikkansa sille, että aamun avauspätkällä oli pitkä osuus jäisellä ja lumisella vuoristotiellä. Nastarenkaita mukaansa ottaneet Toyota-kuljettajat menettivät aikaa varsinkin päivän toisella erikoiskokeella, joka ajettiin kuivalla asvaltilla.

- Meillä oli hemmetin tarkkaan laskettu jokainen kilometri ja meillä oli tehty todella tarkat analyysit, joiden mukaan valitsimme renkaat aamulla. Meidän laskelmien mukaan me menetimme minuutin aikaa, koska meidän rengas perustui ensimmäiselle pätkälle, joka oli liukas. Sen jälkeen meillä oli väärä rengas koko loppumatka, Mäkinen kertasi.

Mäkinen oli vaatinut, että koko aamupäivän lenkki olisi peruttu, koska Toyota joutui kärsijän rooliin. Puuppolainen esitti jopa ukaasin, ettei hän saavu illalla paikalle, kun tallipäälliköitä jututetaan yleisön edessä. Mäkinen tuli kuitenkin lavalle ja kertasi päivän tapahtumat maltillisesti.

Mäkinen kävi päivän aikana tiukkasanaisen keskustelun peruuntuneesta pätkästä.

- Kävin jututtamassa järjestäjää ja sanoin heille, että onko tämä teidän mielestä reilua. Järjestäjä sanoi, että Toyota ei ole riittävän vahva tekemään strategioita, jotta se pystyy pärjäämään Monacossa. Meillä oli strategia, mutta järjestäjä tuli ja tuhosi sen. Mua rupesi naurattamaan, Mäkinen hekotteli.

Aamun avauspätkällä oli runsas määrä yleisöä, joita järjestäjille oli vaikeuksia pitää aisoissa. Suurin osa kuljettajistakin oli sitä mieltä, että peruminen oli oikea ratkaisu.

Mäkisen mukaan perumisen taustalla oli kuitenkin se, että pätkän varrella oli pysäköitynä auto, jonka Kansainvälisen autoliiton FIA:n turvallisuusdelegaatti Michele Mouton katsoi olevan väärässä paikassa.

- Totta kai sen on turvallisuuskysymys. Mutta tämä on ainoa ralli, missä pätkän peruminen saattaa tuhota koko strategian, kuten nyt tapahtui. Ihmeellisimmiltä tuntuu se, että yhden tiimin (Hyundai) strategia oli päinvastainen kuin muilla, ja sitten yhtäkkiä sen pätkän varrelta löytyi yksi auto, jota ei saatu pois.

- Meidän on turha tuoda tänne kymmeniä ihmisiä kukkuloille ja panna hirveä määrä ammattilaisia tekemään strategiaa. Se ei tietenkään ole järjestäjän vika, jos FIA peruu pätkän, mutta olisivathan he voineet siirtää sen auton. Meidän miehet olivat samassa paikassa auton kanssa. Kaikki turva-autot ajoivat siitä ohi, kunnes Mouton tuli viimeisenä ja sanoi, ettei tästä voi ajaa sen auton vuoksi. Onko se hyvää järjestäjän toimintaa? Ei minusta.

Jari-Matti Latvala on parhaana Toyota-kuljettajana kisassa neljäntenä perjantain erikoiskokeiden jälkeen. Virolaiskuljettaja Ott Tänak ja pohjoisirlantilainen Kris Meeke menettivät perjantaina aikaa rengasrikkojen vuoksi. Tänak on kisassa seitsemäntenä ja Meeke kahdeksantena.

Monte Carlon MM-ralli jatkuu lauantaina.

Lisää aiheesta:

MM-rallissa mentiin liian pitkälle? Tähtikuskien pudottelemat kauhuskenaariot ovat hiljentäviäKalle Rovanperä nauroi Jari-Matti Latvalan melkoiselle heitolleJari-Matti Latvala kommentoi MM-rallin hurjaa tulipaloaJari-Matti Latvala tuskaili Kalle Rovanperän kohtaloa – Toyotan keihäänkärkenä nyt todellinen yllätysmiesJari-Matti Latvala paljasti, miksi Kalle Rovanperä joutui keskeyttämään: ”Siinä olisi ollut erittäin suuri riski”Esapekka Lappi tyrmäsi Toyota-kuskin salaliittoteorian – syytettiin likaisesta pelistä
RalliTommi MäkinenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 06:58
    MM-ralli

    Juha Kankkusen erityistaidolle sataa ylistystä: "Ymmärtää sen paremmin kuin kukaan muu"

  • ti12:11
    MM-ralli

    Esapekka Lapilta yllätyspaljastus – asiantuntijalta painetta Hyundaille: "Nyt olisi kuunneltava"

  • ti08:31
    MM-ralli

    Esapekka Lapilta uutispommi: Palaa rallin MM-sarjaan?

  • ma06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperästä kutkuttava väite – "Ei parempaa tapaa"

  • 16.11.07:21
    MM-ralli

    Sami Pajarille varoitus MM-rallin sudenkuopasta: "Sitten ei varmasti tule menestystä"