Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tokion autonäyttelyn sympaattisista koppiautoista liikeidea Suomeenkin?

Julkaistu 30.10.2015 13:00
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Japanilaiset rakastavat pieniä laatikkomaisia Kei-autojaan, joten ei ihme, että ne ovat myös Tokion autonäyttelyn tähtiä.

Japanissa suosittujen Kei-autojen mitat on rajattu hyvin tarkkaan. Ne saavat olla korkeintaan 3,4 metriä pitkiä ja 1,48 metriä leveitä, ja niiden moottorin maksimikooksi on rajattu 660 kuutiota. Tehoa Kei-autoissa saa olla enintään 64 hevosvoimaa.

Daihaitsu Hinata.

Kei-autoilla on Japanissa monta roolia. Ne toimivat aivan tavallisina perheautoina, mutta niitä suosivat myös monet yritykset joko tavaroiden kuljettamisessa tai liikkuvana myymälänä. Olen nähnyt Kei-autoja, jotka ovat toimineet niin koiran hemmotteluun tarkoitettuna salonkeina, paloautoina, hedelmä/vihannesmyymälöinä kuin pieninä katukeittiöinäkin.

Erityisesti pikkuautoihin erikoistuneen Daihatsun osastolla oli Tokion autonäyttelyssä kolme Kei-konseptia: Hinata, Noriori ja Tempo.

Daihatsu Noriori.

Näistä Hinata on lähimpänä tavallista pikkuautoa. Siinä on kaappariovet, joiden kautta käynti nelipaikkaisen auton sisälle sujuu helposti. Japanilaiset viettävät paljon aikaa autoissaan, joten Hinatan matkustamosta on tehty kokolattiamaton avulla olohuonemainen. Koska Kei-autojen korkeus on rajattu kahteen metriin, autoihin on tehty yleensä hyvin pysty istuma-asento. Korkealla sijaitseva katto luo sisätiloihin myös avaruuden tuntua.

Noriori on eräänlainen minibussi. Sen lattia on lähes maan tasalla, eli autoon nousu onnistuu helposti jalkavaivaiseltakin – tai vastaavasti auton sisälle voidaan kulkea helposti myös rullatuolilla tai rollaattorilla. Hinatasta poiketen Noriorissa on sivuille aukeavat liukuovet. Auton istuimet on myös helppo taitella kasaan pois rullatuolien tieltä.

Daihatsu Tempo.

Tempo on puolestaan pieni hyötyajoneuvo, josta on tehty liikkuva kahvila. Sen toinen kylki on yhtä isoa ikkunaa, joka voidaan nostaa ylös katokseksi autossa asioivien suojaksi.

Kei-autoilla on tärkeä rooli Japanissa, mutta niitä ei juuri nähdä Japanin ulkopuolella. On pakko kysyä, miksi? Vähän tilaa vievä, edullinen liikkuva liiketila – siis vaikkapa Tempon esittelemä mobiili kahvila auttaisi monia innokkaita työllistämään itsensä. Luulisi Suomessakin valtiojohdon tajuavan tämän ja helpottavan säännöksiä tämän mahdollistamiseksi.

Lisää aiheesta:

Nämä kuvat näyttävät, miten valtavan suuriksi amerikkalaisten rakastamat statussymbolit eli järeät avolava-autot ovat turvonneet kuin huomaamattaTämä auto on maailman ykkönen, mutta meillä täysin tuntematon, vaikka tutulta merkiltä tuleekinVirolainen Nobe 100 on hurmaava yhdistelmä Ford Angliaa ja Mummo Ankan hyrysysyä – se kuuluisa kahvinkeitinkin löytyyOnko katumaastureita pakko myydä pullistetuilla lokasuojilla?Unohda perhefarmari tai luksusmaasturi – pick-up on enemmän, halvemmalla!Top 5: Geneven autonäyttelyn sähköautot – ”Ei löydy enää pysäyttäjää”
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • 11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa