Amerikkalaislehden toimittaja päätti testata, kuinka paljon oman datan myymisestä voi todella tienata sovelluksilta ja yrityksiltä, kertoo Wired. Summa oli todellisuudessa yllättävän pieni.
Sosiaalisen median palvelut ja monet muut tahot ovat olleet tänä vuonna useasti otsikoissa käyttäjien yksityisyydensuojan ja tietomurtojen tiimoilta. Viimeisin Facebookin suuri hakkerointi tapahtui syyskuussa, kun noin 50 miljoonan käyttäjän tiedot saattoivat paljastua ulkopuolisille.
Sosiaalisen median palveluiden käyttäjätietoja kaupataan aktiivisesti mainostajille, kolmannen osapuolen sovelluksille ja erilaisille yrityksille, mutta kuinka paljon yksittäinen ihminen voi tiedoillaan ansaita? Teknologiajulkaisu Wiredin toimittaja Gregory Barber päätti ottaa asiasta selvää.
Kun tiedot on jo kerran menetetty yrityksille, miksei niistä voisi itse hyötyä, oli Barberin ajatus kokeen takana. Hän oli yksi niistä miljoonista, joiden tiedot Facebook-hakkeroinnissa mahdollisesti varastettiin.
Kolmelle eri taholle sijainti-, Facebook- ja terveystietoja
Wiredissa toimittaja kertoo tutustuneensa ensin erilaisiin palveluihin, joiden kautta yksityiset ihmiset voivat kaupata omia tietojaan. Palvelut käyttivät eri tietoja eri tarkoituksiin, mutta yhteistä niille oli muun muassa maksun välittäminen kryptovaluuttana.