Sosiaalisessa mediassa liikkuevien hupaisten ja hauskoilta tuntuvien testien takaa voi paljastua karu todellisuus: käyttäjän henkilökohtaisia tietoja voidaan jakaa ja myydä jopa ympäri maailman.
Kerroimme alkuviikosta Facebookissa kulovalkean tavoin leviävästä testistä, jonka avulla käyttäjä voi "selvittää", miltä tämä näyttäisi esimerkiksi elokuvatähtenä tai vastakkaisen sukupuolen edustajana.
Harmittomalta vaikuttavassa leikkimielisessä testissä piilee kuitenkin yllättävä vaara, joka on ollut olemassa jo pitkään, kertoo sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä MTV:lle.
– Oletko julkkis, mikä kaupunki olet, kuka on paras kaverisi... Ihan kaikenlaista löytyy ja minun mielestä tässä on ajatuksena se, että tehtaillaan testejä, jotta saadaan kerättyä dataa, Pönkä kertoo.
Erityisesti keskusteluun on noussut Nametests.com-palvelu, joka tuottaa hupaisia testejä ja pelejä Pöngän mukaan tiheään tahtiin. Palvelun käyttöehtojen mukaan antaessaan sovellukselle luvan testin suorittamiseen, tulee käyttäjä samalla antaneeksi sille oikeuden myydä sen keräämiä tietoja ulkopuolisille.
"Luvan annettuaan myöhäistä tehdä mitään"
Yritys voi käyttää kerättyä dataa lukuisiin eri tarkoituksiin. Tietoa voidaan käyttää esimerkiksi markkinointiin ja profilointiin.

