Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Taksit saattavat jakautua ketjuihin – perinteiset välitysyhtiöt pohtivat voimien yhdistämistä

Lehtikuva
Julkaistu 22.08.2017 03:00

MTV UUTISET - STT

Taksialan tuntijat pitävät mahdollisena, että taksit saattavat jatkossa jakautua useampien suurien, jopa valtakunnallisten ketjujen ja tilausvälityskeskusten alle myös Suomessa.

Taksiala on vapautumassa kilpailulle ensi vuoden heinäkuussa. Erilaiset taksiketjut voivat lisääntyä, ja asiakas voisi siten valita helpommin, mitä palvelua haluaa käyttää.

Liikenne- ja viestintäministeriössä uskotaan, että alalle voi syntyä esimerkiksi suurempia taksiyrityksiä tai eri yritysten yhteenliittymiä.

– Varmastikin taksiyrityksille voi tulla yhteistä brändäystä, vaikka ne eivät (sinänsä) olisikaan vain yksi yritys. Erottautuminen brändillä ja eri palveluilla on kilpailukeino, arvioi ministeriön hallitusneuvos Laura Eiro.

Taksialan organisaatioissa pidetään mahdollisena, että ainakin osa nykyisistä taksikeskusyhtiöistä yhdistäisi voimansa ja liittoutuisi valtakunnalliseksi taksiallianssiksi.

Taksiliitosta vahvistetaan, että pienet ja isot taksinvälitysyhtiöt eri puolilla Suomea ovat keskustelleet siitä, että voimia voitaisiin lyödä yhteen valtakunnallisesti.

– Eri vaihtoehdoista on keskusteltu, mutta mitään päätöstä (yhteistyöstä) ei ole vielä tehty. Uskon, että loppuvuoden aikana tehdään suurimmat päätökset, jotka tulevat näkyvästi esille, kertoo Taksiliiton hallituksen jäsen ja Oulun Aluetaksin hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä.

"Luotettavuus kilpailuvaltti"

Esimerkiksi Ruotsissa joukko perinteisiä taksialan yrityksiä toimii valtakunnallisessa Svea Taxi Allians -nimisessä yhteenliittymässä, joka markkinoi itseään muun muassa taksipalveluiden hyvällä laadulla, saatavuudella, turvallisuudella ja kestävillä toimintatavoilla.


Myös Suomen suurin taksien tilausvälitysyhtiö Taksi Helsinki uskoo, että luotettavuuden korostaminen ja asiakassuhde on hyödyksi kilpailussa.

– Jos brändi on hyvä ja tunnettu, taksin voi ottaa turvallisin mielin, sanoo toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Eri puolilla Suomea taksiorganisaatiot ovat ryhtyneet teippaamaan autojaan uuteen, yhtenäisempään väritykseen. Esimerkiksi Jyväskylässä autoja koristaa magentan eli aniliininpunaisen hallitsema logo. Helsingissä ja Oulussa autojen pohjaväri on jatkossa musta tai valkoinen.

Oulun takseja peittää lisäksi maailmalta tuttu keltainen "huppu".

– Olemme jo useamman vuoden miettineet, miten voisimme erottautua, ja totta kai tämä taksialan vapautuminen oli se viimeinen niitti, sanoo Oulun Aluetaksin Räihä.

Miten hinta ilmoitetaan?

Taksiyrittäjiä edustava Taksiliitto on vaatinut, että kilpailun vapauduttua toimintaedellytysten ja -ehtojen pitäisi olla samat kaikille markkinoilla toimiville takseille.

Taksiliitossa on oltu huolissaan esimerkiksi siitä, että taksamittari tai muu vastaava laite ei enää ole pakollinen varustus taksiautoissa, jos matkan aikaa tai hintaa ei mitata, vaan hinta on sovittu jotenkin muuten.

Tulevassa kilpailutilanteessa asiakkaalle pitää kertoa ennen matkaa hinnan määräytymisen perusteet. Matkalla voi olla myös etukäteen sovittu kiinteä kokonaishinta.

– Vielä pitää täytäntöönpanotyössä ratkaista, pitääkö olla tarroja auton ikkunassa tai vastaavaa, kertoo ministeriön Eiro.

Esimerkiksi Ruotsissa taksimatkustaja näkee laskennallisen vertailuhinnan usein auton sivuikkunasta.

Kotimaa

Lisää aiheesta:

Uber on jo yksi suurimmista taksitoimijoista pääkaupunkiseudulla – lähtee nyt rajuun hintakilpaanTaksilain uudistus jopa tuplasi taksien määrän isoissa kaupungeissa – kyydin hinta nousi samalla reippaastiVaikka pitsataksi, mopoauto tai avo-Cadillac – taksibisnes vapautuu jo viikonloppunaTaksin voi tilata jatkossa ehkä kymmenillä eri tavoilla – "Asiakkaan vastuu kasvaa" Ruotsalaisjätti ei lupaa taksihintojen halpenevan ainakaan hetiTippuvatko hinnat, saako syrjäkylällä taksia? MTV listasi, mitä taksiuudistus tarkoittaa käytännössä

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:00
    Koulu

    Adlercreutz MTV:lle: Hallitus alkaa selvittää uskonnontunnit korvaavaa oppiainetta

  • 16:57
    OP

    OP:n mobiilisovelluksessa ja verkkosivuilla häiriöitä

  • 16:35
    Talous

    Karu arvio sopeutuksista: Tarvitaan jopa 1,4 miljardia lisää – nyt kommentoi Purra

  • 15:42
    Rasismi

    Pöllöraati: Nöyrtyikö perussuomalaiset vain rahan takia? "Kiusallista"

  • 15:24
    Alexander Stubb

    Presidentti Stubb lahjoitti yli puoli miljoonaa omia rahojaan hyväntekeväisyyteen