Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taksin voi tilata jatkossa ehkä kymmenillä eri tavoilla – "Asiakkaan vastuu kasvaa"

1:58Taksialalla kuohuu
Julkaistu 28.05.2018 03:00

MTV UUTISET - STT

Uusi taksilaki on mullistava yrittäjien kannalta, mutta tietää muutoksia myös asiakkaille. Tiedossa on palvelujen pirstaloitumista.

Tähän asti taksien määrää on säännelty alueellisesti, minkä takia tietyllä alueella on ollut rajallinen määrä palveluntarjoajia.

Kun sääntelyn poistuessa alalle tulee uusia toimijoita, kasvaa myös tilauskanavien määrä. Jatkossa on siis paljon enemmän erilaisia puhelinnumeroita, sovelluksia ja muita kanavia, joilla taksin voi tilata.

Uudellamaalla toimivan Lähitaksin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mukaan asiakkaan vastuu kasvaa.

– Tilauskanavien kilpailu ylikorostuu. Tänne tulee jos ei kymmeniä, niin vähintään kymmenen applikaatiota, jotka markkinoivat ja mainostavat aika näkyvästi. Siinä kuluttajan vastuu kasvaa, että mistä hän osaa sen oikean kuljetuksensa tilata. Laatuvaihtelut kasvavat, Pentikäinen sanoo.

Jatkossa joku yrittäjä voi erottua laadukkaalla kalustolla, joku palvelulla, joku alhaisilla hinnoilla.

Perinteisenä taksiyrityksenä Lähitaksi kuuluu niihin, joille uudistus tietää lisää kilpailijoita. Pentikäinen näkee uudistuksessa mahdollisuuksia, mutta myös paljon haasteita. Hänen mukaansa Ruotsissa alan liberalisointi on johtanut taksien siirtymiseen suuriin kaupunkeihin ja hintojen nousuun.

Suomessa on pelätty taksien kaikkoamista haja-asutusalueilta. Suurissa kaupungeissa ongelma voi olla päinvastainen.

– Nähtävissä on, että taksiasemat tulevat ylikuormittumaan ja ruuhkautumaan, Pentikäinen ennakoi.

Hän arvelee, että taksit ruuhkauttavat myös liikenteellisesti keskeisiä paikkoja ja voivat myös viedä Helsingin keskustan pysäköintipaikkoja.

Heti heinäkuun alussa uuden lain mahdollistamia taksiyrittäjiä ei liikenteessä ole. Taksilupien myöntäminen siirtyy uudistuksen yhteydessä ely-keskuksilta liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, ja uudet taksilupien hakulomakkeet julkaistaan vasta 1. heinäkuuta.

Trafi kertoo varautuneensa heinäkuun alun käsittelyruuhkaan. Tavoitteena on, että 90 prosenttia hakemuksista on käsitelty 10 päivän sisällä.

Pakollinen taksamittari ja enimmäishinnat jäävät historiaan 

– Uusi taksiliikennelaki astuu voimaan 1. heinäkuuta.

– Taksiyrittäjänä toimimiseen tarvitaan jatkossakin taksilupa. Taksinkuljettajilta ei kuitenkaan enää vaadita yrittäjäkoulutusta eikä kuljettajakokemusta.

– Taksien määrää ei säännellä enää millään tavalla.

– Tähän asti valtio on säätänyt taksimatkojen enimmäishinnat. Nyt hintasääntely loppuu, ja taksimatkojen hinta voi vaihdella eri aikoina. Taksinkuljettajan on kuitenkin kerrottava matkustajalle yli 100 euron hintaisen matkan hinta etukäteen.

– Koska hinnoittelu vapautuu, takseissa ei ole pakko olla taksamittaria. Sitä ei tarvita esimerkiksi, jos asiakkaalle kerrotaan etukäteen matkan sitova hinta.

– Takseilla ei jatkossa enää ole asemapaikkavelvoitetta. Kukin yrittäjä voi siis päivystää ja poimia asiakkaita kyytiin mistä tahansa. Myös velvoitteet päivystää kaikkina vuorokaudenaikoina poistuvat.

– Tähän asti taksiksi on kelvannut vain henkilöauto. Jatkossa taksina voi toimia moni muukin ajoneuvo, esimerkiksi pakettiauto tai vaikka mopoauto.

– Taksivalo ei ole enää pakollinen. Kaikkia taksipalveluja tarjoavia autoja ei siis välttämättä tunnista yhtä helposti.

Lisää aiheesta:

Taksilain uudistus jopa tuplasi taksien määrän isoissa kaupungeissa – kyydin hinta nousi samalla reippaastiUusi liikennepalvelulaki on ollut voimassa kuukauden – muutos ei taksiliikenteessä vielä kunnolla näy, ikäviäkin sivuilmiöitä odotetaanNäin valitset taksin – taksiuudistus vapauttaa hinnoittelun ja kulkuneuvon mallit: Hevonen ja bussi eivät silti kelpaa takseiksiTaksialalle isoja muutoksia sunnuntaina – lisää yrityksiä, uusi hinnoittelu: "Tuskin tulee mitään alkuräjähdystä"Lähitaksin toimitusjohtaja taksilain vapautumisesta: Kyydin hinta voi olla mitä tahansa, asiakkaan oltava tarkkanaTippuvatko hinnat, saako syrjäkylällä taksia? MTV listasi, mitä taksiuudistus tarkoittaa käytännössä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:05
    SDP

    Kaupunginvaltuutettu liioitteli tutkintoaan – SDP:n piiripomo: "meillä ei ollut tietoa"

  • 19:35
    Viiden jälkeen

    Sami Hedberg yllätti Viiden jälkeen -ohjelman juontajat kesken loppujuonnon – "Ovi on tuolla"

  • 18:21
    Rakentaminen

    Valtioneuvoston linnan sisäpihan talon saa purkaa

  • 17:44
    Nokia

    Nvidialta miljardisijoitus Nokiaan – osakkeet huimassa nousussa

  • 16:52
    Hirmumyrskyt

    Suomalainen Janita kertoo Melissa-hurrikaanin ensihetkistä – "Pitääkö evakuoitua vai jäädä tuonne vessaan?"