Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiivin trenditutkimus: Suomessa koti on lepopaikka – naapurimaissa statussymboli

Shutterstock
Julkaistu 13.04.2014 17:09

Suomalaisten suhtautuminen kotiinsa on rentoa, varsinkin ruotsalaisten ja norjalaisten statuksen metsästykseen verrattuna, Tiivin tuore pohjoismainen trenditutkimus kertoo.

– Tiivin trenditutkimuksen mukaan suomalaisille koti on ensisijaisesti lepopaikka, ei edustustila. Läntisissä naapurimaissa asunnon merkitys statussymbolina on paljon suurempi kuin Suomessa, ikkuna- ja ovivalmistaja Tiivituote Oy:n toimitusjohtaja Markku Uotinen sanoo.

Tutkimuslaitos Kairos Futuren tänä vuonna toteuttamassa tutkimuksessa haastateltiin yli 2 600 kodinomistajaa Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta.

Naapurimaihin verrattuna remontti-innostus on Suomessa laimeaa, tutkimus paljastaa. Uotinen kertoo suomalaisten kiinnittävän entistä enemmän huomiota esimerkiksi ikkunoiden ulkonäköön, mutta siltikään suomalaisilla ei näytä olevan tarvetta näyttää muille, että heillä on maailman hienoin koti – kunhan he vain ovat itse tyytyväisiä kotiinsa.

Trenditutkimuksen mukaan erityisesti Norjassa kodilla on vahva statussymbolin merkitys. Lähes 60 prosenttia norjalaisista uskoo hienon kodin tekevän vaikutuksen ihmisiin, kun vastaava luku muissa Pohjoismaissa on vain 46 prosenttia. Myös ruotsalaiset haluavat kotinsa olevan myös uusi ja siisti – he innostuvatkin laajan remontin tekemisestä paljon muiden Pohjoismaiden kuluttajia enemmän.

Kodista on tullut itseilmaisun väline

Trenditutkimuksen mukaan kodista on kuitenkin tullut tapa ilmaista itseämme. Tämä näkyy muun muassa siinä, että kaikkein innokkaimpia remontintekijöitä ovat kuluttajat, jotka pitävät kotiaan oman identiteettinsä osana.

Tutkimuksessa arvioidaan remontoinnin ja remonttipalvelujen kysynnän kasvavan yhä, sillä kun koti nähdään oman identiteetin ja sosiaalisen statuksen ilmentymänä, kuluttajat haluavat luoda unelmiensa kodin ja tehdä siihen muutoksia yhä useammin. Toinen merkittävä remontointia lisäävä tekijä on energiansäästövaatimusten kiristyminen kaikissa Pohjoismaissa ja vanhojen talojen kasvava remonttitarve.

– Kuluttajien vastausten mukaan ainakin kolmasosassa taloissa ovet ja ikkunat ovat yli 20 vuotta vanhoja. Vaikka rakennusten saneeraukset ovat kasvussa, korjausvelka kasvaa koko ajan: ikkunoita ei vaihdeta sitä tahtia kuin niitä lahoaa, Uotinen sanoo.

Näin prosentit jakautuivat:

• Suomalaisille koti on tärkeämpi kuin muiden Pohjoismaiden kuluttajille. Suomalaisista 51 prosenttia sanoo kotinsa olevan erittäin tärkeä.

• Norjalaisista 59 prosenttia ajattelee, että kaunis koti tekee vaikutuksen muihin ihmisiin, kun muualla pohjolassa prosenttiluku on 46.

• Kodin remontointikohteista ikkunoiden uusimista pidetään toteutuskustannuksiin nähden eniten talon arvoa parantavana hankkeena.


Tiivin trenditutkimuksen toteutti tutkimuslaitos Kairos Future. Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tehtyjen haastattelujen lisäksi trendiraporttia varten tehtiin koostetutkimus kustakin markkina-alueesta, käytettiin hyväksi Kairoksen trenditietokantaa sekä tehtiin Ruotsin ja Tanskan rakennusalan ammattilaisten parissa etnografinen tutkimus.

Tiivi julkaisi ensimmäisen pohjoismaisten kuluttajien asumistottumuksia vertailevan raportin vuonna 2012. Nyt julkaistussa toisessa raportissa selvitettiin syvällisemmin asuntojen saneerausta ja siihen liittyviä tekijöitä.

LUE MYÖS:

Katso myös Unelmakoti-sarjan uusin jakso:

Sumo video id

(MTV LIFESTYLE – STT)

Lisää aiheesta:

Tämä on monen suomalaisen ykköstoive uutta asuntoa hankkiessa – "Siitä ei haluta tinkiä"Mitä suomalaiset haluavat nykyään kodiltaan? Yksi yllättävä seikka kasvattaa suosiotaanMinkä ikäisiä asuntoja suomalaiset haluavat nyt ostaa? Tietyillä vuosikymmenillä rakennetut talot herättävät vähiten kiinnostusta – pari mahdollista syytäArtekin ja Ikean koulima maa: Skandinaavinen sisustusmaku jyllää Suomessa Epävarmuus taloudesta kutistanut nuorten aikuisten odotuksia: "Riittää että on katto pään päällä"Kaupunkiasumisen ja omakotitaloalueiden houkuttavuus uudessa tasapelitilanteessa
AsuminenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Asuminen
  • 14.9.08:11
    Home

    Kosteus tunkee asuntoihin – tämä merkki on syy homehuoleen

  • 10.9.01:30
    Omistusasuminen

    Omistusasunnon saa nyt valtion tukemaa vuokra-asuntoa halvemmalla – "Ei mitään järkeä"

  • 8.9.13:15
    Ranska

    Tiesitkö? Asuntokauppajärjestely Ranskassa on kuin vedonlyöntiä myyjän kuolemasta

  • 4.9.07:22
    Kela

    Kelan kehotus ei toiminut: Vain harva toimeentulotukea saava vaihtoi halvempaan asuntoon

  • 3.9.15:57
    Rakentaminen

    Rakennusliitto: Hallituksen riihipäätös voi nostaa asuntojen hinnat pilviin