Suomalaisten suhtautuminen kotiinsa on rentoa, varsinkin ruotsalaisten ja norjalaisten statuksen metsästykseen verrattuna, Tiivin tuore pohjoismainen trenditutkimus kertoo.
– Tiivin trenditutkimuksen mukaan suomalaisille koti on ensisijaisesti lepopaikka, ei edustustila. Läntisissä naapurimaissa asunnon merkitys statussymbolina on paljon suurempi kuin Suomessa, ikkuna- ja ovivalmistaja Tiivituote Oy:n toimitusjohtaja Markku Uotinen sanoo.
Tutkimuslaitos Kairos Futuren tänä vuonna toteuttamassa tutkimuksessa haastateltiin yli 2 600 kodinomistajaa Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta.
Naapurimaihin verrattuna remontti-innostus on Suomessa laimeaa, tutkimus paljastaa. Uotinen kertoo suomalaisten kiinnittävän entistä enemmän huomiota esimerkiksi ikkunoiden ulkonäköön, mutta siltikään suomalaisilla ei näytä olevan tarvetta näyttää muille, että heillä on maailman hienoin koti – kunhan he vain ovat itse tyytyväisiä kotiinsa.
Trenditutkimuksen mukaan erityisesti Norjassa kodilla on vahva statussymbolin merkitys. Lähes 60 prosenttia norjalaisista uskoo hienon kodin tekevän vaikutuksen ihmisiin, kun vastaava luku muissa Pohjoismaissa on vain 46 prosenttia. Myös ruotsalaiset haluavat kotinsa olevan myös uusi ja siisti – he innostuvatkin laajan remontin tekemisestä paljon muiden Pohjoismaiden kuluttajia enemmän.
Kodista on tullut itseilmaisun väline
Trenditutkimuksen mukaan kodista on kuitenkin tullut tapa ilmaista itseämme. Tämä näkyy muun muassa siinä, että kaikkein innokkaimpia remontintekijöitä ovat kuluttajat, jotka pitävät kotiaan oman identiteettinsä osana.
Tutkimuksessa arvioidaan remontoinnin ja remonttipalvelujen kysynnän kasvavan yhä, sillä kun koti nähdään oman identiteetin ja sosiaalisen statuksen ilmentymänä, kuluttajat haluavat luoda unelmiensa kodin ja tehdä siihen muutoksia yhä useammin. Toinen merkittävä remontointia lisäävä tekijä on energiansäästövaatimusten kiristyminen kaikissa Pohjoismaissa ja vanhojen talojen kasvava remonttitarve.
