Tiesitkö: Näin Google rahastaa sinulla!

Googlen käyttö on ilmaista, mutta sinä olet kuitenkin tärkeä asiakas. Katso, millä keinoin Google saa sinusta rahaa.

Google ei anna käyttäjätietojasi suoraan kolmansille osapuolille, mutta hyödyntää meistä kerättyä tietoa mainostajien mieliksi.

Pienten tiedonjyvien, kuten ladattujen kuvien tapahtumatietojen antaminen, voi kuulostaa harmittomalta, mutta niiden avulla Google rakentaa käyttäjistään tarkat profiilit, joita hyödynnetään mainosten kohdentamisessa toivotulle yleisölle.

Suuri osa Googlen mainonnasta perustuu hakusanoille, mutta hakukoneen käyttäjän sijainti ja hakuhistoria voivat myös muuttaa nähtävää mainontaa.

1. Google Maps

Esimerkiksi Androidin ja iPhonen käyttäjien sijainti voidaan määritellä vain muutamien metrien tarkkuudella. Se, missä ihmiset sijaitsevat ja minne he haluavat mennä on tärkeää tietoa mainostajille.

Karttapalvelu myös tuo esiin katselemiesi paikkojen palvelut, mikä on mannaa yrittäjille, koska esimerkiksi alueelle saapuvat turistit näkevät mainoksen juuri heidän ravintolastaan.

2. Google Images

Myös Googlen kuvapalvelu tuo mainostajille tärkeää tietoa: Kun kerrot missä ja milloin kuva on otettu annat lisää käyttäjätietoja itsestäsi mainostajille.

3. Google+

Facebook on huomattavasti suositumpi kuin Google+, mutta ne hyödyntävät käyttäjiään hyvin samalla tapaa – kohdennettu mainonta auttaa mainostajia tavoittamaan haluamansa asiakkaat. Esimerkiksi kihlausuutisesi jälkeen sait sormus- ja hääpukumainoksia – eikö totta?

4. Google-haku löytää myös sinut

Tietosuoja-asiantuntijoiden mukaan sinun kannattaa kohdella kaikkea nettiin antamaasi tietoa siten, että kuka tahansa voi löytää kertomasi asiat Google-haun avulla.

Milloin viimeksi syötit hakukoneeseen oman nimesi? Sieltä löytyy enemmän kuvia ja tietoa sinusta kuin arvaatkaan.

5. Youtube

Googlen videopalvelu Youtube tietää, mikä katsojia kiinnostaa – oli se sitten hauska kissavideo, Madonnan keikka tai Obaman puhe. Vaikka kyseessä on usein viihdetarkoituksiin käytettävä palvelu, voidaan sen avulla määritellä kiinnostuksenkohteita aina tulevista televisio-ohjelmista poliittisiin mielipiteisiin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat