Kamppailu mahtidieseleiden herruudesta käy kuumana. Väkivahva tuplaturbo-V8 liikuttaa Audin isoa maasturia kohti käsittämätöntä ajokokemusta.
Tykkäsimme
- vahvasta väännöstä
- moottorin äänimaailmasta
- käsittämättömästä ajokokemuksesta
Emme tykänneet
- voisi olla luonteeltaan vieläkin urheilullisempi
- tällainen teho ja ajettavuus SUVissa – ei mitään järkeä
Hinta alk. 144 197 €
Suomeen syksy 2016
SQ7 kulkee isolla sydämellä. Sen konepellin alla murisee vahvasti kahdella pakokaasuahtimella varustettu nelilitrainen veekasi. Lisäksi alakierroksille tuodaan voimaa sähköisesti ohjatulla kompressorilla. Voimaa on käytössä maksimissaan hulppeat 900 newtonmetriä. Tehoakin on vakuuttavasti reservissä 435 hevosvoimaa.
Kokemus on huima. Kaasupoljinta ei tarvitse kuin hipaista, ja iso yli viisimetrinen maasturi lähtee kiihtymään kuin näkymättömän kuminauhan vetämänä. Auton juju on juuri tämä sähköisesti ohjattu mekaaninen ahdin – Audin mukaan sitä käytetään nyt ensimmäistä kertaa tuotantoautossa.
Audin 48 voltin sähköjärjestelmästä voimansa lataava mekaaninen ahdin minimoi pakokaasuahtimien viiveen ja saa moottorin reagoimaan kuskin toiveisiin todella ärhäkästi. Käytössä on siis huimaa teknologiaa.
Homma toimii käytännössä hienosti. Kun auto painaa kuskin kanssa yli 2 300 kiloa, mikään raketti se ei varsinaisesti ole – joskin satasen vauhtiin päästään huimasti alle viidessä sekunnissa. Auton iso massa hämää kokemusta. Ja hyvin sporttinen kokemus toki on, ja häkellyttävällä tavalla. Voisi jopa väittää, että tämän auton kanssa uhmataan fysiikan lakeja. Ja ne äänet, moottoria on jopa vaikea tunnistaa dieseliksi muuten kuin kierroslukumittaria katsomalla.
Kaikki voima välitetään tien pintaan ZF:n upean 8-portaisen automaattivaihteiston avulla. Vaihteisto on nopea, mukava – ja myös taloudellinen. Kun järjestelmä havaitsee auton rullaavan tiellä kuin itsestään, se kytkee vedon kokonaan pois. Tämä säästää polttoainetta.
Koeajoauton alla rullaavat Pirellin 20-tuumaiset 285/40-profiilin Scorpionit. Ne pitävät auton tiukasti tiessä. Nelivedon lisäksi SQ7:ssa on myös nelipyöräohjaus. Yhdessä älykkään jousituksen ja alustan hallinnan kanssa SQ7 kulkee myös yllättävän vakaasti ja keinumatta mutkissa jopa häkellyttävän kovalla vauhdilla. Kallisteluja eliminoi sama vakautusjärjestelmä, joka on käytössä Bentley Bentaygassa. Ja jos joku tykkää, että 20 tuumaa on liian vaatimaton rengaskoko, kokoa voi kasvattaa aina 22 tuumaan asti…
Ajokokemukseen voi totta kai vaikuttaa myös esivalituilla ajo-ohjelmilla. Mukava asetus pitää jousituksen jämäkkänä mutta sopivan leppoisana, tämä istuu erinomaisesti matkantekoon rennosti polveileville maanteille. Tiukemmille kurviteille voi hakea sitten dynaamisempaa asetusta, jolloin jousitus jäykistyy. Ja käytössähän on luonnollisesti säädettävä iskunvaimennus ilmajousin. Tähän autoon ladattu tekniikan määrä on huima. Ja jos mutkateitä on matkassa usein, fillareiden sisään kannattaa valita hiilikuitukeraamiset jarrulevyt. Auto kuitenkin painaa siis sen 2,3 tonnia…
Uuden SQ7:n myötä Audi syrjäyttää BMW X5 M50d:n mahtidieseleiden ykköspaikalta. X5 on toki edelleen kaksikosta urheilullisempi, mutta numeroarvoilla on merkitystä niilläkin. Voimme siis odotella BMW:n vastaiskua… Ja toki on myös mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea Porsche keksii uuteen Cayenneen, joka siis perustuu samalle tekniikalle kuin Q7.
---
Audi SQ7
Moottori 3 956 cm3, V8 tuplaturbodiesel, lisäksi sähköinen ahdin
Teho 320 kW (435 hv) / 3 750–5 000 r/min
Vääntö 900 Nm / 1 000–3 250 r/min
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 189 g/km
Mitat Pituus 5 069 mm, leveys 1 968 mm, korkeus 1 741 mm, akseliväli 2 996 mm
Tyhjäpaino 2 270 kg
Tavaratila 805–1 990 l
Edit 18.5.: Lisätty tieto sähköisestä ahtimesta teknisiin tietoihin
Uusimmat
-
07:25
Israel: Surmasimme Islamilainen jihad -äärijärjestön komentajan Länsirannalla – MTV seuraa
-
07:24
Tehokas Roope Hintz sai makean tarjoilun – NHL-seura intoutui hehkutukseen: "Muistakaa tämä nimi"
-
06:44
Suomen NHL-lupauksesta tipahti surkea tieto
-
06:44
Pentti Matikaisen ulostulo havahdutti Leijonien entiset valmentajat – Jääkiekkoliiton toimissa epäselvyyksiä: "Pitänee varmasti katsoa"
-
06:31
"Uhkaan pitäisi kunnolla havahtua" – salakavalaa tautia sairastaa jo joka kolmas aikuinen
-
06:23
Tänään vietetään kansainvälistä tyttöjen päivää
-
06:17
Pahannäköinen loukkaantuminen: Aleksander Barkov talutettiin ulos kaukalosta
-
06:15
Huuhkajat-luotsi Markku Kanervan tietoinen riski ei tuottanut tulosta – "Otan täyden vastuun"
-
06:09
Italia isännöi Ukrainan jälleenrakennuskonferenssia ensi kesänä
-
06:02
Erikoinen episodi Tampereen keskustassa – Mike Tyson hämmästeli valmentajan hampaita, avasi sitten oman suunsa
-
05:56
Valkeakosken raiskaaja tuomittiin murhasta: Perusteet julki tänään
-
05:43
Saatananpalvojia pelättiin 90-luvun Suomessa – Katri Ylisen isä löysi ruumiin, joka aloitti kaiken
-
05:42
Syysmyräkkä ei hellitä vielä tänäänkään
-
05:33
Nobelin rauhanpalkinnon saaja julkistetaan Oslossa
-
05:18
Tuhannet ihmiset jonottivat nähdäkseen Obaman Pittsburghissa: "Valtava merkitys"
-
05:11
Putin lyö "langennutta" länttä, koska se on Venäjän erityinen tehtävä
-
05:10
Miltonin uhrimäärä noussut kymmeneen, hurrikaani riepotti myös Karita Mattilan kotia Floridassa
-
05:06
Libanonin terveysministeriö: Israelin tappavat iskut osuivat kahteen paikkaan Beirutin keskusta-alueella – MTV seurasi
-
00:52
Huuhkajat-kapteeni Lukas Hradecky hämmästeli Glen Kamaran roolitusta – "Edelleen yksi meidän parhaita"
-
23:39
Elokapina kommentoi Eduskuntatalon töhryjä: "Harmi, että niihin saumoihin jäi vähän maalia"
-
Lataa lisää