Teslat muuttumassa alumiinisiksi palapeleiksi, apuna pientalon kokoinen gigaprässi: "Aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja"
Yksittäisillä moduuleilla voidaan korvata kymmeniä auton komponentteja, mikä nopeuttaa ajoneuvon kokoonpanovaihetta.
Amerikkalainen sähköautovalmistaja Tesla kaavailee tuotantomenetelmiinsä perinpohjaisia uudistuksia.
Yhtiö aikoo tulevaisuudessa korvata kymmenet yksittäiset auton komponentit erityisillä alumiinimoduuleilla. Suurikokoisten moduulien asentaminen olisi entistä helpompaa ja nopeampaa.
Tämä puolestaan säästäisi aikaa ja rahaa.
Valmistetaanko Model Y uudella tavalla?
Valmisteilla olevan Berliinin-tehtaan tuotantolinjat saattavatkin poiketa totunnaisesta. Tuotantolinjat saatetaan varustaa massiivisilla prässeillä, joiden sisuksissa suurikokoisia alumiinimoduuleita valetaan, uutistoimisto Reuters kertoo.
Kompakti katumaasturi Model Y voi hyvinkin olla ensimmäinen uudella tuotantometodilla toteutettava Tesla. Noin 70 auton pohjalevyyn niitattavaa ja liimattavaa komponenttia on tarkoitus korvata alumiinista valetulla moduulilla.
Auton takalautaan sovitettava moduuli lienee silti vasta alkua. Automatisointia tehostetaan jatkossa myös muun muassa keulamoduulin avulla, asioista perillä oleva lähde kertoo.
Berliiniin tulossa kahdeksan talon kokoista gigaprässiä
Toimitusjohtaja Elon Musk kasvatti odotuksia entisestään elokuussa.
– On kiva nähdä se toiminnassa! Kaikkien aikojen suurin valukone. Se tekee rungon takaosan yhtenä kappaleena, mukaan lukien puskurit, Musk tviittasi.
Hän ei kuitenkaan paljastanut, missä ja milloin laite otetaan käyttöön. Teslan toimintaa tarkoin seuraava blogisivusto Tesmania puolestaan osaa kertoa, että Berliinin lähelle valmistuvaan tuotantolaitokseen olisi tulossa kahdeksan tällaista ”gigaprässiä”.
Lue myös: Autoalan influensseri tylyttää Teslaa: "Silkkaa roskaa" – keksi käyttöä myös puskutraktorille
Perinteisesti ajoneuvot on koottu kunnioitettavasta määrästä komponentteja. Musk haluaa valita Berliinin tehtaallaan toisenlaisen tien.
– Hän haluaa, että auton runko kootaan moduuleista ja mitä vähemmän niitä on, sen parempi. Valamiseen perustuva menetelmä on hänen näkemyksensä mukaan aivan uusi ja edistyksellinen tapa toimia, aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja, asiaa tunteva lähde kuvailee.
Pientalon kokoista, “gigaprässiksi” kutsuttua valulaitetta valmistetaan Italiassa. Laite on keskeinen tekijä Muskin pyrkimyksissä kehittää ”koneita valmistavaa konetta”, lähde kertoo.
Laitetta valmistava italialainen IDRA Sr ei halunnut kommentoida asiaa Reutersille. Yhtiö on aiemmin kertonut toimittavansa laitteen ”pohjoisamerikkalaiselle autonvalmistajalle” tarkentamatta asiaa sen enempää.
Jopa vanha Tesla-kriitikko heltyi
Teslan laatuponnistukset on noteerattu laajemminkin. Yhtiön tuotantomenetelmiä olan takaa rusikoinut laatukonsultti Sandy Munro suorastaan ylistää vanhan nyrkkeilysäkkinsä edistystä.
– Aluksi olimme erittäin kriittisiä Teslan ajoneuvoja kohtaan. Osat istuivat huonosti, hitsausroiskeita oli joka paikassa. Mikään ei oikein sopinut paikalleen, Munro todistaa.
Mutta Model Y:n myötä Teslan tuotantomenetelmissä on Munron mukaan tapahtunut merkittävä harppaus.
Suuren vaikutuksen on tehnyt auton takaosan pohjalevyn puristaminen kahdeksi alumiiniosaksi. Munro kertoo, että ei ole vastaavaan törmännyt 30 vuotta kestäneellä komponenttipoliisin urallaan.
– Kyse on suurimmasta koskaan näkemästäni valusta autoalalla. Vaikuttavaa.
Amerikkalainen sähköautofirma on pitkään yrittänyt kasvattaa tuotantovolyymejaan huippuunsa viritetyn automaation avulla, mutta tulokset eivät aina ole vastanneet odotuksia.
Muutama vuosi takaperin yhtiö joutui lennättämään Saksasta kokonaisen tuotantolinjan akkutehtaaseensa Nevadaan. Syynä oli tehtaan robotiikan yhteistoimintaan liittyneet hankaluudet.
Uusimmat
-
18:47
EK7: Suomalaiskuski sai sakot, Kroatian MM-ralliin uusi johtaja – MTV seuraa
-
18:45
Rane Raitsikka päätyi vuosikausia sitten salanimellä NHL-toimittajaksi – näin lopulta syntyi legendaarinen "Leo Lahti"
-
17:59
Suomalainen rallikuski täräytti mainoksen ilmaan – selostamosta villi reaktio: "Uijuijui!"
-
17:56
Puolassa pidätetty kaksi miestä epäiltynä Aleksei Navalnyin liittolaisen pahoinpitelystä Liettuassa
-
17:53
Ukrainalaisväite: Putinin armeija voi pystyä kesällä läpimurtoon – "Olosuhteet ovat Venäjälle parhaat sitten sodan alun"
-
17:33
Testasimme parsaherkun, jota on hankala tyriä – yhtä helppoa kuin tähtitorttujen tekeminen
-
17:30
Prinsessa Victoria lumikenkäili suolla
-
17:28
Ukraina tuhosi ensi kertaa Tu-22-pommikoneen – Ilmavoimien ex-komentaja analysoi tuhovideon MTV:lle: "Harvinaista herkkua"
-
17:10
Kilpailukiellon kärsinyt supertähti palasi huipulle – asiantuntija hehkuttaa: "Vähän sopivaa rosoa"
-
16:58
Sébastien Ogierita hapanta tekstiä – suomalaisasiantuntija sivalsi: "Ihania nämä kuljettajat"
-
16:46
Rantaradalla liikenne jatkuu henkilövahingon jälkeen
-
16:36
Poliisi paljasti miljoonien rahanpesuringin – käyttivät ovelaa tunnistautumiskeinoa
-
16:30
Bruce Willisin vaimo Emma ja tytär Tallulah juhlistivat Pulp Fictionin 30-vuotispäivää – erityinen ele näyttelijälle
-
16:17
EU haluaa Niinistön apua Euroopan turvallisuuden vahvistamiseen: "Meillä on paljon opittavaa Suomelta"
-
16:15
Niinistö tapaa Borrellin Eurooppa-raportin tiimoilta
-
16:04
Poliisi muistuttaa: Sakkoja napsahtaa tarvittaessa muillekin kuin autoilijoille – näin kävi skootterikuskin
-
15:59
Tre Kronor vahvistuu: NHL-hyökkääjä lähtee MM-jäälle
-
15:58
Pariisissa pidätetty henkilö, joka uhkasi räjäyttää itsensä Iranin suurlähetystöllä
-
15:31
Hiihtoliitto myllerryksessä – toiminnanjohtaja sai lähteä
-
15:14
Ott Tänakin ympärillä muhii rallifiasko
-
Lataa lisää