Teslat muuttumassa alumiinisiksi palapeleiksi, apuna pientalon kokoinen gigaprässi: "Aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja"
Yksittäisillä moduuleilla voidaan korvata kymmeniä auton komponentteja, mikä nopeuttaa ajoneuvon kokoonpanovaihetta.
Amerikkalainen sähköautovalmistaja Tesla kaavailee tuotantomenetelmiinsä perinpohjaisia uudistuksia.
Yhtiö aikoo tulevaisuudessa korvata kymmenet yksittäiset auton komponentit erityisillä alumiinimoduuleilla. Suurikokoisten moduulien asentaminen olisi entistä helpompaa ja nopeampaa.
Tämä puolestaan säästäisi aikaa ja rahaa.
Valmistetaanko Model Y uudella tavalla?
Valmisteilla olevan Berliinin-tehtaan tuotantolinjat saattavatkin poiketa totunnaisesta. Tuotantolinjat saatetaan varustaa massiivisilla prässeillä, joiden sisuksissa suurikokoisia alumiinimoduuleita valetaan, uutistoimisto Reuters kertoo.
Kompakti katumaasturi Model Y voi hyvinkin olla ensimmäinen uudella tuotantometodilla toteutettava Tesla. Noin 70 auton pohjalevyyn niitattavaa ja liimattavaa komponenttia on tarkoitus korvata alumiinista valetulla moduulilla.
Auton takalautaan sovitettava moduuli lienee silti vasta alkua. Automatisointia tehostetaan jatkossa myös muun muassa keulamoduulin avulla, asioista perillä oleva lähde kertoo.
Berliiniin tulossa kahdeksan talon kokoista gigaprässiä
Toimitusjohtaja Elon Musk kasvatti odotuksia entisestään elokuussa.
– On kiva nähdä se toiminnassa! Kaikkien aikojen suurin valukone. Se tekee rungon takaosan yhtenä kappaleena, mukaan lukien puskurit, Musk tviittasi.
Hän ei kuitenkaan paljastanut, missä ja milloin laite otetaan käyttöön. Teslan toimintaa tarkoin seuraava blogisivusto Tesmania puolestaan osaa kertoa, että Berliinin lähelle valmistuvaan tuotantolaitokseen olisi tulossa kahdeksan tällaista ”gigaprässiä”.
Lue myös: Autoalan influensseri tylyttää Teslaa: "Silkkaa roskaa" – keksi käyttöä myös puskutraktorille
Perinteisesti ajoneuvot on koottu kunnioitettavasta määrästä komponentteja. Musk haluaa valita Berliinin tehtaallaan toisenlaisen tien.
– Hän haluaa, että auton runko kootaan moduuleista ja mitä vähemmän niitä on, sen parempi. Valamiseen perustuva menetelmä on hänen näkemyksensä mukaan aivan uusi ja edistyksellinen tapa toimia, aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja, asiaa tunteva lähde kuvailee.
Pientalon kokoista, “gigaprässiksi” kutsuttua valulaitetta valmistetaan Italiassa. Laite on keskeinen tekijä Muskin pyrkimyksissä kehittää ”koneita valmistavaa konetta”, lähde kertoo.
Laitetta valmistava italialainen IDRA Sr ei halunnut kommentoida asiaa Reutersille. Yhtiö on aiemmin kertonut toimittavansa laitteen ”pohjoisamerikkalaiselle autonvalmistajalle” tarkentamatta asiaa sen enempää.
Jopa vanha Tesla-kriitikko heltyi
Teslan laatuponnistukset on noteerattu laajemminkin. Yhtiön tuotantomenetelmiä olan takaa rusikoinut laatukonsultti Sandy Munro suorastaan ylistää vanhan nyrkkeilysäkkinsä edistystä.
– Aluksi olimme erittäin kriittisiä Teslan ajoneuvoja kohtaan. Osat istuivat huonosti, hitsausroiskeita oli joka paikassa. Mikään ei oikein sopinut paikalleen, Munro todistaa.
Mutta Model Y:n myötä Teslan tuotantomenetelmissä on Munron mukaan tapahtunut merkittävä harppaus.
Suuren vaikutuksen on tehnyt auton takaosan pohjalevyn puristaminen kahdeksi alumiiniosaksi. Munro kertoo, että ei ole vastaavaan törmännyt 30 vuotta kestäneellä komponenttipoliisin urallaan.
– Kyse on suurimmasta koskaan näkemästäni valusta autoalalla. Vaikuttavaa.
Amerikkalainen sähköautofirma on pitkään yrittänyt kasvattaa tuotantovolyymejaan huippuunsa viritetyn automaation avulla, mutta tulokset eivät aina ole vastanneet odotuksia.
Muutama vuosi takaperin yhtiö joutui lennättämään Saksasta kokonaisen tuotantolinjan akkutehtaaseensa Nevadaan. Syynä oli tehtaan robotiikan yhteistoimintaan liittyneet hankaluudet.
Uusimmat
-
22:42
Liverpool nousi Valioliigan kärkipaikalle – Manchester United konttasi nolosti kotonaan
-
22:39
Kolmea ihmistä ammuttu Ruotsissa – poliisi jahtasi useita naamioituneita epäiltyjä
-
22:26
Kehrääminen on nyt nosteessa – näin syntyy villalankaa koiran karvasta
-
22:11
Himohamstraaja hautautui tavaroidensa alle ja kuoli
-
22:05
Iranissa alkoi oikeudenkäynti vankeudessa pitkään virunutta ruotsalaisdiplomaattia vastaan
-
21:36
Kolme kuollut liikenteessä lauantaina – liukas tienpinta ja lumipölly huonontavat ajokelia
-
21:29
Rikard Grönborg ärähti HPK-valmentajan puheista – syytti vastustajan pelaajaa saalistamisesta
-
21:01
Hjallis Harkimo yllätti itsenäisyyspäivänä – esitteli kaunottaren Linnan juhlissa
-
20:30
Eikö uni tule? Banaani ja nämä muut ruuat toimivat melatoniinin tavoin
-
20:15
Puolisoaan pahoinpidellyt mies tempaisi moottorisahan käteensä ja uhosi: "Kohta alkaa lihanpalat lentämään"
-
20:09
Seela Sella paljasti Sami Sykölle yllättävän asian Linnan juhlien buffetpöydässä
-
19:54
Ilves oli romahtaa jälleen! Myös Lukko selvisi säikähdyksellä
-
19:49
Nyt jysähti! Suurseura Bayern München murskattiin hurjin lukemin
-
19:46
Mies kuoli henkilöautojen nokkakolarissa Vihdissä
-
19:42
Kaksi kuoli ohituskolarissa Uudessakaarlepyyssä
-
19:06
Itärajalla on silmänsä ja korvansa, mutta voidaanko jokaista kilometriä valvoa jatkuvasti? Eversti kertoo MTV:lle, kuinka ainutlaatuinen tilanne nyt on
-
19:02
Kalervo Kummola latasi kovaa tekstiä kohuratkaisusta: "Täynnä vellihousuja"
-
19:02
Katri Helena ja Tommi Liimatainen yhteishaastattelussa – kertovat "perheyrityksestään"
-
18:50
Mikä huumorintajussa vetää puoleensa? Piirre viestii myös muuta kumppaniehdokkaasta
-
18:29
Nyt puhuu hiihtofinaalissa ladulla sekoillut ruotsalaispomo – sakkoa tulee: "Olen vihainen itselleni"
-
Lataa lisää