Teslat muuttumassa alumiinisiksi palapeleiksi, apuna pientalon kokoinen gigaprässi: "Aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja"
Yksittäisillä moduuleilla voidaan korvata kymmeniä auton komponentteja, mikä nopeuttaa ajoneuvon kokoonpanovaihetta.
Amerikkalainen sähköautovalmistaja Tesla kaavailee tuotantomenetelmiinsä perinpohjaisia uudistuksia.
Yhtiö aikoo tulevaisuudessa korvata kymmenet yksittäiset auton komponentit erityisillä alumiinimoduuleilla. Suurikokoisten moduulien asentaminen olisi entistä helpompaa ja nopeampaa.
Tämä puolestaan säästäisi aikaa ja rahaa.
Valmistetaanko Model Y uudella tavalla?
Valmisteilla olevan Berliinin-tehtaan tuotantolinjat saattavatkin poiketa totunnaisesta. Tuotantolinjat saatetaan varustaa massiivisilla prässeillä, joiden sisuksissa suurikokoisia alumiinimoduuleita valetaan, uutistoimisto Reuters kertoo.
Kompakti katumaasturi Model Y voi hyvinkin olla ensimmäinen uudella tuotantometodilla toteutettava Tesla. Noin 70 auton pohjalevyyn niitattavaa ja liimattavaa komponenttia on tarkoitus korvata alumiinista valetulla moduulilla.
Auton takalautaan sovitettava moduuli lienee silti vasta alkua. Automatisointia tehostetaan jatkossa myös muun muassa keulamoduulin avulla, asioista perillä oleva lähde kertoo.
Berliiniin tulossa kahdeksan talon kokoista gigaprässiä
Toimitusjohtaja Elon Musk kasvatti odotuksia entisestään elokuussa.
– On kiva nähdä se toiminnassa! Kaikkien aikojen suurin valukone. Se tekee rungon takaosan yhtenä kappaleena, mukaan lukien puskurit, Musk tviittasi.
Hän ei kuitenkaan paljastanut, missä ja milloin laite otetaan käyttöön. Teslan toimintaa tarkoin seuraava blogisivusto Tesmania puolestaan osaa kertoa, että Berliinin lähelle valmistuvaan tuotantolaitokseen olisi tulossa kahdeksan tällaista ”gigaprässiä”.
Lue myös: Autoalan influensseri tylyttää Teslaa: "Silkkaa roskaa" – keksi käyttöä myös puskutraktorille
Perinteisesti ajoneuvot on koottu kunnioitettavasta määrästä komponentteja. Musk haluaa valita Berliinin tehtaallaan toisenlaisen tien.
– Hän haluaa, että auton runko kootaan moduuleista ja mitä vähemmän niitä on, sen parempi. Valamiseen perustuva menetelmä on hänen näkemyksensä mukaan aivan uusi ja edistyksellinen tapa toimia, aivan kuin valaisi metallisia leikkiautoja, asiaa tunteva lähde kuvailee.
Pientalon kokoista, “gigaprässiksi” kutsuttua valulaitetta valmistetaan Italiassa. Laite on keskeinen tekijä Muskin pyrkimyksissä kehittää ”koneita valmistavaa konetta”, lähde kertoo.
Laitetta valmistava italialainen IDRA Sr ei halunnut kommentoida asiaa Reutersille. Yhtiö on aiemmin kertonut toimittavansa laitteen ”pohjoisamerikkalaiselle autonvalmistajalle” tarkentamatta asiaa sen enempää.
Jopa vanha Tesla-kriitikko heltyi
Teslan laatuponnistukset on noteerattu laajemminkin. Yhtiön tuotantomenetelmiä olan takaa rusikoinut laatukonsultti Sandy Munro suorastaan ylistää vanhan nyrkkeilysäkkinsä edistystä.
– Aluksi olimme erittäin kriittisiä Teslan ajoneuvoja kohtaan. Osat istuivat huonosti, hitsausroiskeita oli joka paikassa. Mikään ei oikein sopinut paikalleen, Munro todistaa.
Mutta Model Y:n myötä Teslan tuotantomenetelmissä on Munron mukaan tapahtunut merkittävä harppaus.
Suuren vaikutuksen on tehnyt auton takaosan pohjalevyn puristaminen kahdeksi alumiiniosaksi. Munro kertoo, että ei ole vastaavaan törmännyt 30 vuotta kestäneellä komponenttipoliisin urallaan.
– Kyse on suurimmasta koskaan näkemästäni valusta autoalalla. Vaikuttavaa.
Amerikkalainen sähköautofirma on pitkään yrittänyt kasvattaa tuotantovolyymejaan huippuunsa viritetyn automaation avulla, mutta tulokset eivät aina ole vastanneet odotuksia.
Muutama vuosi takaperin yhtiö joutui lennättämään Saksasta kokonaisen tuotantolinjan akkutehtaaseensa Nevadaan. Syynä oli tehtaan robotiikan yhteistoimintaan liittyneet hankaluudet.
Uusimmat
-
17:03
Hanna Sumarin kasvistärppi: "Herkullinen terveyspommi"
-
17:01
Näin huoltajat reagoivat, kun saivat tietää poikansa olevan Viertolan kouluampuja
-
16:46
Tämä mies ei tullut syömään fish & chipsejä vaan ryöstämään – omistaja pisti nippuun
-
16:43
Trumpin kannattajat herkuttelivat kolariraadoilla – menulla karhua, murmelia ja opossumia
-
16:31
F-35-monitoimihävittäjiin hankitaan tutkantuhoajaohjuksia
-
16:23
Matkustajajuna suistunut raiteilta Norjassa – alustavien tietojen mukaan ei vakavasti loukkaantuneita
-
16:22
SM-liigan suursuosikki vaipui synkkyyteen – Karri Kiveltä suora linjaus: "Nyt on kadonnut aika paljon"
-
16:22
Rekan kuljettaja kuollut ulosajossa Savitaipaleella
-
16:14
USA:n vaaleissa tahti kiihtyy: Harrisin tilaisuudessa tänään mukana Obama ja Springsteen
-
16:10
Rikkooko Temptation Island Suomen uusi elementti ohjelman perusajatusta? Tätä mieltä on Sami Kuronen
-
16:09
Perussuomalaisiin loikannut Pekka Aittakumpu sai sankarin vastaanoton eduskuntaryhmältä
-
15:52
Snookersuuruus käveli pois – vastustaja ja tuomari jähmettyivät hämmästyksestä
-
15:48
Gazan väestönsuojeluviranomainen: Pelastustoimet pohjoisosissa käyneet mahdottomiksi
-
15:38
Pauli Hanhiniemi täyttää 60 vuotta: "Elämä on kohdellut minua tosi huonosti, mutta meikäläinen ei piittaa"
-
15:30
Valtioneuvosto esittää kahdeksan uutta arvonimeä – tällaisia ne ovat
-
15:27
Tästä Ville Peltonen puhui: HIFK-valmentaja myönsi joukkueensa maalin tuomarivirheeksi
-
15:22
HS: Sähkönjakeluyhtiö Carunan omistajat hakevat valtiolta miljardikorvauksia
-
15:12
Vauvapolitiikka kuumensi tunteita: Vihreiden Virta sanoi ei synnytystalkoille
-
15:10
Museoviraston yt-neuvottelut päättyivät: Nämä kohteet suljetaan
-
14:56
Neo ratkaisi: 800 kiloa kokaiinia poliisin haltuun Espanjassa
-
Lataa lisää