"Terrorismiin ja piratismiin varauduttu rahtialuksissa"

Laivojen miehistön pitäisi tietää hyvin, miten laivojen kaappaustilanteissa toimitaan, sanoo Suomen varustamot ry:n johtaja Olof Widén.

Hänen mielestään toimintamalleista tällaisten tapausten varalle on tiedotettu hyvin kansainvälisesti, joten laivojen miehistöt tietävät kyllä, miten toimia. Piratismi on hyvin tuttua etenkin Adeninlahdella ja Somalian pohjoisrannikolla. Piratismilla tarkoitetaan sitä, että alus kaapataan ja lasti tai osa lastista varastetaan.

Ruotsin poliisi kertoi eilen, että rahtialus joutui kaappauksen kohteeksi liki viikko sitten Ruotsin aluevesillä. Poliiseina esiintynyt joukko nousi Arctic Sea -nimiseen rahtialukseen ja sitoi miehistön. Joukko sanoi etsivänsä aluksesta huumeita.Tämänhetkisten tietojen mukaan kaappaajat eivät ottaneet laivasta mitään, mutta pahoinpitelivät miehistöä. Ruotsin poliisin mukaan poliiseina esiintynyt joukko ei ole Ruotsin poliisi.

Eilen ja aiemmin tänään viestimet kertoivat, että laivan varustaja olisi suomalainen. Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Tuomas Routa sanoi tänä iltana, että alus seilaa Maltan lipun alla, mutta sen turvallisuudesta vastaa venäläinen yritys. Laivalla ei ole omistajia Suomessa.

Toisaalta varustamo kuuluu yritysrypääseen, jonka takana on latvialaisia omistajia. Routa sai tiedot kansainvälisestä Sea Web -tietokannasta.

- Tapaus pitää tutkia perusteellisesti, mutta yksittäisen tapauksen takia terrorismista tai piratismista ei ole syytä olla huolissaan Itämerellä. En usko, että tämän yksittäisen kaappaustapauksen takia kannattaa tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä, Widén sanoo.

"Laivoissa hyvät hälytysjärjestelmät"

Ruotsin aluevesillä sattunutta kaappausta tutkii parhaillaan Ruotsin poliisi. Widénin mukaan laivojen hälytysjärjestelmiä lisättiin etenkin syyskuun terrori-iskun jälkeen.

- ISPS-järjestelmä rakennettiin varta vasten laivoille syyskuun 11:nnen terrori-iskun jälkeen. Sillä on mahdollista tehdä hälytyksiä, jos laivalle tunkeutuu joku ulkopuolinen. Ilmoituksia voi tehdä VHS-asemille, joita Itämerellä on vaikka kuinka paljon tai sitten muille aluksille. Ja tämän pitäisi tapahtua jo ennen kuin mitkään piraatit tai terroristit ovat tulleet alukseen asti, Widén selvittää.

Widén ihmetteleekin sitä, miksi kaapatusta aluksesta tehtiin ilmoitus vasta päivien jälkeen.

- Jos alusta epäillään esimerkiksi laittomasta öljypäästöstä, on olemassa hyvin selkeät rutiinit, miten asiassa edetään. Rannikkovartiosto ajaa aluksella laivan viereen ja ilmoittaa, keitä he ovat ja pyytävät, että alus hiljentäisi vauhtia. Sitten lähetetään jokin pienempi vene ottamaan kokeita. Kaikki tuntevat nämä rutiinit.

Ruotsin laivakaappaustapauksessa kaappaajat lähestyivät alusta kumiveneillä ja ilmoittivat olevansa poliiseja. Widénin mielestä ei ole todennäköistä, että poliisi tulee nopealla kumiveneellä aluksen viereen ja väkivaltaisesti tunkeutuu alukseen ilmoittamatta ennakolta mitään.

- Meidän täytyy saada perusteellinen tutkintaraportti viranomaisilta Ruotsin aluevesillä sattuneesta tapauksesta. Tämän jälkeen voimme ryhtyä toimenpiteisiin, jos on tarvetta.

Lue myös:

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat