Helteet ovat kuumentaneet tuulettimien ja ilmalämpöpumppujen myynnin. Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tullut tänä vuonna jo lähes sata valitusta ilmalämpöpumpuista.
Viime vuonna Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulleiden valituksien määrä pompsahti rajusti ylöspäin ilmalämpöpumppujen osalta. Kasvu johtui todennäköisesti koronan lisäämästä etätyöstä.
– Niitä tuli kaikkiaan 196 kappaletta, kun tänä vuonna on tullut 97 kappaletta. Tuulettimista valitetaan huomattavasti harvemmin. Viime vuonna vain viisi kertaa ja tänä vuonna yhden kerran, Kilpailu ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala kertoo.
Kuluttajan on hyvä muistaa, että myyjän vastuu ei lopu takuuajan päättymiseen. Ostajan on syytä kertoa myyjälle, minkälaiseen tilaan laite tulee.
– Suurin osa yhteydenotoista liittyy erilaisiin vikoihin. Pumppuihin on tullut teknisiä vikoja joko takuun aikana tai pian sen päättymisen jälkeen. Joissain tapauksissa vasta usean käyttövuoden jälkeen, Marttala toteaa.
Myyjän vastuu säilyy koko laitteen käyttöiän
Kuluttajilla saattaa olla mielikuva, että takuuajan päättyessä myyjän ja maahantuojan vastuu loppuu. Marttala muistuttaa, että asia ei ole niin.
– Suomen kuluttajansuojalaissa puhutaan virhevastuusta. Se kestää koko laitteen iän, jos laitteeseen tulee myyjän vastuulle kuuluva virhe sen käyttöiän loppupuolella, Marttala avaa.
Kuluttaja ei saa kuitenkaan korjausta enää ilmaiseksi, vaan joutuu maksamaan osan siitä. Perusteena korjaukselle tulee olla, että laite on paremmassa kunnossa korjauksen jälkeen.
– Laitteen normaalista kulumisesta johtuvat viat kuluttaja maksaa itse.
