Kuluttaja usein heikoilla kännykän hajoamiseen liittyvissä riidoissa

Kännyköihin liittyvät vikatapaukset voivat usein osoittautua ongelmallisiksi kuluttajien kannalta.

Kilpailu ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen kertoo MTV Uutisille, että kuluttajaneuvontaan tulee säännöllisesti yhteydenottoja kännyköiden erilaisista vioista.

Kännyköihin liittyviä valituksia tulee KKV:lle vuositasolla hieman alle tuhat. Ongelmien kirjo on laaja:

– Yleisimmin valitukset liittyvät puhelimen teknisiin vikoihin ja toimintaongelmiin, kuten puhelimen kuumenemiseen, kaatuilemisiin ja erilaisiin kuuluvuusongelmiin. Näytön rikkoutuminen on hyvin yleinen ongelma. Esimerkiksi kosteusvauriotapaukset ovat myös melko yleisiä. Vikoja tarkastellaan sitten tapauskohtaisesti, Saastamoinen kertoo.

Saastamoisen mukaan kännyköihin liittyvissä riitatilanteissa kuluttaja on usein heikoilla, eikä kännykkäkiistoja saada välttämättä sovittua KKV:n toimestakaan niin paljon kuin muita tapauksia.

– Valitettavan usein tapahtumat jäävät kuluttajan omaksi vahingoksi, etenkin jos kännykässä on havaittavissa ulkoisen vaurion merkkejä.

Kosteusvauriotapaukset hankalia selvittää

Kännyköiden kosteusvauriotapaukset ovat kuluttajan kannalta hankalia tapauksia. KKV:lle tulee säännöllisesti kännyköiden kosteusvaurioihin liittyviä valituksia.

Saastamoisen mukaan kuluttajille vaikuttaa usein tulevan yllätyksenä, että vesitiiviinä markkinoitu kännykkä onkin saanut kosteusvaurion vesikosketuksessa. Laitteen takuu ei kuitenkaan välttämättä kata vesivahinkoa lainkaan.

– Kuluttajailmoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että mainoksista kuluttajille syntyy hieman väärä kuva laitteen vedenkestävyydestä. Vaikuttaa siltä, että kuluttajille ei riittävästi kerrota mitä mainostetut vesitiiviysluokat oikeasti tarkoittavat ja minkälaisia rajoituksia takuuehdoissa on.

Suhtautuminen kännykän kosteusvaurioon on Saastamoisen mukaan tapauskohtaista. Riitatilanteissa pitää mm. katsoa mitä puhelimesta on markkinointivaiheessa kerrottu ja onko vedenkestävyydestä annettu riittävät ja oikeat tiedot.

Saastamoisen mukaan kuluttajan pitää voida luottaa tuotteesta annettuihin tietoihin.

– Jos puhelinta markkinoidaan erityisesti vesitiiviinä, niin sen tulee myös sitä olla, eikä takuuehdoilla voi rajoittaa kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia.  Vesitiiviinä myydyn puhelimen tulee kestää se, että sitä käytetään kosteissa olosuhteissa. Riitatilanteissa täytyy sitten selvittää, missä tilanteessa vesitiiviiseen puhelimeen on vettä päässyt.

Saastamoinen huomauttaa, että takuun piiriin kuuluvien vikojen kohdalla lisäksi näyttötaakka tuotteen vääränlaiseksi väitetystä käsittelystä on takuun antajan puolella.

Kuluttajan kannalta tilanne kännyköiden kosteusongelmissa on kuitenkin tästä huolimatta usein heikko: jälkikäteen on erittäin vaikea selvittää missä olosuhteissa kosteusvaurion saanutta kännykkää on käytetty ja minkälaiselle kosteudelle se on altistettu.

Myös kännykän huolto voi johtaa riitaan

Rikkoutuneen kännykän omistajan sukset voivat mennä ristiin myös huoltoliikkeen kanssa.

Saastamoisen mukaan ongelmana on joskus, että asiakkaan raportoimaa vikaa ei saada toisinnettua huollossa. Riitaa voi tulla myös siitä, että onko havaittu vika valmistusvirhe vai kuluttajan itsensä aiheuttama.

– Ongelmia voi tulla venyneissä huolto-ajoissa. Toinen yleinen valituksen aihe on, että puhelin otetaan kyllä maksuttomaan takuukorjaukseen, mutta huollon tarkastuksessa katsotaankin, että vika olisikin kuluttajan itsensä aiheuttama, jolloin sitä ei saa maksutta korjata. Kuluttaja saa sitten kaiken päälle huollon tarkastusmaksut, Saastamoinen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat