Kännyköihin liittyvät vikatapaukset voivat usein osoittautua ongelmallisiksi kuluttajien kannalta.
Kilpailu ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen kertoo MTV Uutisille, että kuluttajaneuvontaan tulee säännöllisesti yhteydenottoja kännyköiden erilaisista vioista.
Kännyköihin liittyviä valituksia tulee KKV:lle vuositasolla hieman alle tuhat. Ongelmien kirjo on laaja:
– Yleisimmin valitukset liittyvät puhelimen teknisiin vikoihin ja toimintaongelmiin, kuten puhelimen kuumenemiseen, kaatuilemisiin ja erilaisiin kuuluvuusongelmiin. Näytön rikkoutuminen on hyvin yleinen ongelma. Esimerkiksi kosteusvauriotapaukset ovat myös melko yleisiä. Vikoja tarkastellaan sitten tapauskohtaisesti, Saastamoinen kertoo.
Saastamoisen mukaan kännyköihin liittyvissä riitatilanteissa kuluttaja on usein heikoilla, eikä kännykkäkiistoja saada välttämättä sovittua KKV:n toimestakaan niin paljon kuin muita tapauksia.
– Valitettavan usein tapahtumat jäävät kuluttajan omaksi vahingoksi, etenkin jos kännykässä on havaittavissa ulkoisen vaurion merkkejä.
Kosteusvauriotapaukset hankalia selvittää
Kännyköiden kosteusvauriotapaukset ovat kuluttajan kannalta hankalia tapauksia. KKV:lle tulee säännöllisesti kännyköiden kosteusvaurioihin liittyviä valituksia.