Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja usein heikoilla kännykän hajoamiseen liittyvissä riidoissa

Ilo voi muuttua itkuksi, jos kännykkä pääsee tipahtamaan veteen.
Ilo voi muuttua itkuksi, jos kännykkä pääsee tipahtamaan veteen. ullstein bild - Kuttig/ All Over Press
Julkaistu 26.07.2021 06:39
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Kännyköihin liittyvät vikatapaukset voivat usein osoittautua ongelmallisiksi kuluttajien kannalta.

Kilpailu ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen kertoo MTV Uutisille, että kuluttajaneuvontaan tulee säännöllisesti yhteydenottoja kännyköiden erilaisista vioista.

Kännyköihin liittyviä valituksia tulee KKV:lle vuositasolla hieman alle tuhat. Ongelmien kirjo on laaja:

– Yleisimmin valitukset liittyvät puhelimen teknisiin vikoihin ja toimintaongelmiin, kuten puhelimen kuumenemiseen, kaatuilemisiin ja erilaisiin kuuluvuusongelmiin. Näytön rikkoutuminen on hyvin yleinen ongelma. Esimerkiksi kosteusvauriotapaukset ovat myös melko yleisiä. Vikoja tarkastellaan sitten tapauskohtaisesti, Saastamoinen kertoo.

Saastamoisen mukaan kännyköihin liittyvissä riitatilanteissa kuluttaja on usein heikoilla, eikä kännykkäkiistoja saada välttämättä sovittua KKV:n toimestakaan niin paljon kuin muita tapauksia.

– Valitettavan usein tapahtumat jäävät kuluttajan omaksi vahingoksi, etenkin jos kännykässä on havaittavissa ulkoisen vaurion merkkejä.

Kosteusvauriotapaukset hankalia selvittää

Kännyköiden kosteusvauriotapaukset ovat kuluttajan kannalta hankalia tapauksia. KKV:lle tulee säännöllisesti kännyköiden kosteusvaurioihin liittyviä valituksia.

Saastamoisen mukaan kuluttajille vaikuttaa usein tulevan yllätyksenä, että vesitiiviinä markkinoitu kännykkä onkin saanut kosteusvaurion vesikosketuksessa. Laitteen takuu ei kuitenkaan välttämättä kata vesivahinkoa lainkaan.

– Kuluttajailmoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että mainoksista kuluttajille syntyy hieman väärä kuva laitteen vedenkestävyydestä. Vaikuttaa siltä, että kuluttajille ei riittävästi kerrota mitä mainostetut vesitiiviysluokat oikeasti tarkoittavat ja minkälaisia rajoituksia takuuehdoissa on.

Suhtautuminen kännykän kosteusvaurioon on Saastamoisen mukaan tapauskohtaista. Riitatilanteissa pitää mm. katsoa mitä puhelimesta on markkinointivaiheessa kerrottu ja onko vedenkestävyydestä annettu riittävät ja oikeat tiedot.

Saastamoisen mukaan kuluttajan pitää voida luottaa tuotteesta annettuihin tietoihin.

– Jos puhelinta markkinoidaan erityisesti vesitiiviinä, niin sen tulee myös sitä olla, eikä takuuehdoilla voi rajoittaa kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia.  Vesitiiviinä myydyn puhelimen tulee kestää se, että sitä käytetään kosteissa olosuhteissa. Riitatilanteissa täytyy sitten selvittää, missä tilanteessa vesitiiviiseen puhelimeen on vettä päässyt.

Saastamoinen huomauttaa, että takuun piiriin kuuluvien vikojen kohdalla lisäksi näyttötaakka tuotteen vääränlaiseksi väitetystä käsittelystä on takuun antajan puolella.

Kuluttajan kannalta tilanne kännyköiden kosteusongelmissa on kuitenkin tästä huolimatta usein heikko: jälkikäteen on erittäin vaikea selvittää missä olosuhteissa kosteusvaurion saanutta kännykkää on käytetty ja minkälaiselle kosteudelle se on altistettu.

Myös kännykän huolto voi johtaa riitaan

Rikkoutuneen kännykän omistajan sukset voivat mennä ristiin myös huoltoliikkeen kanssa.

Saastamoisen mukaan ongelmana on joskus, että asiakkaan raportoimaa vikaa ei saada toisinnettua huollossa. Riitaa voi tulla myös siitä, että onko havaittu vika valmistusvirhe vai kuluttajan itsensä aiheuttama.

– Ongelmia voi tulla venyneissä huolto-ajoissa. Toinen yleinen valituksen aihe on, että puhelin otetaan kyllä maksuttomaan takuukorjaukseen, mutta huollon tarkastuksessa katsotaankin, että vika olisikin kuluttajan itsensä aiheuttama, jolloin sitä ei saa maksutta korjata. Kuluttaja saa sitten kaiken päälle huollon tarkastusmaksut, Saastamoinen toteaa.

Lisää aiheesta:

Käytettyjen autojen vikojen piilottelusta älähdys: "Paljon ongelmia kaupan jälkeen"Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"Asiantuntijalta suorat sanat: "Kännyköiden vesitiiviyteen kannattaa suhtautua kuin yksisarviseen"Temppuileeko ilmalämpöpumppu? Näistä asioista valitetaan eniten – tämä seikka on kuluttajan hyvää pitää mielessäLiika luottamus saattaa kostautua: Uusien asuntojen rakennusvirhekiistojen määrä on jatkanut kasvuaan – "Saumat irvistävät, laatoitukset hammastavat ja kaadot ovat pielessä"Oikeudet ja velvollisuudet hukassa puhelinten huollossa: Puhelimen korjaus voi johtaa kuukausien mittaiseen huoltokierteeseen
ElektroniikkaPuhelimetKuluttajariidatKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Elektroniikka
  • 06:34
    Internet

    Pätkiikö netti? Syy saattaa piillä keittiössä

  • 13.10.15:37
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän tuotteen Clas Ohlsonilta? Älä käytä!

  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa

  • 29.9.15:04
    Takaisinvedot

    Älä käytä! Tukesilta varoitus akkulaturista

  • 21.8.19:02
    Sairaudet ja taudit

    Kaikki, mitä tiedät kuulokojeista, on luultavasti väärin: "Laitteisiin saa puhelut liitettyä suoraan"