Robotteja voidaan opettaa tekemään erilaisia työtehtäviä vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Uudet "työntekijät" oppivat esimerkiksi helposti ennustettaviin ja rutiininomaisiin työtehtäviin.
Pitkään tekoälyä tutkineen Harri Ketamon mukaan opettamiseen ohjatulla robotilla voidaan parhaassa tapauksessa jopa ratkaista kehittyvissä maissa vallitseva opettajapula.
– Kehittyvissä maissa on miljoona ihmistä, jotka etsivät opettajia, mutta heitä ei vain ole tarjolla. Roboteissa käytetty tekoäly mahdollistaa sen, että robotit voivat valmentaa, huomioida opiskelijan lähtötason, analysoida suoritusta ja optimoida oppimateriaaleja. Tämä ei kuitenkaan liity mitenkään siihen, että Suoemssa opettajia alettaisiin korvaamaan roboteilla.
Ketamo muistuttaa, että robotit eivät kuitenkaan ole millään tavalla inhimisiä eivät ne tunne tunteita.
– Meillä on paljon tehtäviä, jotka ovat ennustettavissa ja rutiininmukaisia sekä vaativat hirvittävän määrän informaation hallintaa. Nämä ovat sopivia tehtäviä roboteille, jolloin ihmisten aikaa voidaan käyttää luovaan kommunikointiin ja organisointiin, jossa ihminen on aivan eri tasolla kuin kone.
Laskee rimaa kielenopetteluun
Futuricessa sosiaalisia robotteja kehittävä Olli Ohlsin mukaan tekoälyä käyttävät robotit soveltuvat erityisen hyvin esimerkiksi kielten opiskeluun.
– Robotille voi lausua jonkin sanan väärin, eikä siinä synny häpen tunnetta niin kuin esimerkiksi täydessä luokkahuoneessa ollessa. Lisäksi ihmiset tykkäävät siitä, että voivat kohdistaa katseensa johonkin, eikä vain puhua tietokoneelle.