Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tatra 77 vei natsiupseereita hautaan enemmän kuin toisen maailmansodan taistelut – jopa Hitler ihastui autoon, jonka ajettavuus oli "täyttä roskaa"

Tatra 77 kuvattuna 1930-luvun automainoksessa.
Tatra 77 kuvattuna 1930-luvun automainoksessa.All Over Press
Julkaistu 16.07.2021 17:57

Ville Järveläinen

Natsiupseereita väitetään kuolleen toisessa maailmansodassa aikana enemmän tsekkoslovakialaisen Tatran autoissa kuin liittoutuneiden toimesta. Näiden suorituskykyisten autojen ajettavuuden kerrotaan olleen kamala.

Vuonna 1934 tsekkoslovakialainen autonvalmistaja Tatra esitteli ensimmäisen sarjatuotetun ja "aerodynaamisesti muotoillun" autonsa. Tatra T77 erikoisine selkäevineen näytti siltä kuin sen olisi tarkoitus elääkin tuulitunnelissa.

tatra 77aKeulastaan sympaattinen Tatra oli liittoutuneiden "salainen" natsintappoase.Shutterstock

Koska autosta oli haluttu mahdollisimman aerodynaaminen, minimoitiin sen keulan pinta-ala sijoittamalla moottori taka-akselille. Sen kolmelitraisesta ilmajäähdytteisestä V8-moottorista saatiin irti 59 hevosvoimaa, joiden turvin auton huippunopeus oli tuohon aikaan hämmästyttävät 150 kilometriä tunnissa.

Tatra jatkoi auton kehittämistä ja esitteli vuonna 1935 parannellun T77a-mallin. Moottori oli nyt 3,4-litrainen ja hevosvoimia oli tasan 70. Huippunopeuttakin saatiin hieman nostettua. Myöhemmin esitelty T87 oli vielä edeltäjiäänkin tehokkaampi 90-hevosvoimaisella moottorillaan.

tatra 87

Salainen ase natseja vastaan

Huolimatta Tatran lippulaivamallien upeasta ulkonäöstä ja aikansa edistyksellisimpiin kuuluvasta teknologiasta, olivat ne aivan hirveitä ajettavia.

50/50-painojakaumasta ei tarvinnut haaveillakaan, ja taka-akselin päälle sijoitetun raskaan moottorin ja kevyen keulan ansiosta ajaminen oli poukkoilevaa auton yliohjautuessa luvattoman helposti. 1930-luvun rengasteknologiakaan ei auttanut asiaa. 

Toisen maailmansodan aikana suuri osa Tsekkoslovakiasta oli kansallissosialistisen Saksan vallan alla, ja tyylikkäät Tatrat nousivatkin maassa olleiden korkea-arvoisten natsiupseerien suosikkiautoiksi. Brittikirjailija Steve Colen mukaan jopa itse Adolf Hitler ihastui autoon.

– Hitler uskoi sen kuvastavan autoilun tulevaisuutta. Se oli auto, jonka hän halusi nähdä Saksan teillä, Cole kertoo.

Lyhyelläkin matematiikalla seuraukset on helppo päätellä.

– Natsiupseerit ajoivat näillä autoilla kovaa, mutta koska ajettavuus oli täyttä roskaa, menettivät he usein tiukoissa mutkissa hallinnan, ajoivat ulos ja kiertyivät autoineen puiden ympärille ja kuolivat.

Mielenkiintoinen fakta on Colen mukaan se, että useampi korkea-arvoinen SS-upseeri menetti henkensä Tatrassa kuin varsinaisissa taisteluissa.

– Liittoutuneet kutsuivatkin autoa salaiseksi aseekseen natseja vastaan, Cole sanoo.

aop tatra 77

Tatra 77 teki pahaa jälkeä korkea-arvoisten SS-upseerien keskuudessa.

Lue myös: Hitlerin öky-Mersu huutokaupataan – vain viisi yksilöä selvisi toisesta maailmansodasta

Lähde: Telegraph

Artikkeli on julkaistu alun perin keväällä 2018.

Lisää aiheesta:

Ensimmäiset Kuplavolkkarit tuotiin Suomeen tasan 70 vuotta sitten, vain kolme on jäljellä – MTV hyppäsi todellisen ikonin rattiinBenito Mussolinin rupinen ja rääkätty Alfa Romeo hinkataan edustuskuntoon – entisöijä valtavasta urakasta: "Lienee tehtävistämme vaikein"Hitlerin rakastama auto tappoi enemmän SS-upseereita kuin toisen maailmansodan taistelut: ”Ajettavuus oli täyttä roskaa”Ihka ensimmäisen Porschen hinta nousemassa kymmeniin miljooniin: "En ole nähnyt mitään tämän kaltaista"Skoda Tudor oli niin cool, että se jopa varastettiin autonäyttelyreissulla – miksei tätä upeaa coupea tuotu ikinä markkinoille?Tämä tsekkiläisauto otti natsiupseereita hengiltä luotejakin tehokkaammin – liittoutuneet kutsuivat salaiseksi aseekseen
AutotKlassikkoautotHistoriaToinen maailmansotaAdolf HitlerNatsi-SaksaLifestyle
Entisöity Tatra 87 lintuperspektiivistä. Huomaa evä.Shutterstock
All Over Press

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:26
    Liikenneturvallisuus

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • 10:52
    Sähköautot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 10:04
    Raskas liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"

  • Eilen18:56
    Raskas liikenne

    Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"