Helsingin kaupunki aliarvioi uuden henkilöstöhallinnon järjestelmän käyttöönoton haasteet, käy ilmi Helsingin kaupungin henkilöstöjohtaja Nina Grosin PowerPoint-esityksestä tänään.
– Emme ole onnistuneet tässä Sarastian HR-järjestelmän käyttöönotossa. Aliarvioimme muutoksen vaativuuden. Mitoitimme asiakaspalveluun ja palkkahallintoon lisähenkilöstä, mutta se ei ollut riittävä määrä. Nykytilanne ei ole missään tapauksessa hyväksyttävä, esityksessä luki.
Syyksi kerrotaan muun muassa se, että muutoksen mittakaava oli poikkeuksellisen suuri ja virka- ja työehtosopimusten moninaisuus asetti järjestelmälle omat vaatimuksensa.
Lue myös: Poliisi aloitti esiselvityksen Helsingin palkkakaaoksesta
Yhä yli sadan palkka maksamatta
Grosin esityksessä kerrotaan, että puhelinpalvelun vastaamisaika on nyt parantunut ja käsittelyajat ovat lyhentyneet. Silti ruuhkaa on. Viime torstaina sähköpostijonossa oli 1750 purkamatonta yhteydenottoa, kokonaan puuttuvia palkkoja oli 124 ja muita palkkavirheitä oli 4800 kappaletta. Tilanne on kuitenkin parantunut viikontakaisesta.
– Tämänhetkisen arvion mukaan vakauttaminen täysin normaaliksi kestää koko syyskauden, esityksessä kerrotaan.
– Jokaisessa palkka-ajossa syntyy uusia virheitä, koska kaikkia virhelähteitä ei ole tunnistettu eikä niihin ole päästy vaikuttamaan.
Tavoitteena on Grosin mukaan, että kokonaan puuttuvat palkat korjataan tulevaisuudessa kahdessa arkipäivässä ja muut virheet viidessä.


