Tässäkö mainostamisen tulevaisuus?

Ruotsalaislehti kertoo uudesta keinosta ohjailla kuluttajien ostokäyttäytymistä. Niin kutsuttuja äänisuihkuja on alettu testata ruotsalaisissa ruokakaupoissa.

Tekniikassa äänisuihku suuntautuu alas kattoon asennetusta kaiuttimesta, jolloin haluttu ääni tai mainostiedote voidaan suunnata tarkasti jopa yksittäiselle asiakkaalle, kertoo Svenska Dagbladet. Kun asiakas seisoo esimerkiksi virvoitusjuomahyllyn edessä, hän kuulee, kun tölkki avataan ja juoma kaadetaan lasiin. Kun hän ottaa pari askelta sivuun, ääni katoaa.

- Tekniikka sopii todella hyvin vähittäiskauppaan. Suunnatulla äänellä voimme valita tarkalleen, missä ääni kuuluu, kehuu äänisuunnitteluyritys Lexterin johtaja Margareta Andersson Svenska Dagbladetissa.

Ruotsalaiset ruokaketjut Ica ja Coop ovat testanneet tekniikkaa. Viikon ajan juomahyllyn luona pidetty äänisuihku oli lisännyt tuotteen myyntiä peräti 60 prosenttia.

Anderssonin mukaan äänisuihkun kaltainen hienovarainen mainos on huomattavasti tehokkaampi kuin perinteinen "neljä kolmen hinnalla" -mainos.

Vaikka äänisuihkutekniikka on ollut olemassa jo vuosia ja käytössä muun muassa useissa museoissa, tekniikkaa on alettu testata Ruotsissa vähittäiskaupassa vasta tämän vuoden aikana.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat